Test în premieră Renault Fluence Z.E.

Autor: Constantin Ciobanu 06 oct. 2010 Test in premiera

La prima vedere un Fluence ca oricare altul, asta dacă
faci abstracţie de tot ce au scris cei de la Renault pe maşină.
Bateriile sunt montate în spatele banchetei spate şi răpesc şi ceva
din volumul portbagajului. În realitate Fluence Z.E. este
mai lung decât un model clasic cu 13 cm
. Francezii au spus
că ţinta lor a fost ca în portbagaj să încapă două valize, având în
vizor un potenţial taximetrist care are un client pentru şi de la
aeroport. Vorbim despre un portbagaj de 300
litri
.

Din punct de vedere tehnic sub capotă găsim un motor
electric de 70 kW/ 95 CP care oferă un cuplu motor de 226 Nm,
disponibil de la 0 rpm. Motorul are o turaţie maximă de 11.000 rpm
în cazul lui Fluence
, dar oferă un răspuns excelent până
la turaţii medii. Viteza maximă este limitată la 135
km/h
, iar Renault garantează o autonomie de 160 km. Asta
chiar dacă în teste modelul a parcurs cu un „plin” 182 km în trafic
combinat cu aerul condiţionat pornit… în condiţii normale de
utilizare, ceea ce considerăm normal când vine vorba de un model
convenţional.

Energia este stocată într-o baterie litiu-ion de
22kWh
. Încărcarea se poate face la o priză comună
de 220V şi durează între 6 şi 8 ore
. Există şi
posibilitatea unei încărcări rapide la o priză de 400V. În
10 minute este garantată o încărcare suficientă pentru o
autonomie de 60 km, iar în 30 de minute se garantează o încărcare a
80% din capacitatea bateriei
. Am mai fost asiguraţi că
bateriile nu au efect de memorie şi nici nu va fi afectată
capacitatea de încărcare în timp.

Renault doreşte şi dezvoltarea unei reţele de staţii
„Quickdrop”. O staţie unde să poţi schimba în trei minute bateria
consumată cu una încărcată. Acest lanţ de staţii va fi realitate în
Israel şi Danemarca. În funcţie de facilităţile fiscale oferite de
autoritaţi la achiziţionarea unui model electric, vom găsi astfel
de staţii şi în restul Europei.

Apropo de facilităţi fiscale. Un Fluence Z.E. va fi
comercializat în Franţa de la 21.300, în condiţiile în care se
beneficiază de o deducere de 5.000 euro
. În ţările unde
autorităţile nu acordă nici un sprijin la achiziţionarea unui
astfel de vehicul, Fluence Z.E. are un preţ de pornire de
26.000 euro
– în funcţie de taxele locale.

Pentru a fi atractiv din punct de vedere comercial, Renault a
decis să intervină cu un mic artificiu. Clienţii vor avea bateria
închiriată, vor plăti o taxă lunară. Pentru un rulaj de
10.000 km anual, Renault anunţă o chirie lunară de 79
euro.

Experienţa la volanul lui Fluence Z.E. nu diferă prea mult de
ceea ce ştiam. Inginerii francezi au dorit ca experienţa la volanul
modelului electric să fie cât mai apropiată de cea din modelul cu
motorizare clasică. Bordul este identic, doar că funcţiile
ceasurilor de pe tabloul de bord diferă.

Avem un indicator pentru gradul de încărcare a bateriei, un
display pentru computerul de bord care afişează şi autonomia
teoretică plus un indicator pentru a putea vizualiza consumul de
energie…sau regenerarea pe frânare. Pornirea este clasică, la
cheie, contact… atât doar că după pornire este linişte, doar un
martor sub formă de cheie verde se aprinde pe bord.

Am trecut levierul cutiei în drive şi la drum. Inginerul din
dreapta a avut grijă să pornească aerul condiţionat, sistemul
audio…pentru a mă convinge că este un vehicul funcţional şi nu un
prototip de paradă. Evident că în secunda următoare am închis totul
pentru că eram curios să văd ce sunte produce maşina. Ce feedback
auditiv am de la model. Primul zgomot perceptibil este cel de la
motorul electric, şi atât timp cât este închis sitemul audio va fi
principala sursă sonoră în habitaclu. La volan trăieşti o senzaţie
de deja vu, o senzaţie de pasager într-un troleibuz.

Impresionează acceleraţia de la 0 la 50-60 km/h. Dacă eşti
agitat poţi fi sigur că în 90% din cazuri ai un avans considerabil
la plecările de la semafor. Frâna de motor în cazul lui Fluence
Z.E. este aproape inexistentă, aici intervenind setarea aleasă de
inginerii de la Renault pentru a apropia experienţa la volan din
modelul electric de cea dintr-un fluence clasic. În condiţiile în
care selectorul „cutiei de viteze” este în poziţia drive maşina va
rula cu 5 km/h. Am mai avut ceva îndoieli vis-a-vis de ţinuta de
drum. Bateria cântăreşte 250 kg, o greutate care modifică
repartiţia maselor.

Spre deosebire de o repartiţie a maselor de 60/40 în cazul unui
Fluence clasic, modelul electric vine cu o repartiţie
ideală – 50/50%
. Sunt de asemenea şi ranforsări ale
trenului de rulare pentru a suplini greutatea mărită pe puntea
spate. În trafic nu am observat o eventuală tendinţă subviratoare
datorată apăsării reduse pe puntea faţă sau supraviratoare datorată
greutăţii de pe spate.

O ţinută de drum sigură. Fluence Z.E. chiar a fost o experienţă
interesantă în cei 20 km rulaţi prin Paris. Nu putem vorbi de un
test drive, mai mult de un preview, dar unul suficient cât să îmi
ofere teme de meditaţie şi să mă facă să consider un Fluence Z.E o
alegere inspirată pentru mediul urban. Singurul minus real sesizat
la modelul testat ar fi lipsa frânei de motor.

Pagini: 1 2

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide