Test în premieră: Mazda2

Autor: Andrei Ştirbu 17 feb. 2015 Test in premiera

Principiul după care Mazda îşi modelează maşinile se numeşte Jinba Ittai – legătura legendară dintre călăreţ şi calul său. În cazul Mazda, se referă la plăcerea condusului, ca efect al simbiozei dintre şofer şi maşina sa. Parcă ai mai auzit asta undeva, nu? (a se citi „oricare producător”) 

Noua Mazda2 este deja a patra reprezentare mecanică a acestui principiu, reprezentare care poartă semnătura Skyactiv. Elementul principal este motorizarea, reprezentată aici de două unităţi de 1,5 litri – una pe benzină şi una diesel. În cifre, arată cam aşa:

Dieselul Skyactiv-D livrează 105 cai-putere şi 220 Newtoni-metru (între 1.400 şi 2.200 rpm) şi consumă 3,4 l/100, emiţând doar 89 de grame de CO2/km. 

Motorul aspirat, pe benzină, Skyactiv-G este disponibil în trei versiuni de putere: cu 75 CP, cu 90 CP şi cu 115 CP. Consumul mediu declarat de cumpărător variază, în funcţie de putere şi de transmisie, între 4,5 l/100 km şi 4,7 l/100 km. Aşa, transmisiile…

Pentru noua Mazda2 sunt disponibile trei cutii de viteze – manuală cu cinci trepte (benzină 75 CP şi 90 CP), manuală cu şase trepte (benzină 115 CP / diesel) sau automată cu şase trepte (benzină 90 CP).

În cadrul testului nu a fost disponibil niciun exemplar diesel, aşa că am încercat motorul cu 75 de cai-putere (cu manuală în cinci trepte) şi cel de 90 de cai-putere (ajutat de o automată cu şase trepte). Poate că 75 de cai-putere te duce cu gândul la „submotorizat”, însă puterea compensează cu masa de nicio tonă a vesiunii entry-level. 

Pentru a menţine consumul la un nivel cât mai scăzut, Mazda2 vine echipată standard cu sistemul i-stop, căruia i se poate alătura sistemul de stocare al energiei de frânare i-ELOOP (uşurat cu cinci kilograme faţă de versiunile care echipează modelele mai mari Mazda).

Magia Skyactiv a fost aplicată nu doar în cazul motoarelor „corespunzător dimensionate” – după cum le-au descris oficialii, ironizând rezultatele downsizingului din ultimii ani – ci şi pentru transmisii. Cutiile manuale sunt asociate cu cea de pe MX-5, în timp ce cutia automată se laudă cu o scădere în greutate cu 17 kilograme faţă de versiunile care echipează Mazda3 şi Mazda6. Şi cu modul Sport, care sensibilizează pedalierul şi urcă turometrul în 3.000 rpm.

Apropo de greutăţi (adică de mase), şi Mazda2 şi-a modifiat structura în aşa fel încât să scape, pe cât posibil, de kilograme. Nivelul procentual de oţeluri de înaltă rezistenţă regăsită în cadrul de rezistenţă al maşinii a crescut de la 53 la 65 de untităţi. Asta înseamnă, desigur, o structură mai rezistentă la torsionare (cu 22%) şi, în acelaşi timp, mai uşoară (cu 7%, comparativ cu cea a generaţiei anterioare Mazda2). După cum deja am scris mai sus, rularea nu pare anevoioasă nici măcar pentru cel mai puţin puternic motor din gamă.

Pagini: 1 2 3 4

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide