NASA și Goodyear au creat anvelopa indestructibilă. Cum funcționează pneul Superelastic?

Autor: Ionuț Vîlciu 28 mart. 2024 Știri auto

NASA și Goodyear au creat o anvelopă care nu are nevoie de aer, este rezistentă la pene și se poate adapta oricărui tip de teren. Anvelopa a fost dezvoltată pentru misiunile spațiale, dar nu este exclus să o vedem în viitor și în aplicații pe Pământ.

Anvelopele reprezintă unul dintre cele mai importante elemente de pe mașinile noastre, fiind singura suprafață ce intră în contact cu solul pentru a asigura aderența necesară. De-a lungul timpului, tehnologia anvelopelor a evoluat foarte mult, pentru a asigura un nivel optim de aderență, durabilitate, eficiență și siguranță.

Inginerii de la centrul de cercetare Glenn al NASA au dezvoltat o anvelopă ce nu necesită aer, care se poate adapta oricărui tip de teren. Această inovație, numită Anvelopa Superelastică, a fost dezvoltată pentru viitoarele misiuni pe Lună și Marte, dar este o alternativă viabilă la anvelopele pneumatice de aici pe Pământ.

NASA a creat o anvelopă revoluționară

Această tehnologie reprezintă cea mai recentă evoluție a anvelopei care a fost inventată de NASA Glenn și Goodyear, fiind inspirată de anvelopele lunare Apollo. Utilizarea inedită a aliajelor cu memorie de formă capabile să suporte solicitări mari are ca rezultat o anvelopă care poate rezista la deformarea excesivă fără deteriorare permanentă.

Utilizarea unui aliaj cu memorie de formă NiTi produce o anvelopă superelastică ce este practic invulnerabilă la deformarea plastică. În plus, utilizarea aliajelor cu memorie de formă oferă un control îmbunătățit asupra rigidității efective în funcție de deformare, oferind o versatilitate sporită de proiectare. De exemplu, anvelopa Glenn Superelastic poate fi mai flexibilă, reducând cantitatea de energie transferată vehiculului în timpul evenimentelor de deformare ridicată. În plus, utilizarea aliajelor cu memorie de formă sub formă de rigidizări radiale, spre deosebire de arcuri, oferă și mai mult potențial de rezistență la sarcini și o flexibilitate îmbunătățită a designului. Acest tip de anvelopă ar permite viteze crescute de deplasare în aplicații off-road.

VIDEO

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: NASA


Ionuț Vîlciu
Ionuț Vîlciu
Ionuț Vîlciu este absolvent al Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării. Primii pași în presă i-a făcut în 2021, alături de echipa WASD.ro, acolo unde a redactat primele sale materiale. Pasiunea l-a condus către presa auto, domeniul în care și-a dorit întotdeauna să activeze. ... citește mai mult

Comentarii
Inchide