Polaris

Autor: Alexandru Banu 16 oct. 2007 Test in premiera

Polaris, cel mai atroce duşman ATV al naturii brute, ne-a invitat în Antalya, dar nu pentru a face plajă (deşi spre asta am tins în majoritatea timpului), ci pentru a înfrunta formele de relief dintr-o pădurice alăturată hotelului exclusivist în care am fost cazaţi. Arsenalul nostru era reprezentat de batalionul 2008 al brandului american, compus din infanteristul RZR, artileristul Outlaw 525 şi deschizătorul de drumuri Sportsman 800 Touring EFI.

La recunoaşterea traseului, l-am ales pe primul, un ranger cu influenţe de boogie, spectaculos şi pus pe şotii. Dotat cu 760 cmc în doi cilindri, injecţie electronică şi frîne disc, RZR-ul se deplasează în regim PVT (Polaris Variable Transmission) şi poate cupla toate roţile în mers. Suspensiile double wishbone (faţă) cu bară stabilizatoare şi independente (spate) îţi asigură confortul dintr-un SUV potent, iar cuşca decapotată trezeşte în tine instinctele primare ale unei fiare.

Polaris Razer porneşte în sarcină domestică, însă, asmuţit, se poate transforma într-un off-roader vandal. Nu trebuie omis scaunul din dreapta, valabil pentru orice pasager dispus să-şi trăiască ultimele clipe pe frontul silvic ori montan. Ampatamentul de 1,93 metri îi va atenua acestuia aproape în întregime chinurile, dar numai în cazul unei greutăţi personale care nu excede gabaritul ranger-ului – 539 kg. Precum juniorii de la grupa mijlocie, de cum am încălecat pe Razer, am început să imităm vroom-vroom-ul motorului şi să bracăm volanul în stilul smuls. Direcţia brută, rudimentară din punct de vedere tehnologic, ni s-a părut extrem de cooperantă şi facilă. Întreg ansamblul, de la volan pînă la roată, coordonează ireproşabil sistemul de virare pe orice fel de suprafaţă.

Avizi de aventură la dublu în sistem bipost, am luat în probe Sportsman Touring 800 EFI, un ATV de 760 cmc sortit cuplurilor de orice natură. Fără prezenţe de sex feminin, am fost constrînşi să ne înhăităm cîte doi în şa şi să pornim prin pădure călare pe 360 kg. Din cînd în cînd, ne mai opream prin vreo văgăună şi interşanjam rolurile… adică cel activ devenea pasiv şi, fireşte, viceversa. După două-trei schimburi, aveam deja noada tăbăcită de la şanţuri, aşa că am hotărît că destinul nostru la ghidonul lui Sportsman Touring trebuie curmat. Nu puneam nicidecum la îndoială suspensiile MacPherson (faţă) şi independente (spate) ale terminatorului Polaris, ci doar rezistenţa noastră spate la un duet off-road idilic. Garda la sol de 27,9 cm dă răgaz punţilor să-şi regleze ţinuta prin intermediul ampatamentului de 1,44 metri; bordul înţesat de indicatoare te ţine la curent cu parametrii normali de funcţionare, afişînd orice informaţie utilă despre starea ATV-ului, iar outfit-ul hardcore al lui Sportsman 800 Touring este potenţat de pneurile 25x8x12, respectiv 25x11x10.

Punctul culminant şi, totodată, deznodămîntul au fost reprezentate de test-drive-ul cu Outlaw 525 S – un monstru care odată pornit echivalează cu un asasinat prin eviscerare. Cu transmisie finală prin lanţ şi schimbare a celor 5+1 viteze în manieră similară sistemului existent pe motociclete (ambreiaj hidraulic, manual), Outlaw 525 nu este de teapa oricui, devenind un bolid necruţător la schimbarea justă a treptei. Senzaţia este devastatoare, similară celei instalate în timpul accelerării unui propulsor M Power. Judecînd după dimensiunile celor doi monştri şi după suprafeţele de rulare, feeling-ul este incomparabil mai intens prin violenţă în cazul ATV-ului (1,283 metri ampatament).

Nu în ultimul rînd, am fost extaziaţi de suspensiile faţă double wishbone, care transmit amortizoarelor şocurile inumane, restul reverberaţiilor cu iz sportiv atingîndu-şi ţinta: driver-ul. Noi am perceput Outlaw 525 ca pe un ATV situat la confluenţa dintre sinucidere şi posibilitatea infimă de a-l îmblînzi. Totul depinde de tine, de felul în care îi transmiţi intenţiile, de modul în care le receptează şi de cheful său de a face compromisuri. Este şi normal. Îţi trebuie timp pentru a rezona cu un motor KTM racing de 510 cmc, al cărui gabarit este de numai 170 kg.

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide