Fiat 500X, test de prim contact. 4×4 de oraş

Autor: Adrian Mihălţianu 19 nov. 2014 Test in premiera

Fiat 500X, testat de noi în Italia, promite să ameninţe serios lupta între Nissan Juke şi Mini Countryman într-un segment foarte aglomerat, de crossovere de oraş. Poate şi pentru că e mai puţin Fiat şi mai mult Jeep.

Când Fiat a prezentat noul Fiat 500X la Salonul Auto de la Paris, nu am fost deosebit de încântaţi de ultimul venit în gama italienilor. Fie şi pentru că designul exterior este unul frumuşel, dar cu suficiente elemente care seamănă prea mult cu cele ale altor concurenţi, fie şi pentru că un Fiat 500 cu tracţiune integrală nu e chiar ce ţi-ai dori de la viaţă, fie şi, în final, pentru că preţul la care ne gândeam ar ieşi cumva din zona de confort a mărcii italiene.

Toate acestea nu erau premise prea bune pentru testul cu noul model pe şoselele din Italia, dar micuţul ne-a rezervat destule surprize. Cum este, ce ştie să facă şi care îi sunt atuurile şi minusurile, în cele ce urmează:

1. Fiat 500X NU este un Fiat 500 mai mare

Este o maşină diferită, care are foarte puţine în comun cu Fiat 500 şi mult mai multe în comun cu Jeep Renegade. Nu pot spune însă că e doar un Jeep Renegade cu alt badge, căci maşinile diferă foarte mult în design, iar la interior sunt suficient de diferite pentru ca Renegade să rămână Jeep iar 500X să respire a Fiat. Soluţiile tehnologice însă, vin de la Jeep. Ceea ce, mai ales atunci când e vorba de ţinuta de drum pe teren accidentat, e un lucru foarte bun.

Arată ca un copil al unui Jeep Renegade cu un Fiat 500L

2. Fiat 500X este, totuşi, o maşină destul de mare

La cei 4.25 de metri lungime, 1.8 metri lăţime şi 1.60 metri înălţime, 500X nu e chiar o maşină mini. Nu doar că e mai lungă decât mulţi dintre concurenţi (inclusiv faţă de Renegade), dar este şi încăpătoare. Patru adulţi au tot locul de care au nevoie, atât pe scaunele din faţă, cât şi pe scaunele din spate, iar al cincilea va fi ceva mai chinuit pe bancheta din spate, dar va încăpea. Spaţiul pentru labele picioarelor şi pentru genunchi este generos, iar în spate încap şi oamenii de 1.80 metri înălţime fără prea mare stres.

Se stă confortabil în faţă, dar şi pasagerii din spate au suficient spaţiu la dispoziţie

Spaţiul pentru bagaje are 350 de litri, dar poate fi extins la peste 1.000 de litri cu bancheta spate rabatată, iar designerii Fiat au avut grijă ca pasagerii să aibă destule locuri de stocare la interiorul maşinii, chiar dacă torpedourile din bord nu sunt neapărat generoase ca dimensiuni. În portiere încap sticle de 1 litru, iar consola centrală dintre cele două scaune faţă este un exemplu de „aşa da” în materie de ergonomie.

3. Fiat 500X nu prea se conduce ca un Fiat

Fiind, din punct de vedere tehnic, mai mult un Jeep, 500X se conduce mai degrabă ca un Jeep. Dar unul mic şi vioi, nu unul mare şi molcom. Italienii i-au adăugat o doză surprinzătoare de rafinament, atât în privinţa materialelor şi tehnologiilor de la interior (în versiunile superioare de echipare), cât şi în privinţa ţinutei de drum. Nu eşti zgâlţâit pe gropi, nu eşti stresat de zgomotul exterior (incredibil de bine insonorizată maşina), nu eşti terorizat cumva de scârţâiala materialelor de la bord, pentru că sunt bine asamblate, dar nici nu te vei bucura de sentimentul goanei cu o maşină uşoară şi care rage din toţi rărunchii în timp ce o urci aproape de zona roşie, cu o mână mereu pe schimbătorul de viteze.

În oraş, versiunea „urbană” e perfect adaptată mediului

De ce? Pentru că este un crossover, nu un Fiat 500. Repet, ca să intre bine în minte. Aşadar, viaţa la bord e mai degrabă confortabilă decât trăită mereu la maxim, iar asta e un lucru bun, pentru că te vei putea bucura de tot ce ar trebui, de fapt, să-ţi aducă un crossover, adică puţin din toate. Am apreciat mult suspensiile, care nu permit ruliul maşinii pe asfalt, adică acolo unde vei petrece 90% din timp. Aceleaşi suspensii sunt puţin cam prea tari pe drumurile de ţară, dar fără a deveni deranjante.

4.  Ce echipare de Fiat 500X merită să cumpăr?

Fiat 500X are două versiuni principale – una mai urbană, iar cealaltă mai offroad, fiecare cu nivelurile ei de echipare. Versiunea „urbană” vine declinată în Pop, Popstar şi Lounge, în timp ce versiunea mai „offroad” vine în două niveluri de echipare: Cross şi Cross Plus. Dacă versiunile de intrare în gamă oferă un interior destul de spartan, echipările Lounge şi Cross Plus aduc cu ele la interior tapiţerie din piele, inserţii colorate pe bord şi decoraţiuni cromate sau din plastic lucios în culoarea caroseriei.

Nu neapărat Cross Plus, dar ceva suficient de bine dotat

Sunt disponibile, de asemenea, multiple personalizări ale exteriorului, aşa că poţi opta din mai multe elemente de design care să creeze un Fiat 500X unic, sau cel puţin rar întâlnit la altcineva pe străzi. Sistemul Uconnect îţi permite să ai acces la o mulţime de funcţii multimedia, iar integrarea ecranului tactil color pe bord este o lecţie pentru alţi fabricanţi de auto (nu pot spune acelaşi lucru despre interfaţa acestuia, dar te vei obişnui treptat cu modul ciudat în care reacţionează la comenzi).

Nu este totuşi un fashion car în adevăratul sens al cuvântului, aşa cum este Fiat 500, dar e cât se poate de hip, dacă pot spune aşa. Evident, dacă vrei 4×4, mergi pe mâna lui Cross sau Cross Plus. Arată mult mai bine decât versiunea de oraş şi sunt mai în acord cu partea distractivă a maşinii.

5. Motorizări interesante, demne de o maşină mai mare şi mai scumpă

Fiat 500X te surprinde mai ales prin motorizările puse la dispoziţie. Avem în primul rând trei tipuri de transmisie: manuală în 6 trepte, automată în 6 trepte cu dublu ambreiaj şi o automată cu 9 trepte de viteză! Da, ai citit bine, 9 trepte, fapt care duce la scăderea consumului la drumuri lungi, Fiat aliniindu-se aici cu marii producători premium.

Am testat motorul turbodiesel de 1.6 litri 120 CP, cuplat cu o transmisie manuală în 6 trepte, şi am rămas plăcut surprins de elasticitatea sa în treptele 2-3-4, dar şi de silenţiozitatea motorului la viteze mari, de peste 130 km/h, în treapta a şasea. Şi consumul este destul de apropiat de cei 4.1 litri mixt anunţaţi de producător, deşi pe autostradă, din cauza formei pătrăţoase, maşina va opune destul de multă rezistenţă la înaintare, mai ales la viteze mari, ceea ce traduce printr-un consum suplimentar de carburant faţă de un hatch de oraş obişnuit.

O maşină cu adevărat modernă de la Fiat, care m-a luat prin surprindere

Mai sunt remarcabile şi motorizările 1.4 Turbo MultiAir2 de 140 CP (maşini cu tracţiune faţă şi transmisia manuală în 6 trepte, opţional cu transmisie cu dublu-ambreiaj, automată), 1.6 „E-torQ” de 110 CP, cuplată cu transmisie manuală în 5 trepte şi tracţiune faţă, dar şi motorul de 2 litri turbodiesel MultiJet II, de 140 CP, cuplat la transmisia automată în 9 trepte şi cu tracţiune integrală.

Clienţii mai pot opta şi pentru motorul de intrare în gamă MultJetII 1.3 95 CP (transmisie manuală cu 5 trepte şi tracţiune faţă), sau MultiJet II 2.0 140 CP, cu transmisie manuală în 6 trepte şi tracţiune integrală. Vor mai sosi şi motoare mai puternice, dintre care în Europa ajunge 1.4 Turbo MultiAir2 de 170 CP, iar în State motorul Tigershark MultiAir2 de 2.4 litri şi 187 CP, cuplate, de asemenea, cu transmisia automată în 9 trepte şi tracţiune integrală.

Ce versiune merită cumpărată, cum se comportă 500X în offroad, concluziile precum şi multe altele, în pagina următoare!

Pagini: 1 2

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide