Care este diferența dintre anvelopele pentru mașini electrice și cele obișnuite

Autor: Cristian Agatie 10 oct. 2021 Utile

De parcă nu era deja suficient de dificil să alegi un set de anvelope pentru mașină, peisajul s-a complicat semnificativ după ce mașinile electrice au devenit populare. Iată care este diferența dintre anvelopele pentru mașini electrice și cele obișnuite și de ce nu e bine să le încurcăm.

Intră în Galeria FOTO

Există diferențe considerabile între mașinile electrice și cele care au motoare cu combustie internă. Prin urmare, este firesc ca și componentele acestora să fie diferite. Printre cele mai importante, dar și cele mai desconsiderate, se numără anvelopele. Acestea sunt responsabile atât de performanțele unei mașini, cât și de siguranța în trafic, prin modul în care transmit puterea motorului la sol și cel în care asigură direcționarea și frânarea mașinii.

Mașinile electrice au mai multe caracteristici care le fac fundamental diferite de cele cu combustie, cel puțin din punctul de vedere al anvelopelor. Spre exemplu, mașinile electrice sunt semnificativ mai grele la dimensiuni similare, din cauza bateriilor. Volkswagen ID.3, un model compact, cântărește undeva între 1,7 și 1,9 tone, în timp ce un Golf cu caracteristici similare este mult mai ușor – între 1,2 și 1,5 tone.

Diferența dintre anvelopele pentru mașini electrice și cele obișnuite este imensă

De aici, necesitatea de a ranforsa anvelopele destinate mașinilor electrice, astfel încât să facă față mai bine forțelor mai mari la frânare și virare. În special flancul anvelopei este mult mai rigid, astfel încât o anvelopă destinată mașinilor electrice se deformează mai puțin în viraje. În felul acesta asigură o precizie a direcționării superioară.

Tot datorită masei mari a mașinilor electrice, acvaplanarea este mult mai redusă la trecerea prin ochiuri de apă. Din această cauză, canalele care asigură drenarea apei sunt mai înguste, ceea ce favorizează aderența pe carosabil uscat, dar și eficiența. La rândul său, aceasta din este o caracteristică-cheie la o mașină electrică, de aceea anvelopele destinate acestora au o rezistență de rulare cât mai redusă.

O altă caracteristică a mașinilor electrice este dată de caracterul motorului electric – acesta dispune de un cuplu uriaș la turații joase. Solicitările trenului de rulare sunt astfel mult mai intense, iar anvelopele trebuie să asigure atât o durabilitate ridicată, cât și o aderență superioară.

Nu în ultimul timp, zgomotele de rulare sunt mult mai deranjante la o mașină electrică, în special la viteze de oraș (30-50 km/h). Acest lucru se întâmplă din cauză că zgomotul motorului este nesemnificativ, iar zgomotul de vânt devine perceptibil abia la viteze mai mari. Prin urmare, anvelopele destinate mașinilor electrice au un strat de spumă fonoabsorbantă în interior. În ultima vreme, însă, tratamentul fonoabsorbant este disponibil și pe unele modele de anvelope destinate mașinilor cu combustie.

De ce nu e bine să încurcăm anvelopele

Prin urmare, nu este o idee deloc bună să montăm o anvelopă obișnuită pe o mașină electrică. Dacă faci acest lucru, ținuta de drum a mașinii va avea de suferit, la fel ca și autonomia. În plus, se va uza mai repede și va oferi performanțe diminuate.

Ce se întâmplă însă dacă încercăm exact inversul – să montăm o anvelopă pentru mașini electrice pe o mașină cu motor termic? Nici aceasta nu este o idee bună. În afară de faptul că va costa nejustificat de mult, nu va oferi avantaje semnificative, ci doar neajunsuri.

Astfel, performanțele de acvaplanare se vor înrăutăți semnificativ – masa mică a mașinii și canalele de drenaj înguste vor face ca mașina să acvaplanare la viteze mult mai mici, cu consecințe dramatice asupra siguranței. În plus, rigiditatea mai mare a flancului va afecta nivelul de aderență în viraje. Singurul avantaj – zgomotul de rulare redus – poate fi regăsit și pe o anvelopă pentru mașini cu combustie, în cazul în care se optează pentru un model cu spumă fonoabsorbantă.

Urmărește Promotor.ro pe Google News


Cristian Agatie
După o experiență scurtă în presa generalistă și radio, a intrat în presa auto „din oportunism” în 1994, la revista Autoturism a Automobil Clubului Român, și a rămas „din convingere” din 2008, la Auto Bild, un nou proiect demarat în România de Axel Springer în colaborare cu Edipresse. Absolvent ... citește mai mult

Comentarii
Inchide