Mazda RX8 şi Premacy Hydrogen RE

Am fost singurul român care a condus noua Mazda RX8. Aceasta consumă 105 litri la 100 km parcurşi. Nu săriţi, nu are 2.000 CP şi nici 3.400 Nm. Nu sunt „litri” de benzină, ci de hidrogen. Da, aţi citit bine. Hidrogen. Poţi să bei apa scoasă pe evacuare? Citiţi şi vă minunaţi.

Mazda RX8 şi Premacy Hydrogen RE Mazda RX8 şi Premacy Hydrogen RE

"Benzină?" "Nu." "Diesel?" "Nu." "Hidrogen, aveţi?" "Boss, faceţi mişto de mine?!" Aşa ar suna momentan o discuţie cu un angajat de la o benzinărie din România dacă ai veni în ţară cu una dintre maşinile astea două, dar fără inscripţionare. Din păcate nu este cazul, pentru că singurele două ţări de pe glob unde acum rulează în regim de teste modelele Mazda alimentate cu hidrogen sunt Norvegia şi, bineînţeles, Japonia.

Pentru constructorul japonez, "nebunia" de a construi maşini care să funcţioneze în viitor alimentate doar cu hidrogen a început acum 18 ani, în 1991, când HR-X a fost primul model al mărcii, prototip, propulsat de un motor rotativ alimentat cu hidrogen.

De atunci şi până în 2006, Mazda a mai prezentat, lansat şi testat în diverse condiţii şase modele al căror singur scop era să înregistreze emisii de noxe zero. Fie că vorbim despre maşini alimentate doar de baterii, fie de modele echipate cu motor rotativ alimentat cu hidrogen, scopul a fost mereu acelaşi - emisii zero.

În 2003, Mazda a prezentat lumii întregi primul prototip de RX8 echipat cu celebrul său motor rotativ, dar modificat pentru a putea fi alimentat cu hidrogen. Un an mai târziu, maşina a pornit pe şosele pentru a testa ingenioasa soluţie Mazda de a avea un RX8 alimentat cu două tipuri de combustibil: benzină şi hidrogen.

Ideea cu maşinile Mazda alimentate de hidrogen este următoarea: constructorul japonez visează ca în viitor să existe la nivel mondial o infrastructură bine pusă la punct care să permită comercializarea la scară foarte largă a acestor maşini.

Dar. Ele trebuie să fie acceptate de fiecare ţară în parte, trebuie să aibă un nivel de performanţe acceptabil şi un preţ pe care să şi-l permită mulţi oameni. Este un drum lung până la acel viitor şi problema cea mai mare este momentan cea a infrastructurii.

O staţie de alimentare cu hidrogen este problematică şi costisitoare. Sincer, am alimentat o maşină cu hidrogen şi m-am simţit de parcă aş fi alimentat o navetă NASA. Cei responsabili cu staţia zâmbesc nervos, încearcă să fie prietenoşi şi politicoşi, dar se simte clar că nu sunt foarte împăcaţi cu ideea că orice Gigel poate veni la staţie să alimenteze fără a înţelege că are de-a face cu tehnologie scumpă, de ultimă generaţie.

Ca orice drum lung, ideea viitorului cu hidrogen poate fi una de succes sau ba. Sunt mulţi care încă susţin că viitorul este electric şi că hidrogenul este doar un moft high-tech, o alternativă care se poate dovedi mai costisitoare şi într-un final nerentabilă. Dovadă că şi Mazda se gândeşte la acest lucru este că lucrează şi la soluţii eco-electrice.

Dar, bineînţeles, o face tot cu gândul la hidrogen. În 2005 a fost lansat Premacy Hydrogen RE Hybrid, o Mazda 5 de Japonia, cu volan pe dreapta, tracţiune faţă, motor rotativ cu alimentare cu hidrogen sau benzină, plus un motor electric. Plus funcţie "idle stop" care opreşte tot la staţionări. Plus tapiţerie interioară fabricată din plante. Deci, dacă v-aţi întrebat vreodată cât de eco poate să fie o maşină, ei bine, iată. Mazda.

Citeşte mai departe în pagina următoare »

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.