Ce se întâmplă dacă nu schimbi lichidul de frână la timp? Fluide care trebuie înlocuite constant

Autor: Radu Țuțulan 16 oct. 2023 Știri auto

Pentru ca mașina să funcționeze cât mai eficient și sigur, este important să înlocuim constant mai multe fluide. Iată ce se întâmplă dacă nu schimbi la timp lichidul de frână.

Majoritatea șoferilor știu că an de an trebuie să facă, cel puțin o dată, schimbul de ulei. Acesta e necesar pentru a asigura lubrifierea motorului și funcționarea lui cât mai eficientă.

Dar acesta e doar unul dintre lichidele care trebuie verificate și înlocuite constant.

Fluide care trebuie înlocuite constant

Uleiul de motor, antigelul, lichidul de frână, uleiul de transmisie și lichidul servodirecției sunt cele 5 fluide care trebuie înlocuite constant.

Toate acestea sunt esențiale pentru ca mașina să funcționeze. Iar lipsa lor va duce la distrugerea motorului sau la imposibilitatea funcționării sistemului de frânare.

Majoritatea pot fi verificate de șoferi, pentru că se află la vedere, în compartimentul motor. Dar, unele dintre fluide trebuie verificate la service.

Uleiul de motor și uleiul de transmisie

Uleiul de motor este esențial pentru funcționarea motorului. Cu cât acesta este mai vechi, cu atât eficiența lui scade. Practic, acest fluid asigură lubrifierea componentelor metalice din interiorul motorului.

Este recomandat ca verificarea lui să se facă cel puțin o dată pe lună. Cu ajutorul tijei de verificare, putem vedea nivelul de ulei din motor, culoarea și vâscozitatea acestuia.

Majoritatea specialiștilor recomandă înlocuirea uleiului de motor după 10.000 – 15.000 de kilometri. Sau o dată pe an, dacă nu ați parcurs această distanță.

Uleiul de transmisie are un rol la fel de important ca și cel de motor. Acesta asigură lubrifierea componentelor metalice din interiorul cutiei de viteze. Numai că, în cazul transmisiei, uleiul nu se pierde decât în cazul unei scurgeri.

În cazul mașinilor cu transmisie automată clasică (convertizor de cuplu), verificarea nivelului de ulei se face prin intermediul unei joje și a unui bușon aflate în compartimentul motor. Pentru celelalte, verificarea se poate face într-un atelier specializat.

Înlocuirea uleiului transmisiei se face la intervalele specificate de producător. În general, la fiecare 50.000 km sau după 3 ani.

Antigelul și lichidul servodirecției

Antigelul (lichidul de răcire) are rolul de a reduce temperatura motorului. Acest fluid circulă între motor și radiator, având rolul de a prelua căldura rezultată în urma arderii combustibilului. De asemenea, lubrifiază instalația de răcire și pompa de apă.

Nivelul antigelului trebuie verificat, la fel ca în cazul uleiului de motor, cam o dată pe lună.

Atenție, însă, pentru că deschiderea capacului nu trebuie făcută decât atunci când motorul este rece. Altfel riscați să suferiți arsuri puternice din cauza aburului foarte încins.

Antigelul se înlocuiește, în general, la un interval de 2-3 ani, dar în cazul celor de tipul SLLC (Super Long Life) înlocuirea se poate face după 5 ani.

Lichidul servodirecției se verifică doar la mașinile care au un sistem de asistență hidraulic. Majoritatea mașinilor moderne sunt, în prezent, dotate cu servodirecție electrică.

Nivelul acestui fluid se verifică periodic cu ajutorul marcajelor de pe vasul de expansiune. Înlocuirea este recomandat să se facă tot din 2 în 2 ani.

Ce se întâmplă dacă nu înlocuiești la timp lichidul de frână

Lichidul de frână este esențial, după cum îi spune numele, pentru a acționa frânele mașinii. În lipsa acestuia, sistemul de frânare este compromis.

Nivelul acestui fluid e indicat să fie verificat o dată la câteva luni. Dar cu ajutorul unei lanterne, pentru a evita deschiderea capacului. Dacă aerul pătrunde în instalație, poate afecta, în timp, eficiența de frânare.

Înlocuirea lichidului de frână se recomandă să se facă la fiecare 2 ani.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: ProMotor


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide