Câți bani are Fondul de Garantare a Asiguraților în conturi pentru plata despăgubirilor City Insurance

Autor: Cristian Agatie 24 sept. 2021 Știri auto

Toți clienții și păgubiții City Insurance mizează pe Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) pentru a-și recupera daunele. Dar câți bani are, de fapt, Fondul de Garantare a Asiguraților în conturi pentru plata despăgubirilor City Insurance?

Intră în Galeria FOTO

Românul s-a născut optimist, iar asta nu mi-a fost niciodată mai clar decât atunci când am citit, după falimentul City Insurance, comentariile de pe rețelele de socializare. Mulți dintre cei cu asigurări la City, sau având pagube de recuperat, s-au declarat încântați de faliment. În opinia acestora, Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) este o garanție a plății despăgubirilor, spre deosebire de City Insurance, care s-a remarcat prin întârzieri sau chiar refuzuri la plată.

Numai că situația reală este ușor diferită de cea idilică. Despăgubirile plătite de FGA se ridică la numai 500.000 de lei pentru fiecare creditor, ceea ce în cazul accidentelor cu victime este extrem de puțin. Apoi, recuperarea banilor de la FGA se poate face doar ulterior, pe baza facturilor de reparații, ceea ce înseamnă că păgubitul va trebui să-și repare singur mașina (și să-și permită acest lucru).

Nu în ultimul rând, FGA garantează, dar trebuie să și dispună de fondurile necesare pentru a putea acoperi toate daunele. Pentru că vorbim de o societate de asigurări cu o cotă de piață uriașă și peste trei milioane de clienți sumele vehiculate sunt uriașe, iar garanția este, deocamdată, doar teoretică.

Prin urmare, este interesant de știut câți bani are de fapt Fondul de Garantare a Asiguraților pentru (logic) garantarea asiguraților. Și, mai ales, la cât s-ar putea ridica valoarea daunelor pe care va trebui să le acopere FGA în cazul falimentului City Insurance.

Citește și…

Câți bani are Fondul de Garantare a Asiguraților în conturi

Potrivit informațiilor obținute de Hotnews de la FGA, sumele plătite deja de Fondul de Garantare a Asiguraților în urma falimentelor Astra Asigurări (aprilie 2016) și Carpatica Asig (martie 2017) se ridică la suma totală de 955 de milioane de lei (193 de milioane de euro). Pentru plățile viitoare s-au constituit provizioane în valoare de alte 210 milioane de lei (42,4 milioane de euro). Putem spune, astfel, că FGA încă plătește în contul celor două falimente, iar valoarea totală a pagubei depășește 235 de milioane de euro.

Având în vedere că City Insurance are un număr de polițe mai mare decât al celor două societăți menționate mai sus, cumulate, nu e nevoie să fii un geniu ca să-ți dai seama că valoarea daunelor în acest caz va fi mai mare, mult mai mare. Probabil cel puțin 300 de milioane de euro. Ceea ce ar fi ok, dacă FGA ar dispune de acești bani. Din păcate, nu este cazul.

Potrivit aceleiași surse, disponibilitățile fondului la data de 22 septembrie, conform evidențelor contabile, erau de aproximativ 623 de milioane de lei, sau 126 milioane de euro. Puțin, foarte puțin, raportat la valoarea pagubelor care vor trebui acoperite.

Ce se întâmplă când FGA va epuiza banii pe care-i are în cont?

Înainte de a ajunge la această posibilitate, trebuie să menționăm că FGA nu trebuie să acopere în totalitate și imediat toate sumele corespunzătoare daunelor asigurate de City Insurance. Mai întâi, FGA va folosi resursele City Insurance și în special contractul de reasigurare pe  care trebuie să-l aibă fiecare societate de asigurări. Apoi, diferențele vor fi plătite eșalonat. În tot acest timp, conturile FGA sunt alimentate lunar cu contribuții ale altor societăți de asigurare din piață.

Sună frumos, dar aceste contribuții lunare sunt de circa 9,2 milioane de lei (1,86 milioane de euro) – ar fi nevoie de circa 100 de luni pentru a acoperi întreaga pagubă preconizată, de circa 300 de milioane de euro. Așadar, ce alte soluții mai are FGA pentru a acoperi cel mult 100.000 de euro pentru fiecare păgubit?

Una dintre aceste soluții este, desigur, majorarea contribuției la Fond. Să fiți siguri că acest lucru se va întâmpla, după cum s-a întâmplat și după celelalte falimente răsunătoare din domeniul asigurărilor. Asta va însemna polițe RCA și CASCO mai scumpe pentru toți șoferii din România. Iată ce spun reprezentanții FGA despre o posibilă majorare a contribuției:

„Legislația prevede posibilitatea modificării cotelor de contribuție, cu aprobarea Autorității de Supraveghere Financiare, însă o astfel de soluție poate fi luată în calcul numai dacă necesitatea acesteia rezultă în urma unei analize de specialitate a evidențelor tehnice ce urmează a fi preluate de la SAR City Insurance și în funcție de sumele înregistrate ca obligații potențiale către creditorii de asigurare”.

Citește și…

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: Shutterstock, Inquam Photos / Octav Ganea


Cristian Agatie
După o experiență scurtă în presa generalistă și radio, a intrat în presa auto „din oportunism” în 1994, la revista Autoturism a Automobil Clubului Român, și a rămas „din convingere” din 2008, la Auto Bild, un nou proiect demarat în România de Axel Springer în colaborare cu Edipresse. Absolvent ... citește mai mult

Comentarii
Inchide