TEST în premieră: BMW M550d. Facelift la puterea M

Autor: Adrian Mihălţianu 27 aug. 2013 Test in premiera

Mai întâi de toate, să stabilim un lucru. Maşina asta are două tone, la gol. Cei 381 de cai-putere ai motorului n-au nicio problemă să lanseze aceste două tone pe orbită într-o clipită, însă plecările de pe loc şi frânările vor avea o oarecare inerţie, uneori chiar accentuată: de la apăsarea bruscă şi completă a pedalei de acceleraţie şi până la ţâşnirea în faţă într-un răget demenţial vor trece câteva fracţiuni de secundă, destul cât să te întrebi ce se petrece, doar pentru a simţi apoi că ochii ţi se afundă în orbite mai repede decât poţi tu reacţiona. Această întârziere are drept cauză principală faptul că motorul este totuşi un turbodiesel, fie el şi cu trei turbine – chiar dacă vei pune cutia automată cu opt trepte în Sport şi modul de conducere în Sport+, tot vei resimţi o anume întârziere care nu există la M5. La fel, la frânare, greutatea foarte mare a maşinii se va resimţi, iar faptul că n-ai totuşi frânele de pe un M veritabil pune probleme atunci când te apuci să conduci maşina ca şi când ar fi unul.

Indicatoarele îţi arată că eşti în modul Sport. Cineva de la departamentul de design BMW are 14 ani…

De asemenea, când o duci la limită pe viraje, imediat ce roţile dau de denivelări începi să pierzi contactul cu solul pe câte una dintre ele, lucru care se întâmplă rar la un M5 – rezultatul este că ESP-ul intră destul de des, iar ABS-ul îţi va semnala nemulţumirea destul de repede. Cu alte cuvinte, dacă îţi imaginezi că ai luat un M5 la discount, ar fi bine să-ţi revizuieşti atitudinea: ai sub tine o maşină foarte puternică şi competentă, dar care nu are toate elementele tehnice extreme care fac deliciul unui M.

Şi atunci? Ce rost mai are? Păi are, căci dacă eşti un iubitor al motoarelor diesel, aici ai un exemplu absolut uluitor de ce pot face bavarezii dintr-unul. În primul rând, ai 68 de cai-putere şi 110 Nm în plus faţă de BMW 535d xDrive. Apoi, maşina este cu 0.4 secunde mai rapidă în sprintul de la 0-100 km/h. Nu în ultimul rând, evacuările urlă mult mai interesant decât la un 535 xDrive, chiar dacă nu ajung încă în teritoriul M. Dar mai presus de toate, ai un răspuns fenomenal al motorului la orice turaţie, ceea ce-ţi va arunca un zâmbet diabolic pe faţă indiferent că te afli în linie dreaptă sau pe succesiunile de viraje.

De aici şi până sus îţi ia cât ai clipi.

Acest răspuns este datorat celor trei turbine Borg-Warner. Prima începe să-şi facă simţită prezenţa de la cele mai joase turaţii, apoi a doua intervine undeva pe la 1.500 de rpm, pentru ca a treia, mai mică, să înceapă să trimită aer comprimat spre turbina mare de la peste 2.700 rpm în sus. Practic, în orice moment ai la dispoziţie 100% din cuplul motor sau o valoare foarte apropiată de cei 740 Nm. Asta face ca orice depăşire sau plecare de pe loc să fie fulminantă. Nu la fel de mult eşti ajutat atunci când vrei să foloseşti frâna de motor, chiar şi în prezenţa retrogradărilor manuale din clapetele de pe volan, fapt care va încinge rapid frânele atunci când cobori sportiv pe serpentine, deşi cutia în opt trepte schimbă foarte rapid. Din nou, rămânem într-un teritoriu sport, dar nu extrem, da?

Arată fenomenal, este foarte rapidă în mişcări, dar extremele îi aparţin încă lui M5

În fine, siguranţa este la cel mai înalt nivel, iar maşina va interveni în locul tău dacă nu frânezi la timp şi te va certa atunci când vei face manevre din scurt în traficul urban, dacă te vei apropia periculos de mult de cei din faţă. Pe autostradă, pilotul automat autoadaptiv va ţine singur distanţa dintre tine şi maşinile din faţă şi te va avertiza când ieşi involuntar de pe banda de rulare, iar afişajul pe parbriz îţi va oferi instant toate informaţiile de care ai nevoie pentru a şofa în siguranţă.

Ruliul este aproape inexistent, trecerea peste denivelări se face fără a afecta cumva confortul celor din habitaclu (cu minusul deja menţionat mai sus, care apare însă doar la condusul la limită), iar senzaţia generală este că poţi face orice, oricând cu această maşină în linie dreaptă. Şi nu e chiar senzaţia, asta-i realitatea. Doar pe serpentine trebuie să fii ceva mai atent, căci greutatea maşinii îşi spune cuvântul.

Acum, ca să fiu sincer, cam la fel poţi face şi cu un 535d…

Să vorbim şi despre interior.

Pagini: 1 2 3 4

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide