Test drive BMW Z4 M40i – Companionul ideal pentru vară

Publicat: 21 08. 2023, 08:08
Actualizat: 21 08. 2023, 09:58

BMW Z4 este unul dintre puținele roadstere care au mai rămas pe piață. Mașina face parte dintr-un șir de modele decapotabile pornit de originalul Z1, la sfârșitul anilor 1980, dar înglobează tehnologii moderne și motorizări de actualitate într-un format clasic, cu care nu poți da greș.

Cea de-a treia generație a lui Z4 a fost adusă pe piață în 2020, iar în 2022 a primit și un facelift subtil, care a mai finisat niște linii, a mai strâns câteva șuruburi și a adus câteva actualizări de ordin tehnic și tehnologic. Printre modificările aduse cu ocazia facelift-ului se numără pachetul estetic M Sport inclus în standard, pe care l-am putut vedea și pe mașina testată de noi.

BMW Z4 rămâne o mașină elegantă

BMW a operat schimbări subtile cu ocazia acestui facelift, iar mașina nici are nevoie de mai mult. În continuare arată bine, având linii zvelte, care fac ca mașina să pară că gonește chiar și atunci când stă pe loc. Este o mașină joasă, lată, dar impunătoare, mai ales dacă alegi să mergi pe ruta unei tematici mai sobre, așa cum a fost exemplarul din testul nostru. Datorită nuanței mate Frozen Grey, a pachetului Shadow Line extins și a jantelor negre cu diametrul de 19 inch, mașina capătă un aspect aproape fioros, dar păstrează o notă elegantă.

Capota lungă a motorului care îmbracă partea frontală precum o scoică, liniile laterale care pornesc de jos și se arcuiesc în sus și aripile bombate fac ca mașina să arate ca o săgeată. Partea din spate este frumos sculptată, cu un spoiler integrat în capacul portbagajului, dar și terminații reale pentru evacuări.

Interiorul se concentrează pe șofer

La interior, mașina rămâne aproape neschimbată. Schimbările sunt minime, dar materialele și calitatea asamblării sunt așa cum ne-am obișnuit de la BMW-urile moderne. Totul este bine asamblat, nu există „greierași”, cu toate că este o mașină decapotabilă și te-ai aștepta să se miște lucrurile când dai peste o denivelare, dar nu este cazul. În plus, există materiale moi din cel mai sus punct al bordului până în partea de jos a fețelor de uși.

Poziția la volan este, așa cum te-ai putea aștepta, foarte joasă. Scaunele sunt bine profilate, având reglaje electrice pentru suportul lombar, dar și pentru pernele laterale. Astfel, poți alege cât de mult suport lateral dorești. Sunt scaune care te țin bine în loc, dar sunt și destul de confortabile, chiar și pe distanțe lungi.

De asemenea, poziția la volanul este ușor de reglat inclusiv pentru persoanele mai înalte, care nu vor avea probleme cu spațiul nici măcar cu plafonul pus în locul lui. În caz că vreți să decapotați mașina, întreg procesul durează circa 10 secunde și poate fi făcut până la viteze de maximum 50 km/h.

BMW Z4 încă folosește vechea generație de iDrive, dar este un sistem care funcționează foarte bine și în prezent. Într-adevăr, nu are același efect spectaculos pe care îl au noile ecrane unite, dar funcționează fără probleme. Ambele ecrane măsoară 10,25 inch și sunt acompaniate și de un head-up display ușor de citit.

Cum se conduce BMW Z4?

Mașina testată a fost un Z4 în versiunea M40i. Acest lucru înseamnă că am avut la dispoziție cel mai mare și mai puternic motor pe care îl poți avea pe BMW Z4. Este vorba de motorul B58, un șase cilindri în linie de 3,0 litri, supraalimentat cu o turbină. Rezultatul se transpune în 340 CP și 500 Nm cuplu motor maxim. Este o putere pe care o vei simți pe caroseria relativ ușoară a lui Z4 și care va face ca anvelopele de pe puntea spate să muncească peste program.

Mașina accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 4,5 secunde, dacă vă pasionează astfel de cifre. Cred că mai importantă este senzația de putere constantă pe care acest motor o oferă. Indiferent de treapta în care te-ai afla, pare că acest propulsor nu rămâne niciodată fără suflu. De asemenea, transmisia automată cu 8 trepte este foarte bine calibrată, iar dacă vrei să te distrezi și mai tare, poți schimba treptele cu ajutorul padelelor montată în spatele volanului.

Puterea nu ar însemna nimic fără un șasiu bine calibrat, iar Z4 este o mașină bine setată. Direcția este precisă, dar nu extrem de directă, lucru care mi-a plăcut, deoarece nu conferă un comportament nervos mașinii. Este o servodirecție destul de grea, mai ales în modul Sport. Odată cu direcția se întăresc și amortizoarele controlate electronic. Diferența între modurile de rulare Comfort și Sport este notabilă: mașina devine mai rigidă, mai precisă, iar motorul răspunde mult mai violent la accelerație.

Este o mașină cu care te poți distra, dar surpinzător de eficientă

Chiar dacă poate fi o mașină distractivă atât în linie dreaptă, cât și pe viraje, Z4 nu este o mașină obositoare. Dacă o vei conduce în confort, mașina va fi îndeajuns de suplă încât să nu fi foarte deranjat de denivelări. În plus, cu plafonul montat mașina este destul de silențioasă, dar vei auzi zgomotul produs de anvelopele late la viteze ceva mai mari.

Motorul cu 6 cilindri dispare în fundal atunci când vrei să conduci relaxat și revine gutural în timpul accelerațiilor puternice. Trebuie menționat faptul că mașina are tendința să supravireze, dar o face într-un mod controlabil, previzibil. Diferențialul M Sport cu alunecare limitată al variantei M40i își face cu brio treaba. De asemenea, frânele cu discuri de mari dimensiuni și etrierele de frână M Sport opresc mașina fără prea mare efort, iar pedala de frână permite un dozaj precis al forței de frânare.

Pe parcursul testului am condus mașina în diferite situații de trafic, în oraș, pe drumuri naționale și pe autostradă, cu reprizele de accelerație de rigoare. La finalul testului, mașina a indicat un consum de 8,5 litri per 100 de kilometri, în condițiile în care nu pot spune că am menajat în vreun fel consumul.

Concluzii

BMW Z4 nu dorește să fie un roadster super sportiv, cu toate că versiunea M40i este cu 6 secunde mai rapidă pe Nurburgring decât originalul BMW M2, ci mai degrabă un cruiser distractiv. Nu este o mașină înfricoșătoare, fiind previzibilă chiar și atunci când tinde să supravireze. Scaunele sunt confortabile, iar poziția la volan este bine setată, astfel că până și persoanele mai înalte au loc în cabina lui Z4.

Prețul nu este mic, deoarece în România BMW Z4 M40i pornește de la 65.093 de euro cu TVA inclus. Mașina testată de noi a avut un preț de 78.243 de euro cu TVA inclus. Pentru cei ce consideră că nu au nevoie de puterea motorului cu 6 cilindri în linie, există și versiuni echipate cu motoare de 2,0 litri și patru pistoane, care produc fie 197 CP, fie 258 CP.