TEST de prim contact: noul MINI 2014. Hipster rafinat

Autor: Adrian Mihălţianu acum 6 ani Test in premiera

Am testat în Italia versiunile MINI Cooper şi MINI Cooper D, urmând ca pe minunatul Cooper S să-l luăm la trântă cât de curând în România. Şi asta, pentru a vedea cât de mult Cooper e în cel mai ieftin MINI, dar şi dacă un MINI diesel începe să aibă sens.

MINI Cooper – dotat cu motorul de 1.5 litri, trei cilindri, (poate fi cuplat cu transmisie automată, dar vine şi în versiune manuală), un propulsor nou-nouţ, care te surprinde prin cuplul sănătos la turaţii mici (220 Nm/230 Nm cu overboost), disponibil pe o plajă incredibil de largă – de la 1.250 rpm până la 4.000 rpm! La drum, acest propulsor şi-a demonstrat cât se poate de pregnant puterea celor 136 de CP şi a fost agil, rapid în reacţii şi cu suficiente rezerve de putere indiferent ce i-am cerut.

Opţiunile de personalizare internă şi externă au rămas aproape nesfârşite!

E adevărat, şi maşina cântăreşte doar 1190 kg, astfel că cei 136 CP se simt, chiar şi pe cea mai cheală versiune, care nu are comutatorul de răspuns diferit al motorului (GREEN, MID, SPORT). Demarajul 0-100 km/h se face în 7.9 secunde (7.8 secunde pentru automată), iar cutia manuală îi vine ca o mănuşă, fiind uşor de folosit şi foarte bine etajată. E adevărat, nu vei avea senzaţii hardcore cu maşina în această configurare, însă nici nu vei consuma cine ştie ce – nu vei obţine cei 4.5-4.8 anunţaţi de producător, dar nici nu vei sări cu mult de 7 l/100 km, într-un regim de exploatare corect pentru un MINI, cu accelerări bruşte destul de dese. Pentru un benzinar, asta nu e deloc rău!

Te vei obişnui cu farurile ovale, stai liniştit. Iar din spatele volanului, vei miji ochii a plăcere. Ce altceva vrei?

MINI Cooper D – dotat cu motorul de 1.5 litri, trei cilindri în linie, e cea mai plăcută surpriză pe care o puteam avea. În primul rând, datorită celor trei cilindri, are un gâjâit mai sport decât te-ai aştepta de la un turbodiesel. În al doilea rând, la cei 116 CP ai săi, are reprize de acceleraţie cât se poate de plăcute, în special datorită cuplului de 270 Nm disponibil integral la 1.750 rpm – pleci ca din tun, cu senzaţia specifică turbodieselurilor reuşite, într-un zgomot foarte bine tratat auditiv. Nu în ultimul rând, cuplat cu automata sau cu manuala, scoate acelaşi timp pentru 0-100 km/h, adică un suficient 9.2 secunde, la un consum infim (anunţat, 3.5-3.8 l/100 km, real de circa 5 l/100 km în condiţii de exploatare tipice MINI).

Dieselul nu va salva planeta, dar îţi va pune un rânjet pe faţă. La care nu te-ai aştepta!

Adică o mică nebunie care te va distra la maximum la plecările de pe loc şi nici nu-ţi va lua mulţi bani din buzunar. Repet, a fost mai distractiv la condus decât motorul pe benzină, în ciuda puterii mai mari a acestuia din urmă. Până la urmă, decizia vă va aparţine.

Am remarcat, din nou, agilitatea ieşită din comun a lui MINI, iar noua generaţie nu face absolut deloc rabat de la aceasta. În plus, suspensiile au fost mult îmbunătăţite, astfel încât acum reuşesc să fie şi confortabile, dar să-şi păstreze în continuare contactul perfect cu drumul. Ruliul şi tangajul sunt lucruri necunoscute de MINI, dar în continuare va trebui să abordezi „jandarmii culcaţi” din mediul urban cu destulă precauţie, pentru a nu ajunge ştirb la destinaţie.

Cuplul de 270 Nm e cel vinovat de senzaţiile ciudat de plăcute ale dieselarului

Aş putea înşirui aici o sumedenie de acronime ale sistemelor care ajută şoferul să conducă în siguranţă, însă o să las asta pentru testul din România. Voi spune doar că îşi fac treaba cu brio, dar te lasă, la o adică, să te joci puţin cu spatele maşinii. În fine, pentru fiţoşi, avem şi sistem de parcare automată laterală sau cu spatele, precum şi sisteme care avertizează cu privire la iminenţa unui impact sau chiar frânează şi opresc maşina pentru a preveni accidentul.

CONCLUZIE

Per total, noul MINI vine burduşit de gadgeturi de comunicaţie, are un aer mai modern atât la interior cât şi la exterior, e puţin mai clasic şi mai puţin îndrăzneţ în privinţa designului indicatoarelor de pe bord, dar e şi mai util şi mai uşor de folosit ca maşină de zi-cu-zi.

Pentru Cooper S, puţintică răbdare, stimabililor!

Cel mai important lucru este că factorul distracţie e tot acolo, ţinuta de drum este absolut impecabilă, sentimentul de go-kart persistă, iar noile motoare accesibile ale lui MINI fiind suficient de dinamice şi bine puse la punct pentru a-ţi livra oricâtă putere doreşti. Iar dacă doreşti şi mai multă putere, atunci va trebui să aştepţi testul nostru cu noul MINI Cooper S. 

Până atunci, poţi admira maşina în galeria foto. Revenim cu testul în România!

Pagini: 1 2

Citește și...


Comentarii
Inchide