De ce nu e bine să scoți mașina din viteză când stai la semafor? Vehiculele care pot avea probleme din cauza asta

Autor: Radu Țuțulan 20 oct. 2023 Știri auto

Mulți șoferi sunt obișnuiți să scoată mașina din viteză, când stau la semafor. Ba chiar și mecanicii o recomandă, în cazul anumitor vehicule. Dar iată de ce nu e bine să scoți mașina din viteză, dacă ai aceste tipuri de vehicule.

La o mașină cu transmisie manuală, e normal să o scoți din viteză când stai pe loc. Atât producătorii auto, cât și mecanicii recomandă asta, pentru a proteja ambreiajul și a evita uzarea lui prematură.

În schimb, în cazul cutiilor de viteză automate, recomandarea este exact inversă.

De ce nu e bine să scoți mașina din viteză când stai la semafor?

Pare contraintuitiv pentru un șofer obișnuit cu transmisie manuală, să lase mașina automată în Drive, când stă pe loc.

Dar, spre deosebire de cutia manuală, aceasta automată selectează singură treptele de viteză. Iar când mașina staționează, iar șoferul stă cu piciorul pe frână, transmisia e decuplată automat.

La cutia automată, atunci când apeși frâna, sistemul decuplează singur transmisia. Este conceput să facă asta foarte lin, fără ca tu să îți dai seama de tranziție. Și, cât timp ții piciorul pe frână, transmisia e decuplată. Părerea mea e că nu e bine să bagi mașina în Park sau în Neutral, când te oprești la semafor. Cu cât vei face asta mai des, cu atât vei uza mai tare cutia”, a explicat pentru ProMotor, mecanicul auto Robert Marin.

Așadar, în cazul vehiculelor cu transmisie automată, recomandarea este să nu scoți mașina din viteză când stai la semafor. Indiferent că e vorba de mașini electrice sau vehicule cu motor pe benzină ori motorină.

Ce probleme pot să apară dacă uzezi prematur cutia de viteze automată

Aceste sisteme de transmisie automată sunt foarte complexe. De aceea e indicat ca șoferii să alterneze cât mai puțin între P, R, N și D.

Acestea sunt cele 4 poziții principale ale transmisiei automate:

  • P = Park (decuplează transmisia și blochează roțile)
  • R = Reverse (marșarier)
  • N = Neutral (decuplează transmisia, dar nu blochează roțile)
  • D = Drive (deplasare înainte).

Iar recomandarea este ca, odată ce transmisia a post pusă în poziția D, aceasta să rămână cuplată până când parcăm mașina. Și să nu trecem în P sau N de câte ori staționăm la semafor sau în trafic.

Sunt mașini la care, de exemplu, se strică senzorul de la manetă dacă e folosit prea mult. Este vorba de o uzură prematură a switch-ului de la manetă. Sunt cutii la care am întâlnit probleme din cauza numeroaselor treceri din D în P și apoi iar în D. Și pentru că e un sistem foarte, foarte complex, conceput să funcționeze într-un anumit fel. Sfatul meu pentru șoferii care au mașină cu transmisie automată e să o lase cuplată în D. Chiar și când stau la semafor. Nu îi costă decât un mic efort, de a ține piciorul pe frână. Dar îi scutește de o vizită prematură la mecanic”, a mai explicat mecanicul auto.

Cei care au mașină cu transmisie automată ar fi bine să acorde o atenție sporită protejării acesteia. Pentru că orice defecțiune la cutia de viteze automată poate fi foarte costisitoare.

Reparația unei transmisii automate costă, în general, de la câteva mii de lei până la 2.000-3.000 de euro.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: ProMotor


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide