Dacă taxa auto e ilegală, daţi ordonanţa de impozit de poluare anual!

Bucurie pentru câteva mii de români: taxa auto a fost declarată ilegală chiar de către Curtea de Justiţie Europeană. Acum urmează jale pentru milioane de români: impozitul pe poluare anual. Care e nepopular, dar e necesar.

Dacă taxa auto e ilegală, daţi ordonanţa de impozit de poluare anual! Dacă taxa auto e ilegală, daţi ordonanţa de impozit de poluare anual!

Iată că, după lupte seculare care au durat câţiva ani, mişcarea anti taxă auto primeşte un important sprijin din partea Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene: taxa este contrară normelor europene. Scurt.

Deci guvernul a fost puţin prins cu pantalonii în vine, deşi miniştrii credeau că, după ce s-au jucat de-a discuţiile şi amânările pe la Parlamentul European, taxa auto rămâne bătută în cuie. Din contră: iată că acum riscăm să ne bată la uşă nişte comisari europeni cu moace de buldogi, care să ne amendeze usturător că nu respectăm legislaţia europeană. Pe lâmgă celelalte bube în cap pe care le-a acumulat România în timp.

Boc o dă pe-a lui: pasează mâţa la ministrul de resort, acesta va comanda o analiză a impactului, se va ajunge la discuţii interminabile şi, uite aşa, vom ajunge până în toamnă cu tergiversarea. Timp în care alte câteva sute sau mii de români vor prinde curaj şi vor lua exemplul sibianului de la care a pornit noul scandal. Adică vor cere statului banii înapoi.

Trecând peste problema returnării banilor ("de unde să vă dăm banii înapoi, că nu-i mai avem, jumătate s-au pierdut, jumătate i-am mâncat, iar cealaltă jumătate nu ştim ce am făcut cu ea"), pasul următor trebuie să fie unul logic: adoptarea unei taxe conforme legislaţiei europene. Adică a unui impozit anual pe poluare.

Dacă ne uităm la europeni, acest impozit ar ţine seama de anul fabricaţiei, emisiile CO2 şi rulajul maşinii. Cam la fel cu taxa auto, numai că se plăteşte anual, nu doar atunci când se înmatriculează maşina pentru prima oară, iar cuantumul acestui impozit creşte de la an la an, o dată cu învechirea maşinii. În practică, acest impozit nu ar fi altceva decât o taxă auto... plătită în rate. În rate crescătoare.

Numai că acest impozit ar urma să fie aplicat tuturor maşinilor în circulaţie din România. Deci nu mai vorbim de câteva zeci de mii de oameni care vor să îşi aducă o maşină de afară, ci de milioane de posesori de maşini, mai vechi sau mai noi, după caz. De fapt, mai multe vechi...

Păi... stai puţin. Că acum parcă nu mai sună aşa de bine: impozitul ăsta ar trebui să îl plătim toţi, în timp ce taxa auto o plăteau mult mai puţini. Aşa-i că apar motive de îngrijorare?

Probabil primul lucru la care vă gândiţi va fi "încă o taxă impusă de guvernul ăsta??". Exact. Ăsta ar fi adevărul. Cu excepţia că impozitul pe poluare ar fi o taxă logică şi normală într-o ţară europeană. Într-o ţară europeană civilizată şi normală, ceea ce România nu prea este.

În România, acest nou "bir" va însemna o retincenţă în plus din partea oamenilor, PDL-ul văzându-şi ameninţate şi mai mult şansele la următoarele alegeri. Este, de fapt, o ecuaţie foarte simplă, pe care mulţi au arătat-o până acum: guvernul a preferat să lovească în puţini cu taxa auto decât să piardă o masă mare de votanţi în cazul unui impozit anual pentru toată lumea. Numai că matematica jocurilor politice este, ca de obicei, o tâmpenie.

Eu unul cred că guvernul Boc nu ar mai trebui să piardă timpul. Oricum, pedeliştii nu mai au şanse la alegerile următoare. Şi, la câte măsuri nepopulare au luat până acum, ce mai contează un amărât de impozit pe poluare în plus. Deci guvernul Boc este cel mai în măsură să îşi asume această taxă auto anuală nepopulară, dar necesară.

Pentru că e mai simplu şi mai logic să implementezi cât mai repede un impozit pe poluare anual decât să te lauzi cu măsurile aproape penibile de facilitare a cumpărării de maşini electrice. Pentru care trebuie putere de cumpărare a clienţilor sau infrastructură rutieră şi de alimentare - adică pur şi simplu idei utopice în România, cel puţin în acest deceniu, dacă nu chiar până la jumătatea acestui secol.

Domnilor guvernanţi, am încredere în voi că veţi lua cât mai repede această decizie. Oricum, nu prea mai aveţi nimic de pierdut, deci ar fi cazul să daţi legi din care România să aibă de câştigat pe termen mediu şi lung. Ar fi doar încă o mică măsură nepopulară - "unde merge mia, merge şi suta" spune o vorbă din popor. Hai cu ordonanţa pentru impozitul anual pe poluare în locul taxei auto!

Voi ce credeţi?

VA ÎNLOCUI GUVERNUL TAXA AUTO CU IMPOZITUL ANUAL PE POLUARE?

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.