Este mai sigur un SUV 4×4 iarna pe gheață și zăpadă decât un sedan cu tracțiune față?

Autor: George Cristea acum o lună Știri

În folclorul auto persistă o prejudecată conform căreia un SUV 4×4 este mai sigur iarna pe gheață și zăpadă decât un sedan cu tracțiune față (sau spate). Adevărul este mult mai complex și depinde de numeroși alți factori.

Intră în Galeria FOTO

Mulți șoferi consideră că tracțiunea integrală rezolvă toate problemele care sunt, de multe ori, legate de experiența lor redusă în conducerea unei mașini în condiții de iarnă. E adevărat, un sistem de tracțiune integrală va da mai multe șanse plecării de pe loc în condiții de aderență scăzută, dar plecarea de pe loc nu este singura problemă a unei mașini iarna.

Dar conducerea în siguranță a unei mașini nu depinde atât demult de plecare de pe loc, cât de oprirea în siguranță sau păstrarea traiectoriei dorite de șofer. La aceste capitole tracțiunea integrală are un rol minor sau inexistent, în funcție de abilitățile celui de la volan.

Cu siguranță, un sistem de tracțiune integrală te va ajuta să ieși din unele zone cu aderență scăzută. Din acest punct de vedere este mult mai eficient să ai un SUV 4×4 decât un sedan sau hatchback cu tracțiune față. Nu e deloc plăcut să rămâi blocat în zăpadă în timp ce roțile se rotesc fără speranță – și fără aderență, desigur.

Este un SUV 4×4 mai sigur iarna decât un sedan sau hatchback?

În același timp, masa mai mare a unui SUV va face ca acesta să fie mai greu de oprit în condiții de aderență scăzută. De asemenea, în viraje, va tinde să piardă aderența mai repede în condiții de aderență scăzută. Este frustrant să nu poți ieși cu mașina din nămeți, dar mult mai frustrant este să derapezi fără control în mașina din fața ta sau în șanțul de pe marginea șoselei.

Sunt alți factori care au o contribuție mult mai importantă la siguranța conducerii unei mașini în condiții de iarnă. Probabil cele mai importante sunt anvelopele de iarnă. Fără acestea, un vehicul 4×4 va fi la fel de neajutorat în condiții de aderență scăzută ca unul cu tracțiune spate. Și mult mai nesigur decât orice hatchback sau sedan dotat cu anvelope de iarnă, indiferent dacă e vorba de pornirea din zăpadă sau manevrabilitate.

Un alt factor la fel de important este persoana din spatele volanului. E adevărat, un stil de conducere preventiv, cu anticiparea traficului, va face diferența în condiții de aderență scăzută. Noțiunile de bază, ca frânarea în condiții de iarnă sau recăpătarea controlului mașinii în caz de derapaj sunt mai importante pentru siguranță decât sistemul de tracțiune integrală al unui SUV. Cu siguranță acesta nu te va salva dacă vei intra din prostie într-o situație complicată.



Comentarii
Inchide