Anvelope iarnă 2011 – totul despre legea anvelopelor de iarnă

După cum ar trebui să ştie toţi posesorii de maşini, din acest an suntem obligaţi prin lege să ne echipăm maşinile cu anvelope de iarnă. Aflaţi aici tot ce trebuie să ştiţi legat de anvelope iarnă şi obligativitatea utilizării lor, precum şi despre legea anvelopelor de iarnă.

Anvelope iarnă 2011 – totul despre legea anvelopelor de iarnă Anvelope iarnă 2011 – totul despre legea anvelopelor de iarnă

SPUNE-NE PE FACEBOOK CE ANVELOPE DE IARNĂ ŢI-AI LUAT PENTRU MAŞINA TA!

Anvelope de iarnă - ce sunt acestea?

Anvelopele de iarnă sunt cauciucuri special construite pentru a oferi o aderenţă adecvată atunci când temperatura de afară a scăzut sub 7 grade sau carosabilul este acoperit cu zăpadă, gheaţă ori polei.

Vezi aici mai multe detalii despre subiectul anvelope iarnă

Din punct de vedere juridic ne referim la anvelope de iarnă atunci când vorbim despre acele anvelope care respectă şi sunt omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului Europei din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, după caz.

Conform Directivei Europene 92/23/CE din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, anvelopele de iarnă se individualizează prin prezenţa simbolului M+S (sau a derivatelor M/S, M-S, M&S), al[turi de care mai pot apărea şi alte semne distinctive, precum un fulg de nea şi o creastă alpină.

În privinţa anvelopelor "All Season", trebuie remarcat faptul că acestea realizează un compromis între rularea pe timp de vară şi pe timp de iarnă, dar oferă performanţe inferioare anvelopelor de vară, respectiv de iarnă. Prin urmare, dacă pe anvelopele "All Season" apar literele M şi S şi, eventual, semnele distinctive, acest lucru atestă că puteţi circula şi iarna cu aceste anvelope - dar se recomandă o atenţie mult mai mare.

Dacă literele M şi S, sunteţi pasibil de amendă atunci când poliţia vă va opri iarna. Mai sunteţi pasibil de amendă şi dacă anvelopele depăşesc o anumită uzură, deci, pentru siguranţă, dacă aveţi anvelope de iarnă sau all-season de câţiva ani vechime, este bine ca, la începutul sezonului rece, să treceţi pe la service pentru a vă asigura că uzura lor este în limitele acceptabile.

O lămurire foarte importantă: când sunteţi oprit de poliţie, agentul are obligaţia să verifice personal marcajele de pe anvelope şi, eventual, să facă măsurarea uzurii anvelopelor. Prin urmare, nu este necesar nici un fel de "certificat de conformitate" eliberat de service, care să ateste faptul că pneurile sunt de iarnă.

Este doar o confuzie - la cumpărarea anvelopelor (indiferent că sunt anvelope de vară sau de iarnă), vânzătorul are obligaţia de a vă înmâna şi o declaraţie de conformitate, care atestă că produsul respectiv este omologat. Însă nu aveţi obligativitatea prezentării acestei declaraţii către poliţie, deoarece singurul său rol este de a vă asigura că nu aţi cumpărat marfă contrafăcută.

VEZI PE FACEBOOK CE ANVELOPE DE IARNĂ ŞI-AU LUAT ALŢII!

Cât poate să ne coste neutilizarea pneurilor de iarnă?

Prin OG nr. 5/2011 s-au adus unele modificări la OUG nr. 195/2001 privind circulaţia pe drumurile publice, cu modificările şi completările ulterioare, astfel:

  • Articolul 102 alineatul 1, punct 28. - Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice:conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune sau fără a avea montate pe aceste roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante certificate.

Ceea ce înseamnă că amenda va fi de până la 4.000 de lei, în plus reţinându-se certificatul de înmatriculare, adică a talonului, eliberându-se o dovadă înlocuitoare fără drept de circulaţie.

ATENŢIE: maşinile mici şi autovehiculele de persoane cu masa mai mică de 3,5 tone şi cu mai puţin de 9 locuri pe scaune au obligativitatea de a fi dotate cu anvelope iarnă pe toate cele 4 roţi, nu doar pe cele motoare! Prin urmare, sunteţi obligaţi să cumpăraţi un set de patru anvelope de iarnă (sau, dacă aveţi deja două, să mai luaţi două şi pentru celelalte roţi).

  • La Articolul 112 alineatul (1), după litera h) se introduce o nouă literă, litera h1), cu următorul cuprins: Certificatul de înmatriculare, sau de înregistrare, ori dovada înlocuitoare a acestuia se reţine de către poliţia rutieră atunci când autovehiculul nu este dotat, la circulaţia pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, cu anvelope de iarnă, iar autovehiculul de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi autovehiculul de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, nu sunt echipate cu anvelope de iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune ori nu au montate pe aceste roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante certificate.
  • Pe lângă OUG nr. 195/2002, se mai modifică printre altele şi OG nr. 43/1997, privind regimul drumurilor, La articolul 61, după alineatul (2) se introduce: pe lângă amenzile contravenţionale aplicate persoanelor fizice şi juridice de către personalul cu atribuţii de inspecţie şi control împuternicit de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii pentru nerespectarea prevederilor referitoare la circulaţia pe drumurile publice cu depăşirea masei totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe şi/sau dimensiunilor maxime admise prevăzute în anexele nr. 2 şi 3, contravenientul are obligaţia de a achita în contul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., respectiv al administratorului drumului, cu titlu de tarif de despăgubire.

Acest lucru înseamnă că, în caz de accident, la sancţionarea cu amendă se mai adaugă şi o sumă reprezentând costul reparaţiei/degajării drumului, dacă este cazul.

Concluzie anvelope de iarnă 2011

Concluzia finală este una singură: cel mai bine este ca maşina să fie echipată cu anvelope iarnă, atât din punct de vedere al siguranţei persoanelor din habitaclu, cât şi dacă ne gândim la bugetul personal. Noua lege intră în vigoare de la 1 noiembrie, ceea ce nu înseamnă automat că de la acea dată sunteţi obligaţi să aveţi maşina echipată cu anvelope iarnă.

Totuşi, este recomandabil să vă gândiţi deja la acest lucru, deoarece vremea s-a răcit suficient de mult deja, iar, în zonele montane mai ales, creşte de la zi la zi riscul de a fi surprinşi de ninsoare fără ca maşina să fie dotată corespunzător cu anvelope de iarnă. Dacă circulaţi cu pneuri de iarnă, scade probabilitatea de a derapa şi a produce accidente ori blocaje în trafic, deci este o dovadă de responsabilitate din partea fiecăruia.

Dacă nu aveţi maşina echipată cu anvelope de iarnă sau all-season (fie ele şi anvelope second hand), veţi realiza cu siguranţă că suma reprezentând amenda ar fi putut fi folosită pentru achiziţionarea a cel puţin un rând de pneuri de iarnă foarte performante. Asta dacă ne referim doar la situaţia cea mai puţin nefericită, în care nu trebuie să plătiţi şi eventuale despăgubiri celor de la drumuri.

Din păcate, cei care nu au aplicat principiul "iarna car şi vara sanie" (adică nu şi-au cumpărat anvelope de iarnă la preţuri rezonabile în vara acestui an) trebuie să se aştepte la cheltuirea unui buget substanţial: pentru un set de 4 anvelope iarnă noi, preţul de bază estimat este de 650-700 lei, în funcţie de brand putându-se ajunge chiar şi la 2.000-2.500 lei.

De preferat este să cumpăraţi anvelope de iarnă noi, nu second-hand, deoarece în al doilea caz economiile sunt destul de mici, de numai câteva zeci de ron. De asemenea, chiar dacă, la prima vedere, anvelopele all-season par mai rentabile, eficienţa lor iarna este mai scăzută decât a anvelopelor de iarnă dedicate, deci se impune o atenţie mult mai mare, mai ales pe zăpadă, gheaţă şi polei.

Vezi şi alte informaţii despre preţurile şi comerţul cu anvelope iarnă pe gândul.info

Aşadar, rezumând, iată ce trebuie să ştiţi despre anvelope iarnă în acest an:

  • trebuie să conţină indicativele M+S (sau M-S, M/S, M&S)

  • anvelopele all-season nu sunt acceptate dacă nu conţin indicativele de mai sus

  • trebuie să prezinte o uzură în limitele normale

  • autoturismele trebuie echipate cu 4 anvelope iarnă, nu doar două pe puntea motoare

  • nu sunteţi obligaţi prin lege să echipaţi maşina cu anvelope iarnă de la 1 noiembrie; este, însă, recomandabil să aveţi maşina echipată cu anvelope iarnă în acest sezon

În plus, atunci când cumpăraţi cauciucuri de iarnă, ar fi bine să fiţi atenţi la mai multe aspecte, pentru a evita ţepele ţinând de cauciucuri iarnă.

Ce preferaţi:

VEŢI DA BANII PE ANVELOPE IARNĂ SAU VEŢI RISCA AMENDA PENTRU LIPSA LOR?