TEST în premieră: noua Skoda Octavia 3. Audi style!

Autor: Adrian Mihălţianu acum 8 ani Test in premiera

Platforma pe care stă noua Octavia este celebra MQB, folosită şi la noul VW Golf. Tocmai de aceea, nicio surpriză neplăcută în această privinţă, căci nemţii ştiu să facă cele mai bune trenuri de rulare din lume. Suspensiile sunt un echilibru perfect între rigiditatea necesară stilului de condus mai sportiv şi confortul unei maşini familiale. Şi când spun „perfect” nu exagerez – rar e atât de confortabilă o maşină care stă aşa de bine pe viraje şi a cărei direcţie comunică atât de bine cu tine, iar asta, culmea, cu puntea spate bazată pe bară de torsiune, nu cu suspensia multilink, disponibilă doar la motoarele de peste 140 de CP.

Aşadar avem stabilitate şi trase relativ neutre în curbele abordate sportiv, dar şi confort la trecerea peste denivelări, care se face la un nivel de confort demn deja de clasa medie. Este un atu major al noii Octavia!

Skoda Octavia 3 on road

Cu motorizările puternice, Octavia 3 trebuie să fie o reală plăcere pentru şofer!

Avem la îndemână o serie de motorizări: 1.2 TSI 86 CP (uitaţi de el, n-are rost), 1.2 TSI 105 CP, 1.4 TSI 140 CP şi 1.8 TSI 180 CP pe benzină, şi 1.6 TDI 90 CP/105/110 CP, precum şi 2.0 TDI 150 CP pe motorină. Eu am testat motorul 1.2 TSI 105 CP, adică cel pe care ar trebui să-l alegeţi dacă ţineţi la taxe şi impozite mici.

E un motor pe care-l cunoaştem deja şi care face faţă caroseriei de mai puţin de 1.300 de kg. Cuplul maxim de 175 Nm disponibil integral între 1.400 şi 4.000 rpm face toată diferenţa – vei avea parte de acceleraţii plăcute şi rapide (test efectuat cu doi adulţi şi bagajele lor), dar mai ales de o elasticitate deosebită, astfel încât nu vei fi nevoit să mesteci prea mult în cutia de viteze. Consumul în timpul testului desfăşurat pe autostradă şi şosele virajate a fost de 6,6 litri/100 km, cu un stil de condus mai agresiv în jumătatea a doua a testului.

Skoda Octavia 3 on road

Puntea spate are bară de torsiune standard, dar este multilink pe motoarele mai puternice de 140 CP

Este oare de preferat TDI-ului de 105 CP? Eu zic că da, chiar dacă anumite probleme de fiabilitate mai apar încă la unele exemplare de 1.2 TSI (în special legate de lanţul de distribuţie, culmea). Are suficientă putere pentru o maşină de familie, iar dacă doriţi mai multă putere recomand motorul de 1.4 litri TSI (deci tot benzină), care îşi face treaba şi mai bine. Normal, trebuie să înveţi să conduci cu turbină…

Şoferul este asistat în standard de ABS, ESP şi Multi Collision Brake – un sistem inovator care frânează maşina şi limitează viteza la maximum 10 km/h dacă sistemul înregistrează o primă coliziune iar şoferul nu intervine, pentru evitarea sau limitarea efectelor coliziunilor succesive. Şoferul poate depăşi oricând acest sistem prin acţionarea acceleraţiei sau prin frânarea proprie. Skoda mai oferă în standard şapte airbaguri şi lumini de zi, pentru un scor de 5 stele la Euro NCAP.

Skoda Octavia 3 on road

Remarcaţi linia laterală foarte Audi-ish. Şi portocalii din fundal, da… (testul a fost în Portugalia)

Opţional, poţi beneficia de o sumedenie de alte sisteme – de la frânarea automată la viteze mici, la pilotul autoadaptiv, de la sistemul de detecţie a oboselii la volan până la sistemul de protecţie proactivă a pasagerilor, care strânge automat centurile de siguranţă şi închide geamurile în cazul unui accident iminent. Aş menţiona însă mai ales sistemul Lane Keeping Assist, pentru că Skoda l-a implementat aşa cum trebuie, adică cu ţinerea automată a benzii de circulaţie de către maşină, o treabă foarte utilă pe autostradă sau la drumurile lungi. Şoferul va fi avertizat dacă depăşeşte involuntar liniile de demarcaţie (fără a semnaliza, cu alte cuvinte) şi, la lipsa reacţiei acestuia, va readuce uşor maşina pe banda iniţială de circulaţie (în anumite limite, nu vă aşteptaţi să luaţi curbele cu acest sistem!).

Skoda Octavia 3 collision prevention

N-am fost curios să testez acest sistem, dar pare a preveni coliziunile multiple

În fine, dacă retrovizoarele îţi oferă o imagine de ansamblu corectă a ceea ce se întâmplă în spatele şi în lateralul maşinii, montanţii A acoperă însă destul de mult din vizibilitatea lateral faţă. Eşti într-o maşină mare, lată şi cu feeling de clasă medie, aşadar te vei adapta în consecinţă.

Pe scurt, ţinuta de drum a noii Octavia 3 este îmbunătăţită semnificativ faţă de generaţia precedentă, fiind cam acolo unde se află Passatul acum. Repet, maşina e încă în clasa compactă, dar are destule argumente de clasă medie, chestie dorită în mod evident de inginerii germani şi cehi care au conceput-o.

Să tragem şi nişte concluzii…

Pagini: 1 2 3 4



Comentarii
Inchide