Dacia SUV vs. Dacia SUV. Cine are dreptate?

Cred că subiectul Dacia SUV ne-a pus pe jar suficient de mult. Eu, cel puţin, aştept cu foarte mare curiozitate să văd rezultatul. Aşa încât orice informaţie nouă este binevenită.

Dacia SUV vs. Dacia SUV. Cine are dreptate? Dacia SUV vs. Dacia SUV. Cine are dreptate?

Acum un an, când proiectul unui model Dacia SUV se contura din ce în ce mai consistent, m-am gândit în primul rând la Renault Koleos ca viitor donator de organe pentru SUV-ul românesc. Uitându-mă în urmă, recunosc, a fost o ipoteză exagerată, având în vedere că domeniul SUV se îndreaptă rapid spre downsizing, iar Dacia este un brand low-cost.

A rămas plauzibilă o altă ipoteză, şi anume împrumutarea platformei tehnice de la Nissan Qashqai. O maşină care, iniţial, nu a surprins presa de specialitate, dar ulterior s-a dovedit o surpriză cu foarte mare priză la public. Qashqai se încadrează la graniţa dintre SUV-urile mici şi compacte, şi va împrumuta o parte din platforma tehnică şi pentru un model crossover din gama Megane 3.

Dacă viitorul Dacia SUV ar beneficia de acelaşi tratament, iar partenerul coreean Samsung ar arunca pe piaţa asiatică un frăţior al lui Samsung QMX, eficienţa din punct de vedere al costurilor ar fi asigurată. Aşa încât multe dintre schiţele ipotetice ale Dacia SUV pornesc de la poze cu Nissan Qashqai - cum este şi cazul celor realizate de Andrei Avarvarii pentru promotor.ro.

Iată, însă, că francezii de la L'Auto Journal coboară încă o treaptă şi propun nişte randări bazate pe Dacia Sandero. Optimismul meu pare să alunece la vale, mai ales dacă mă gândesc la faptul că deja există Renault Sandero Stepway, iar oficialii Renault şi Dacia afirmă de multe ori că Dacia SUV va utiliza componente ale platformei Logan/Sandero.

Dacă mă întrebaţi pe mine, schiţele realizate de francezi arată pur şi simplu dizgraţios, mai ales dacă mă uit la spatele maşinii. Totuşi, ar putea fi foarte aproape de realitate. Platforma lui Logan oricum este o struţo-cămilă care a apelat la baza de organe Renault-Nissan şi probabil se pretează la suficient de multe modificări şi adaptări.

Dacă mă mai uit o dată la schiţele francezilor, practic am în faţă un fel de Dacia Logan MCV, mai scurtă şi mai înaltă şi având faţă de Sandero. Partea din spate este necizelată, dar e clar că ar oferi un spaţiu excedentar pentru bagaje - poate chiar şi pentru încă o banchetă, dar nu mă hazardez cu presupunerile prea mult.

Preţul vehiculat de francezi este de 10.000 euro - care, după toate probabilităţile, ar fi valabil pentru versiunea de bază, cu motor mic şi tracţiune doar faţă. Sistemul de tracţiune integrală va fi rezervat motorizărilor mai potente, deci versiunilor mai scumpe.

Ei bine, câtă lume ar da 10.000 euro pe un asemenea SUV (de fapt, crossover)? Dacă Logan şi Sandero se vând ca pâinea caldă în vest, acest lucru se datorează conjuncturii: criza a făcut guvernele vestice să acorde prime de casare foarte generoase, iar maşinile noi Dacia sunt extrem de ieftine, deci convenabile.

Însă acolo vorbim de sume mult sub 10.000 euro. De la 10.000 euro în sus, oare pretenţiile nu vor fi şi ele în creştere? Şi, în primul rând, cele ţinând de estetică. Sau francezii consideră că potenţialii clienţi au un apetit atât de mare pentru caracterul practic, încât aspectul nu mai contează? Iar, dacă vorbim despre versiunile de bază, cu tracţiune doar faţă, breakul Logan MCV pare mai convenabil, oferind un superportbagaj şi chiar două locuri suplimentare.

De la 12-13.000 euro în sus (deci pentru versiuni 4x4 şi motoare mai puternice), intrăm deja pe teritoriul coreenilor şi al japonezilor - care deja au o experienţă măricică şi fructuoasă pe piaţă. În plus, la acest nivel de preţ începi să îţi pui problema, ca şi client, dacă nu merită să plusezi 1.000-2.000 de euro pentru o maşină mai atrăgătoare.

Pentru că, să recunoaştem, clienţii sunt foarte pretenţioşi, iar primul contact cu maşina contează foarte mult. Mai ales acum, de când Dacia Duster a atrat reflectoarele asupra potenţialului în materie de estetică a brandului românesc.

Aşa încât, dacă mergem pe mâna schiţelor francezilor, încep să am dubii relativ la succesul viitorului Dacia SUV. Dacă, în schimb, maşina va fi mai aproape de schiţele promotor.ro, atunci Dacia se va confrunta cu o singură problemă: listele foarte mari de comenzi şi dificultatea de a le onora la timp. De aceea eu pun pariu pe varianta că Dacia SUV va fi bazată pe Nissan Qashqai.

Deocamdată, mă număr printre cei peste 50% dintre userii promotor.ro care vor acelaşi lucru. Oricum, nu mai este mult până când vom vedea cine a avut dreptate.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.