TEST: Noul BMW X5, prim contact. Trăiască Regele!

Autor: Adrian Mihălţianu acum 8 ani Test in premiera

Sportivitatea asta se vede cel mai bine pe noul M50d, un monstru de 381 de cai-putere care ştie să accelereze de la 0 la 100 km/h în doar 5.3 secunde. Un turbo-diesel cu trei turbine, care dezvoltă 740 Nm, ce vreţi mai mult?! Culmea e că ştie să fie şi civilizat atunci când îl laşi în EcoPro (şi consum rezonabil), dar şi să îţi încleşteze muşchii cefei când apeşi la fund acceleraţia. Nemţii au îmbunătăţit şi stabilitatea maşinii, cel puţin în versiunea M50d trenul de rulare fiind ferm şi pregătit pentru a croşeta rapid prin virajele succesive ale Alpilor.

Atât înseamnă off-road pentru X5. Pe asfalt cu el!

Remarc aici o apropiere de performanţele pe asfalt ale lui X6, dar nu ştiu, sincer, dacă să mă bucur. Căci odată cu ele a dispărut orice pretenţie de off-road, trenul de rulare fiind prea ferm pentru a ieşi cum se cuvine de pe şosea, măcar pe macadam. Totuşi, în afară de M Sport Package, mai există şi pachetele Comfort şi Dynamic. Cum le spune şi numele, unul îţi oferă un X5 mai moale, mai confortabil, iar celălalt, un X5 mai bine aşezat pe şosea. În plus, există şi Professional, care îmbină cele două pachete.

BMW X5 2013 test rear view

OK, fie, poate fi scos şi pe iarbă, cu anvelopele potrivite. Hai, înapoi pe asfalt!

Pachetul Comfort include suspensia pneumatică pentru puntea spate şi amortizoare adaptive Dynamic Damping Control. Acestea fac maşina mai moale şi mai liniştită. Până o calci pe coadă în linie dreaptă. În viraje însă, joaca se termină. Pachetul Dynamic include, alături de Dynamic Performance Control, şi sistemul de bare stabilizatoare active pentru reducerea ruliului, Dynamic Drive. Datorită lor, răspunsul maşinii în viraje este mult mai rapid şi mai ferm. În fine, pachetul Professional le reuneşte pe primele două. Ai şi confort la rulare atunci când vrei, dar obţii şi o maşină fermă şi sport atunci când ţi se pune pata. Atâta doar că şi costă mai mult… Este varianta pentru care ar trebui să optaţi dacă vreţi un X5, luaţi-o ca un sfat.

BMW X5 2013 snow. Front view

Bine că sunteţi voi deştepţi. Da, era zăpadă în Alpi şi X5 s-a descurcat. Dar pe asfalt…

Pe drum, X5 se simte mai degrabă ca un SUV compact, greutatea de 2.2 tone fiind asumată fără probleme de cele două propulsoare testate (şi versiunea xDrive30d, de „doar” 258 de cai, se comportă foarte bine din punct de vedere dinamic), dar şi de fenomenala cutie de viteze automată Steptronic în opt trepte. Pur şi simplu nu îi simţi greutatea, iar faptul că centrul de greutate a fost coborât îl face acum aproape la fel de agil ca un X6. Pe autostradă, aerodinamica îmbunătăţită îi permite să urce extrem de rapid în viteză, iar reprizele de acceleraţii de la 120-150 km/h sunt foarte scurte. Cum testul a avut loc în Austria, şi nu în Germania, nu am încercat să vedem mai mult…

The new BMW X5 2013

Asfalt!!! Apropo, sstemul xDrive trimite rapid cuplul către puntea cu mai multă tracţiune

Am avut parte şi de un mic circuit de test dotat cu zonă de derapaj şi slalom, în care am văzut mai clar diferenţele între maşinile dotate cu pachet Comfort şi cele cu pachet Professional – pur şi simplu cele din urmă erau aproape de două ori mai rapide în mişcări decât primele! Din nou, nu că echiparea Comfort nu ar fi OK, dar deja filosofia acestei maşini strigă SPORT ori de câte ori poate, iar satisfacţia (sau bucuria, cum ar zice cei de la BMW) şofatului unui X5 actual va veni exact din această direcţie. De remarcat însă faptul că derapajul punţii spate este remediat de electronică, deşi modul Sport sau, după caz, Sport+ te vor lăsa să te joci un pic. Râdem, glumim, dar în incintă!

BMW X5 M50d si BMW X5 M30d

Testul de manevrabilitate: ruliu inexistent pe Professional şi pachet M, deranjabil pe Comfort

În fine, în oraş X5 îşi face simţit gabaritul său – nu vezi prea bine unde se termină maşina, astfel încât manevrele de parcare ar fi destul de dificile dacă nu ai avea sistemul de camere video care să te asiste cu o vedere panoramică a maşinii. Aviz în special doamnelor! Vei putea însă domina traficul de la înălţimea maşinii, acesta fiind de altfel cam singurul atu real în faţa unui Seria 5 echipat cu xDrive.

Concurenţa dă maşina un pic de-a latul. Electronica oricum nu te lasă mai mult

Rezumând, noul X5 este axat tot mai mult pe sportivitate, iar variantele M50d şi xDrive30d îi permit să spulbere orice concurenţă pe partea SUV-urilor turbodiesel la capitolul performanţe-consum-dinamică. Nu ştiu dacă să vă recomand şi pachetul M Sport, însă ştiu că de acum încolo veţi putea alege mai uşor în zona SUV-urilor premium. Vreţi confort, eleganţă? S-ar putea ca versiunea Comfort, combinată cu pachetul Design Pure Excellence să bifeze corespunzător necesităţile, deşi în segment confortul absolut vine din partea altora.

Verdict: Regele e mai sportiv ca oricând. Uită de macadam, dar se dezlănţuie pe asfalt.

Vreţi însă ceva absolut Sport? Un SUV care să răspundă aproape la fel de agil ca Tatăl Lor (X6), dar care să rămână practic pentru o familie? Un SUV care să vă pună un rânjet de fericire pe faţă, deşi aveţi familia în spate? Atunci aveţi BMW şi doar BMW, în special cu pachet M.

Căci pe această zonă există un singur rege. Să-i facem o plecăciune.

Pagini: 1 2 3

Citește și...


Comentarii
Inchide