Încep lucrările la drumurile viitorului (galerie foto)

Cel mai rapid şi scurt drum spre civilizaţie

Încep lucrările la drumurile viitorului (galerie foto) Încep lucrările la drumurile viitorului (galerie foto)

Toţi cei care au prins copilăria de moţ prin anii 90, îşi aduc aminte de inflaţia de jucării. Şi mai ales de jucăriile care le plac băieţilor cel mai mult. Aveam maşinuţe de tot felul, de tablă, de colecţie, teleghidate şi în surprizele Turbo. Cele după care îşi curgeau însă balele cel mai mult erau alea pe circuite, electrice, cu perii. Aveau un traseu de curent pe mijlocul circuitului pe care îl asamblai ca pe parchetul cu click. Maşinuţele aveau nişte perii prin care captau curentul de pe acel traseu conectat la priză sau la baterii şi aşa se alimentau motoraşele maşinuţelor. Aveai o singură comandă pe manşă, acceleraţia. Sunt nişte jucării clasice prin simplitate şi le găseşti şi azi. Poţi să faci concursuri cu fiul tău şi să-l obişnuieşti de pe acum cu viaţa de circuit.

Acum, suedezii au construit un drum de teste care foloseşte acelaşi principiu, la scară mare, desigur. Agenţia Internă pentru Transporturi din Suedia a deschis primul drum de 2 km pe care maşinile electrice circulă alimentate de curentul pe care îl captează printr-un braţ contactor. Braţul coboară fix pe traseul de curent care arată precum cel de pe circuitele pentru maşinuţele de jucărie. Porţiunea de drum se numeşte eRoadArlanda şi e între un terminal al aeroportului Arlanda din Stockholm şi depozitul de mărfuri Rosersberg. O maşină a serviciului PostNord e prima care va face drumuri dus-întors pe această porţiune, pentru testarea eficienţei sistemului. Condiţiile de vreme nu vor fi o problemă nici atunci când plouă pentru că braţul contactor care coboară pe şinele cu curent din mijlocul asfaltului au nişte sisteme care curăţă traseul de curent înainte de captare. În momentul în care drumul se termină, braţul urcă automat şi nu există posibilitatea vreunui incident.

Dacă testele ies bine, aceste drumuri devin o soluţie fantastică la autonomia finită – principala problemă a producătorilor de maşini electrice. Deşi acest lucru pare irealizabil pe toate drumurile dintr-un oraş, hai să ne gândim că aşa părea şi infrastructura de tramvaie electrice acum 150 de ani (primul a fost în Rusia, Sankt Petersburg). Deci există pentru toate un început.

Autor Alexandru Banu