De ce preferă șoferii, de fapt, cutiile automate și de ce manuala este condamnată la dispariție

Autor: Cristian Agatie 03 sept. 2021 Știri auto

Cutiile de viteze automate, indiferent de tipul acestora, sunt din ce în ce mai răspândite, iar unii producători nici nu mai oferă o opțiune manuală. Cu toate acestea, cutiile manuale sunt încă foarte răspândite, în special în Europa. Iată de ce preferă șoferii, de fapt, cutiile automate, și de ce cutia manuală este condamnată la dispariție.

Intră în Galeria FOTO

Cutiile de viteze automate sunt dominante pe piața americană, acolo unde și-au început, de altfel, călătoria prin istorie. Potrivit unei statistici recente, doar aproximativ 1% din mașinile comercializate în SUA mai au trei pedale și schimbător de viteze. În schimb, generații întregi de americani au trăit fără să învețe vreodată să manevreze o cutie de viteze manuală. Chiar și în România există șoferi care fac școala direct pe o mașină cu transmisie automată, primind un permis de conducere cu care nu pot conduce legal o mașină manuală.

Prin contrast, pe piețele din Europa și Asia, cutia de viteze manuală este dominantă, 80% din mașinile comercializate în aceste zone fiind dotate astfel. Europenii și asiaticii preferă cutiile manuale nu neapărat pentru că refuză să cedeze controlul asupra mașinii unui sistem automatizat, ci pur și simplu pentru că preferă mașinile mici și economice, iar prețul suplimentar al unei cutii automate ar afecta grav economia achiziției unei mașini.

Totuși, chiar și în Europa, cutiile de viteze automate încep să câștige din ce în ce mai mulți adepți. În 2017, numai 10% dintre mașinile comercializate în segmentul de volum dispuneau de cutii automate. Trei ani mai târziu, aproape o treime veneau cu o formă de automatizare a schimbării treptelor. Procentele sunt substanțial mai mari în segmentul premium, unde prețul suplimentar al transmisiei automate este mai ușor de ascuns.

De ce preferă șoferii, de fapt, cutiile automate: Multe avantaje, din ce în ce mai puține dezavantaje și un trend clar

Potrivit producătorilor auto, un motiv pentru care europenii aleg cutii automate este pentru că sistemele de asistență, așa cum este parcarea automată sau tempomatul adaptiv nu funcționează în cazul transmisiilor manuale. Există și motivele pragmatice – cutiile de viteze automate au devenit din ce în ce mai bune, mai accesibile și mai economice, ceea ce face să fie preferate chiar și în segmentele inferioare ale pieței.

Desigur, pentru  unele modele sportive, cutia de viteze manuală a rămas o prezență constantă, chiar dacă există alternative mai performante. Porsche, spre exemplu, oferă mai multe modele din gamele 911 și 718 cu transmisie manuală, iar 20% dintre clienții acestor modele aleg mașinile cu schimbător manual. În cazul unor modele de performanță, cum este GT3, 70% din cumpărători au preferat manuala.

Mai mult, pentru multe modele sport second hand, așa cum sunt ultimele modele Ferrari cu transmisie manuală din anii 2000, cotațiile au explodat în ultima vreme. S-a ajuns chiar ca unele garaje să monteze cutie manuală în locul celei automate pe unele exemplare, pentru a profita de acest trend.

Totuși, există motive obiective pentru care cutia de viteze manuală este condamnată pe termen lung. Sigur, vom mai vedea așa ceva pe modelele clasice și cele second-hand mai vechi, dar nu pe noile modele lansate pe piață. Unul dintre aceste motive este ieșirea din scenă a motorului termic, anunțată pentru 2035 în Europa. Mașinile electrice nu au nevoie de cutie de viteze, în general, și în niciun caz de una manuală, în mod special. Nu peste multă vreme, vom merge la circuit să experimentăm plăcerea schimbării treptelor, așa cum acum mergem pe hipodrom ca să putem călări un cal.

Urmărește Promotor.ro pe Google News


Cristian Agatie
După o experiență scurtă în presa generalistă și radio, a intrat în presa auto „din oportunism” în 1994, la revista Autoturism a Automobil Clubului Român, și a rămas „din convingere” din 2008, la Auto Bild, un nou proiect demarat în România de Axel Springer în colaborare cu Edipresse. Absolvent ... citește mai mult

Comentarii
Inchide