Când trebuie să schimbi amortizoarele? Ce piese înlocuiești odată cu ele

Autor: Radu Țuțulan 24 oct. 2023 Știri auto

Sistemul de suspensie al unei mașini este esențial pentru a circula cu aceasta în siguranță. De aceea e important să știi când trebuie să schimbi amortizoarele și ce alte piese conexe e bine să înlocuiești odată cu acestea.

Mulți se gândesc, probabil, că doar uleiul de motor sau filtrele se schimbă la mașină după un anumit număr de kilometri. Dar, pe lângă acestea, trebuie să schimbi și amortizoarele cu regularitate.

Astfel, te asiguri că sistemul de suspensie al mașinii funcționează corespunzător. Iar siguranța vehiculului este optimă.

Ce sunt și la ce ajută amortizoarele?

Amortizoarele sunt cea mai importantă componentă a sistemului de suspensie al unei mașini. Acestea sunt montate la fiecare dintre cele 4 roți ale mașinii și au rolul de a absorbi energia cinetică a mișcării.

Adică preiau șocurile rezultate în urma trecerii peste denivelări sau gropi. Sau, așa cum le spune și numele, de a amortiza șocurile.

Amortizorul, în general, este un cilindru umplut cu un ulei special, care în unele situații conține și gaz. Acest cilindru face conexiunea între șasiu și ax. Lichidul din interiorul amortizorului trece prin valve restrictive și, cu ajutorul gazului, opune rezistență oscilațiilor arcului. Această amortizare a șocurilor împiedică saltul roții.

Astfel, ajută atât la sporirea confortului cât și la stabilizarea mașini.

Când trebuie să schimbi amortizoarele?

Cu cât drumurile pe care circuli sunt mai accidentate, cu atât amortizoarele se uzează mai repede.

Deci, pentru că sunt mereu în mișcare, durata de viață a amortizoarelor este limitată.

Chiar și dacă circuli pe asfalt lin, amortizoarele se uzează pentru că absorb chiar și cele mai mici imperfecțiuni ale drumului.

În plus, de fiecare dată când accelerăm, frânăm sau luăm un viraj, amortizoarele se activează. Acestea preiau din balansul vehiculului și încetinesc efectul de „scufundare”. Adică acel moment când spatele se ridică și fața se lasă în jos, sau invers.

Așadar, nu doar drumurile accidentate ci și condusul agresiv va determina o măcinare mai rapidă a amortizoarelor.

În timp, din cauza numărului repetat de oscilații, uleiul și gazul din interiorul amortizorului își pierd proprietățile. Asta duce la creșterea balansului în timpul virajelor și la o distanță mai  lungă de frânare.

În general, după 60.000 de kilometri, s-a constatat o uzură de aproximativ 50% la unele dintre amortizoare. Ceea ce însemna deja o distanță de frânare cu aproximativ 2.5 metri mai lungă, la o viteză de 50 km/h.

De aceea, e bine ca aceste amortizoare să fie verificate constant, și după 60.000-80.000 de kilometri deja să le înlocuiți. Sau măcar să luați în considerare schimbarea lor în viitorul apropiat, în condițiile în care durata medie de viață a unui amortizor este de cel mult 100.000 km.

Ce alte piese trebuie înlocuite, odată cu amortizoarele

La fel ca în cazul schimbului de ulei, de exemplu, și când înlocuim amortizoarele e indicat să schimbăm alte câteva piese conexe.

Recomandat e ca atunci când schimbi amortizorul, să înlocuiești și rulmentul de sarcină și flanșa. Manopera este aceeași, pentru că oricum le dai jos pe toate. Dar astfel știi că întregul sistem este nou și garantat câteva zeci de mii de kilometri. Altfel, pui amortizor nou și după ceva timp descoperi că trebuie să înlocuiești flanșa ori rulmentul și ajungi să plătești dublu”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.

Mecanicul a mai spus că manopera pentru înlocuirea unui amortizor este, în medie, 200-300 de lei. Dar poate crește, în funcție de complexitatea sistemului și de tipul mașinii. Iar piesele pentru acest service costă, în general, 300-500 de lei.

Ceea ce înseamnă că schimbul unui amortizor pornește, în medie, de la 500-800 de lei. Dar poate ajunge la câteva mii de lei, în cazul sistemelor complexe.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: Elements.envato.com


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide