Este oficial: Toyota GR Yaris are cel mai puternic motor cu trei cilindri din lume

Publicat: 13 01. 2020, 12:47
Actualizat: 13 01. 2020, 12:52

Toyota GR Yaris a fost prezentat oficial în cadrul Salonului auto de la Bruxelles, iar informațiile confirmă zvonurile oficiale. Cu 261 CP, GR Yaris are cel mai puternic motor cu trei cilindri din lume, iar acesta este completat de un pachet tehnic care îl califică drept cel mai capabil hot-hatch din clasa mică.

Intră în Galeria FOTO

Toyota s-a folosit de experiența dobândită în WRC pentru a pune cap la cat detaliile care-l fac pe GR Yaris un campion. De altfel, denumirea acestui Hot Hatch include inițialele Gazoo Racing, divizia de motorsport a producătorului japonez. Nu doar Toyota Gazoo Racing a contribuit la dezvoltarea lui GR Yaris, ci și partenerul Toyota din WRC, Tommi Makinen Racing. Ulterior, cercul va fi închis, iar GR Yaris va fi folosit ca bază pentru realizarea și omologarea unui model care va concura în WRC.

Nu în ultimul rând, Toyota a dedicat GR Yris celor care au criticat în trecut  gama de modele a japonezilor ca fiind banală și lipsită de personalitate. Toate aspectele hot-hatch-ului japonez au fost dezvoltate plecând de la ideea performanțelor fără compromisuri: motorizarea, sistemul de tracțiune integrală, suspensia, construcția ușoară și aerodinamica studiată.

Aerodinamica, distribuția maselor și construcția ușoară au fost obiectivele supervizate de echipa Tommi Makinen Racing. Toyota GR Yaris nu este un Yaris obișnuit. Cu o linie a acoperișului mai joasă și un motor poziționat mai aproape de centrul mașinii (bateria este, de asemenea, montată în portbagaj), GR Yaris reușește un echilibru mai bun al maselor pentru o manevrabilitate ridicată, stabilitate, și agilitate.

Caroseria cu trei portiere este realizată din materiale ușoare, cum ar fi fibre de carbon și aluminiu, ceea ce contribuie la un raport masă/putere impresionant (4,9 kg/CP indică spacificațiile tehnice). În fine, ecartamentul mărit și suspensia spate cu basculă dublă completează imaginea unui model creat special pentru performanțe extreme.

Toyota GR Yaris: Motorizare explozivă cu 261 CP

Motorizarea turbo cu trei cilindri este una nouă, dezvoltând 261 CP la o cilindree de 1.618 cmc. Cuplul maxim are valoarea de 360 Nm, fără ca japonezii să comunica plaja de turații în care acesta este disponibil. Ceea ce știm din fotografia planșei de bord este că zona roșie a turometrului începe la 7.000 rpm – o valoarea impresionantă pentru un motor supraalimentat și o indicație sigură a caracterului său sportiv.

Performanțele sunt, desigur, impresionante. Yaris GR are nevoie de mai puțin de 5,5 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h, viteza maximă fiind limitată electronic la 230 km/h.

Sistemul de tracțiune integrală GR-Four este unul ușor și cu răspuns rapid, care, teoretic, poate varia distribuția cuplului între punți de la 100% pe față la 100% pe spate. Opțional, GR Yaris poate fi configurat cu diferențiale mecanice Torsen pe ambele punți, ceea ce asigură o distribuție optimă a cuplului între cele două roți ale fiecărei punți.

Cel de la volan poate varia raportul de transmisie între punți prin acționarea unui buton rotativ cu trei poziții: Normal, Sport și Track. În prima poziție, repartiția de bază a cuplului este de 60:40 între față și spate, modul sport inversează acest raport (30:70), iar modul Track asigură o repartiție 50:50. Acestea nu sunt rapoaret fixe, sistemul alegând dinamic raportul optim, în funcție de manevrele șoferului, comportamentul mașinii și condițiile de rulare.

Platforma lui GR Yaris este o construcție specială, care combină puntea față a platformei GA-B (pe care este produs noul Yaris) cu puntea spate a platformei GA-C. Aceasta permite alegerea unui design special al suspensiei și acomodarea sistemului de tracțiune integrală GR-Four. Sistemul de frânare dispune de de discuri pe față cu diametrul de 356 mm (14 inchi) și etrierele de frână având patru pistoane, proiectate să reziste la solicitările extreme ale rulării pe circuit.

Pasionații de performanțe extreme pot echipa mașina cu pachetul Circuit Pack. Pe lângă diferențialele cu patinare limitată Torsen, pachetul mai include jante din aliaj de 18 inchi și anvelope speciale Michelin Pilot Sport 4S.

Intră în Galeria FOTO

Producția lui GR Yaris se realizează în mare parte manual, într-o nouă unitate de producție construită la fabrica Toyota din Motomachi (Japonia).