Lacunele în pregătirea șoferilor, cauză majoră a accidentelor grave. Nimeni nu te învață regula celor două secunde

Autor: Cristian Agatie acum 1 an Știri auto

Lacunele în pregătirea șoferilor reprezintă o cauză majoră a accidentelor grave. Școlile de șoferi din România nu predau candidaților noțiuni importante, care le pot salva viața. Nimeni nu te învață regula celor două secunde sau regula fermoarului, noțiuni obligatorii  în alte țări europene.

Intră în Galeria FOTO

România se află pe primul loc în Europa după numărul victimelor din accidente rutiere, potrivit celor mai recente statistici. Oficial, cauzele accidentelor sunt viteza, neacordarea de prioritate, consumul de alcool sau neatenția. De fapt, fiecare dintre aceste cauze sunt la rândul lor generate de veriga slabă – omul din spatele volanului. Accidentele rutiere sunt produse, aproape în totalitate, de oameni, putând fi numite toate, „eroare umană”. Iar omul greșește pentru că îi lipsește educația, antrenamentul și, uneori, chiar discernământul.

Prin urmare putem spune că o cauză majoră a accidentelor rutiere grave o reprezintă lacunele în pregătirea șoferilor. Nu e neapărat vina acestora, ci și a școlilor de șoferi, care au o programă depășită și prea puțin timp la dispoziție pentru a-i învăța noțiunilor de bază pe viitorii șoferi.

„Gândiți-vă că într-o programă teoretică care are un cel mult 30 de ore trebuie să faci și cunoașterea regulilor de circulație, cunoașterea vehiculului, reguli de prim ajutor, conducere ecologică. Din păcate în școala de șoferi este foarte greu să comprimi atâta informație și să o faci inteligibilă și ușor perceptibilă de către candidați”, spune Costin Tătuc, expert în siguranță auto.

Lacunele în pregătirea șoferilor, cauză majoră a accidentelor. Ce este regula celor 2 secunde?

Reguli care în Europa sunt considerate necesare și obligatorii, în România lipsesc cu desăvârșire și nu sunt predate în școala de șoferi. Despre ce trebuie făcut și care sunt aceste reguli, vorbește fostul pilot de raliuri Titi Aur.

„Completarea programei. Ce înseamnă o completare a programei? Înseamnă să se introducă reguli de conducere defensivă şi din nou, dacă ne uităm la orice şcoală de şoferi, nu se învaţă regula de 2 secunde, nu se învață regula fermoarului, care sunt obligatorii în Germania şi Suedia. Cauza principală a accidentelor este educaţia, lipsa de educaţie, mai precis în România. Eu o spun răspicat. Nu avem școală de șoferi în România, avem doar școli de luat permisul”, a afirmat Titi Aur.

Aceste reguli sunt predate în scoli specializate de conducere defensivă, precum Academia Titi Aur, dar mai puțin de 1% din șoferii români ajung să studieze practic un astfel de curs. Titi Aur explică și ce înseamnă regula fermoarului.

„Cei care nu au prioritate trebuie să stea, cei care au prioritate trec, asta înseamnă că cei care nu au prioritate pot să închidă mașina să vină după 4 ore. Și atunci se aplică regula fermoarului și care înseamnă așa: unul din stânga, unul din dreapta, exact cum se închide un fermoar. Asta înseamnă fluiditate, cursivitate”, explică fostul campion.

O altă regulă importantă este regula celor 2 secunde. Conform acestei reguli, trebuie să avem mereu o distanță care se poate parcurge în cel puțin două secunde, la viteza cu care se circulă, față de mașina din față, pentru a avea timpul suficient pentru frânare în cazul apariției unui pericol iminent.



Cristian Agatie
După o experiență scurtă în presa generalistă și radio, a intrat în presa auto „din oportunism” în 1994, la revista Autoturism a Automobil Clubului Român, și a rămas „din convingere” din 2008, la Auto Bild, un nou proiect demarat în România de Axel Springer în colaborare cu Edipresse. Absolvent ... citește mai mult

Comentarii
Inchide