Cum se testează o mașină înainte de a fi cumpărată

Autor: Cristian Agatie 09 mart. 2020 Utile

Înainte de a cumpăra o mașină nouă sau second hand, este o idee bună să faceți un test drive cu aceasta pentru a vă putea face o idee despre calitățile (și defectele) acesteia. Iată cum se testează o mașină înainte de a fi cumpărată.

Intră în Galeria FOTO

Test drive-ul reprezintă o etapă crucială în procesul de cumpărare al unei mașini. Pare simplu să iei cheia de la vânzătorul mașinii și să pornești la drum pentru a vedea cum se comportă mașina, dar în acest proces trebuie să ții cont de anumite lucruri dacă vrei ca acest test drive să te ajute la alegerea mașinii potrivite.

Folosește cele 15-30 de minute ale testului pentru a încerca să privești cu un ochi critic tate aspectele care țin de mașină – direcție, suspensie, poziția la volan, cum se comportă la trecerea peste denivelări etc. Nu lăsa inimă să te ghideze și nici pe reprezentantul de vânzări care, cel mai probabil, stă în dreapta ta.

Cât de mult trebuie să dureze un test drive?

Regula de aur aici este „cu cât mai mult, cu atât mai bine”. Tu ești clientul, tu ai banii, prin urmare un test drive ar trebui să dureze atât timp cât consideri tu (desigur, păstrând niște limite rezonabile). Cei mai mulți dealeri auto au o rută predeterminată, care durează de regulă 1 între 15 și 30 de minute.

Dacă însă simți nevoia să petreci mai mult timp cu mașina, spune acest lucru consilierului de vânzări. Acesta te poate ajuta să obții un test drive mai lung (24-48 de ore) dacă este încredințat că ești pregătit să cumperi mașina. Asta deoarece nu toți cei care testează o mașină intenționează să cumpere o mașină. Explică-i vânzătorului că ți-ai făcut temele, ai condus deja mai multe mașini și ai nevoie de acest test pentru a lua decizia finală.

Ce trebuie să știi înainte de testa mașina?

Încă înainte de a începe test drive-ul, este important să te asigură că înțelegi toate clauzele contractului de asigurare a mașinii pe care o testezi. În funcție de tipul asigurării, este posibil să trebuiască să suporți o parte din daună în cazul unui accident, sau e la fel de posibil ca mașina să nu beneficieze de o asigurare CASCO.

Odată ce te-ai convins că îți permiți să conduci mașina de test drive, chiar și în cazul unui accident nedorit, va trebui să tratezi acest test drive ca pe o parte importantă a procesului de decizie la cumpărarea unei mașini. Este ușor să te lași impresionat de mașină și să treci cu vederea aspectele mai puțin plăcute, dar amintește-ți că te afli acolo pentru a lua o decizie.

Ține cont că e posibil ca mașina de test drive a dealerului să aibă o configurație foarte diferită de cea pe care ți-o permiți să o cumperi. E bine să afli toate detaliile despre mașina de test, echipamentele configurate și costurile acestora și să compari totul cu mașina pe care dorești să o cumperi.

Cum se testează o mașină nouă înainte de a fi cumpărată

Dacă mașina este nouă sau aproape nou, nu trebuie să-ți bați capul cu posibilele defecțiuni. Singurele lucruri la care trebuie să te gândești țin de cât de potrivită este noua mașină pentru nevoile tale. Mai exact, dacă îți place modul în care se conduce, ce opționale trebuie să alegi și impresia generală pe care ți-o faci despre mașină.

Să luăm ca exemplu direcția: este suficient de ușoară pentru a manevra confortabil la viteze mici, în parcare? Se întărește suficient la viteză mai mare pentru a-ți da încredere că poți controla sigur mașina? În cazul în care mașina are transmisie manuală, cât de ușor se schimbă treptele și cum se simte ambreiajul. Dacă e automată, retrogradează suficient de prompt la apăsarea mai energică a pedalei de accelerație? Padelele pentru schimbarea manuală a treptelor sunt poziționate la îndemână?

Suspensia este, de asemenea, o componentă crucială. Verifică dacă este suficient de confortabilă la trecerea peste denivelări (șinele de tramvai și piatra cubică sunt teste foarte bune pentru suspensie). Vezi cum se comportă mașina la trecerea peste gropi și cum reacționează mașina la o schimbare bruscă de direcție. Dacă ți se pare prea rigidă, ține cont și de faptul că mașina va părea mai confortabilă când este configurată cu jante mai mici (talonul anvelopei este mai înalt). De asemenea, dacă există mai multe opțiuni pentru suspensie, puteți opta pentru cea mai confortabilă, nu pentru cea mai sportivă.

Chiar dacă nu îți vine să faci asta alături de agentul de vânzări, trebuie să urci motorul în ture până aproape de zona roșie, pentru a afla cât de zgomotos este acesta în sarcină și la turație mare. Dacă ai posibilitatea, e bine să parcurgi un tronson de autostradă la viteză mare, pentru a afla cât de important este zgomotul la rulare și la vânt în cazul vitezelor de autostradă.

Cum se testează o mașină second hand înainte de a fi cumpărată

Testarea unei mașini rulate este un proces mult mai complex decât în cazul unei mașini noi. Asta deoarece, pe lângă faptul că încerci să îți dai seama dacă mașina îți place sau nu, trebuie să identifici și potențialele probleme. Dacă mașina provine de la un dealer auto, în mod normal a fost deja verificată  de acesta înaintea procesului de vânzare. Prin urmare, starea tehnică ar trebui să fie una bună, având în vedre vârsta și rulajul mașinii. Nu strică însă să fii atent la panourile de caroserie pentru a depista urmele unei reparații necorespunzătoare sau lovituri ale jantelor. La fel ca și mirosul neplăcut din interior, acestea sunt puncte de negociere care-ți pot aduce o reducere de preț consistentă.

Verifică kilometrajul mașinii și vezi dacă valoarea acestuia se potrivește cu aspectul general al mașinii. Chiar dacă nu ai dubii, nu strică să verifici istoricul mașinii pe un site specializat. Chiar și o verificare gratuită pe site-ul RAR îți poate scoate în evidență inadvertențe altfel ușor de trecut cu vederea.

Nu strică să apeși și să rotești toate butoanele, pentru a te asigura că totul funcționează corespunzător. În timpul testului fii atent la aprinderea unor eventuale lămpi de avertizare din bord, sau la zgomote neobișnuite produse în mers. Fii atent dacă mașina avea motorul rece sau cald la pornirea motorului. Unii dealeri încălzesc motorul mașinii înainte de test drive pentru a masca o pornire greoaie la rece.

Verifică felul în care se apasă ambreiajul și frâna. Cursa pedalelor trebuie să fie progresivă, la fel ca și puterea de frânare în cazul frânei. În cazul ambreiajului, trebuie să aibă un punct clar în care acesta cuplează. Motorul trebuie să accelereze cu ușurință, fără zgomote neobișnuite. Direcția trebuie să se rotească lin, fără diferențe în forța de acționare a volanului pe parcursul întregii curse – de la stânga complet la dreapta complet. Atenție la orice zgomot neobișnuit – toate zgomotele sunt neobișnuite.

Ce faci după test drive?

Dacă ești într-un proces mai complex, în care testezi mai multe mașini, este o idee bună să notezi observațiile imediat după fiecare test drive. De asemenea, notează orice întrebare pe care ai avea-o pentru vânzătorul mașinii.

În acest moment, este de la sine înțeles că vânzătorul este nerăbdător să semneze contractul, dar este important să nu cedezi presiunii de a cumpăra o mașină dacă nu ești convins că este ceea ce îți trebuie. Un test drive este doar un test drive, nu trebuie să te simți obligat să cumperi mașina testată. Cel mai bun sfat pe care vi-l putem oferi este să așteptați o perioadă înainte de a lua decizia finală.

Urmărește Promotor.ro pe Google News


Cristian Agatie
După o experiență scurtă în presa generalistă și radio, a intrat în presa auto „din oportunism” în 1994, la revista Autoturism a Automobil Clubului Român, și a rămas „din convingere” din 2008, la Auto Bild, un nou proiect demarat în România de Axel Springer în colaborare cu Edipresse. Absolvent ... citește mai mult

Comentarii
Inchide