Hot  Dacia vrea măsuri protecţioniste - e normal?

Câţiva dintre voi au venit cu răspunsuri la problema dacă e normal sau nu ca Dacia să ceară ajutor de la guvern, după modelul celor trei constructori giganţi americani. SPUNE-ŢI ŞI TU PĂREREA ACUM CE SOLUŢII SE POT GĂSI PENTRU DACIA?

Dacia vrea măsuri protecţioniste - e normal? Dacia vrea măsuri protecţioniste - e normal?

Teoretic, eliminarea taxei auto pentru maşini noi, cu motorizări sub 2.000 cmc, este un mare avantaj pentru Dacia. Însă valoarea taxei auto - între 246 euro (pentru motorizarea de 1,4 litri pe benzină) şi 388 euro (pentru motorizarea pe benzină de 1,6 litri) - reprezintă sub 5% din preţul unei Dacii noi. Ceea ce nu îi va face pe românii care nu au nici 6.500 euro, cât costă cel mai ieftin Logan, să dea iama la cumpărături pe patru roţi autohtone şi să salveze situaţia la Dacia.

Deci, practic, soluţia de moment găsită de guvern este echivalentă cu frecţia la picior de lemn. Şi asta pentru că nimeni nu îşi permite, momentan, să favorizeze producţia internă în detrimentul vânzărilor importatorilor. Deci orice soluţie se aplică la modul general pentru toată lumea. Dar nu ajută pe toată lumea şi în special pe cei de la Dacia.

Să aruncăm o privire asupra evoluţiei Dacia după 1 iulie - data la care a fost aprobată noua formulă de calcul pentru taxa auto.

În iulie, vânzările totale la Dacia au regresat cu 7%, în principal din cauza scăderii comercializării lui Dacia Logan, cu 30% (deşi a fost lansată Dacia Logan facelift) - pe de o parte, noua taxă a îndreptat mulţi clienţi spre maşini second hand de 6-8.000 euro, pe de altă parte a fost o luna a concediilor. Exporturile au continuat să fie mult mai bune decât vânzările interne, cu 117% şi chiar în creştere cu 3% faţă de iunie - însă, culmea, evoluţia nu i s-a datorat lui Sandero, ci lui Logan MCV.

Luna august a fost o perioadă neplăcută pentru Dacia, perioada de concedii din Europa afectând serios exporturile, cu 80%, iar vânzările pe plan intern cu peste 25% - doar Logan păstrând un trend ascendent timid. Lucru care cam pune nişte semne de întrebare referitor la influenţa negativă a vânzărilor de maşini second hand asupra Dacia în luna august, care a fost şi ultima lună de concedii.

Septembrie aduce o revenire în forţă pe toate planurile, exporturile progresând cu aproape 500% faţă de august (cu Sandero şi Logan MCV în prim plan) - dar, dacă facem o comparaţie cu luna iulie, evoluţiile sunt, de fapt, foarte mici. Ba chiar vânzările pe plan intern sunt o idee mai scăzute faţă de iulie, în timp ce situaţia pe primele 9 luni din 2008 reprezintă un regres de 10% faţă de aceeaşi perioadă din 2007 (când, să nu uităm, nu aveam Sandero).

Cât de mare este influenţa negativă a maşinilor second-hand? E discutabil, pentru că în septembrie suntem aduşi cu picioarele pe pământ în privinţa saturării pieţei auto de la noi, mai ales că "robinetul" creditelor accesibile începe să fie închis. Iar accesul la maşinile relativ ieftine, de 8.000-15.000 euro devine, brusc, îngreunat. Lucru care este trecut cu vederea, toţi preferând să blameze apetitul românilor pentru maşini second hand - deşi cele mai multe dintre acestea sunt vândute la preţuri sub 7.000 euro.

Câtă vreme cea mai ieftină Dacia Logan costă 6.400 euro (însă de preferat este cel puţin echiparea Preference, care porneşte de la 7.100 euro), este normal să existe un public pentru segmentul de preţ sub 7.000 euro - unde se încadrează, ce-i drept, foarte multe maşini second hand de peste 7-8 ani, favorizate de taxa auto adoptată de la 1 iulie.

În octombrie, Dacia, la fel ca alţi constructori, este lovită de criză, exporturile începând uşor declinul, în timp ce vânzările pe plan intern scad iar cu aproape 25%. Pe fondul creşterii importului de maşini second hand, principalul motiv pare clar, aşa că producţia este oprită pentru mai mult de două săptămâni la fabrica de la Mioveni, iar preşedintele şi primul ministru îşi dau mâna şi suspendă taxa auto pentru maşinile noi cu motoare sub 2.000 cmc.

Dar ce soluţii ar putea găsi cei de la Dacia, în afară de a aştepta ca guvernul să îi favorizeze?

Citeşte mai departe în pagina următoare »

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.