Pozitiv, negativ şi subiectiv despre Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP

Autor: Oraan Mărculescu 31 mai 2010 Test drive

Despre Dacia Duster putem spune nu doar că este
departe de perfecţiune, dar prezintă contradicţii foarte mari între
lucurile bune şi cele de-a dreptul enervante. Plusurile şi
minusurile modelului de test
Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP 4×4
Laureate
vi le prezentăm, succint, în galeria
multimedia, unde găsiţi explicaţii detaliate.

PLUSURI ŞI MINUSURI MODELUL DACIA
DUSTER DIN TEST!

Iar acum trebuie să răspundem la
întrebarea dacă Dacia Duster are loc în clubul SUV-urilor compacte.
Avem multe argumente pro şi contra, dar, în final,
răspunsul este NU. De ce?

Dacia Duster nu poate fi considerat un SUV compact modern

După cum am văzut până acum,
SUV-urile compacte sunt derivate din modele cunoscute de
clasă compactă
: VW Tiguan şi Skoda Yeti folosesc platforma lui Golf,
Ford Kuga pe cea a lui Focus, iar Nissan Qashqai este clar o alternativă pentru
modele de clasă compactă. Chiar şi Hyundai Tucson are mai multe elemente în comun
cu Elantra decât cu Accent.

În schimb, Duster, deşi preia sistemul
de tracţiune integrală de la Qashqai, este derivat, în
esenţă, din platforma lui Logan
, o maşină aflată între
clasa mică şi compactă, dar care concurează clar în clasa mică.
Deci Duster încearcă să rivalizeze prin dimensiuni cu modele de pe
o treaptă superioară.

Pe urmă, gama de motorizări
oferită pe Duster este limitată şi, am putea spune, una
inferioară
din punct de vedere al performanţelor şi
capacităţilor. Majoritatea SUV-urilor de clasă compactă oferă
tracţiunea integrală doar în combinaţie cu motorizări mai potente,
neacceptând prea multe compromisuri.

De exemplu, chiar dacă Skoda Yeti are
o versiune de motorizare diesel de 110 CP (la acelaşi nivel cu
Duster 1.5 dCi 110 CP), vorbim de un motor de 2.0 litri, pe baza
căruia există şi o versiune de 170 CP. Deci Duster, prin prisma
unui SUV low-cost, propune compromisuri serioase în ce
priveşte combinaţia tracţiune 4×4 + motor
.

Toate SUV-urile de clasă compactă
analizate oferă interioare mult peste Duster. Caracterul
familial, plăcut calitativ şi ergonomic nu este lăsat deloc în plan
secundar de modelele din comparativul cu Duster
. În
schimb, modelul românesc înseamnă o sumă de compromisuri prea mari
doar de dragul unui preţ cât mai scăzut. Compromisuri, aş spune,
cam mari pentru secolul XXI, în ce priveşte clientela
familistă.

Dacia Duster este,
într-adevăr, mult mai performantă în teren accidentat.

Vorbind de offroad, să nu facem, totuşi, greşeala de a compara
Duster (care are o caroserie autoportantă şi sistem 4×4 controlat
electronic) cu maşini adevărate de offroad (cele care oferă şasiu
separat, tracţiune integrală mecanică, reductor şi diferenţiale
blocabile). Să înţelegem offroad-ul din cazul nostru ca o ieşire
foarte puţin temerară de pe şosea, în general pe drumuri
forestiere cu un grad mic de dificultate
.

Câţi dintre cei care îşi iau un SUV
compact vor să şi iasă de pe asfalt cu el? Cam toţi, însă nimeni nu
este inconştient să nu realizeze că vorbim, până la urmă, de o
maşină dedicată mult mai mult şoselelor decât „giumbuşlucurilor”
prin noroaie şi ravene. Prin urmare, caracterul offroad nu
este o prioritate pentru SUV-urile compacte
, care pun un
mult mai mare accent pe un plus de siguranţă în condiţii mai
precare pe şosele, datorită sistemelor de tracţiune integrală,
multiplelor sisteme electronice de asistenţă şi a unei structuri
care protejează ocupanţii ceva mai bine decât o face o berlină
obişnuită – cel puţin în teorie.

Aşadar, capacităţile mult mai bune în
teren accidentat ale lui Duster nu sunt de natură să îi confere
modelului românesc o poziţie privilegiată printre SUV-urile
compacte ale momentului. Din păcate, Duster trebuie să plătească
tribut unui stil interior prea spartan pentru ce îşi
doreşte o familie modernă
.

Am lăsat la final preţul. Principalul
atu, de altfel, al lui Duster faţă de SUV-urile de clasă compactă.
Dacă ne referim doar la versiunile 4×4, Duster se dovedeşte mult
mai ieftin decât orice SUV de clasă compactă, în condiţii relativ
similare de echipare. Am văzut că, în multe cazuri, vorbim de o
diferenţă foarte mare: cu 7.000 euro îţi mai poţi lua încă
o maşină, un Sandero, de exemplu
.

Cu alte cuvinte, cu banii pentru un
SUV compact, poţi să îţi iei un Duster şi încă o maşină. Glumind,
am putea spune că Duster este doar 50-60% SUV compact. Vorbind
serios, însă, este un SUV ultra-low-cost, care reuşeşte să
ofere foarte bune caracteristici offroad
, împreună cu un
spaţiu demn de SUV-urile compacte, dar la preţuri de crossovere
mici (gen Suzuki SX4 – care, din păcate, nu a fost disponibil
pentru acest comparativ). Totul „garnisit” cu un nivel al calităţii
sub standardele moderne.

Într-un fel, nu e neapărat un dezavantaj dacă
afirmăm despre Duster că nu are rost să fie comparat cu SUV-urile
compacte. Este, mai degrabă, o reîncarnare modernă a lui
ARO 10, un SUV de criză pentru cei cu bugete reduse şi dispuşi la
multe compromisuri
de dragul
preţului cât mai redus.

Dacia Duster este o reîncarnare modernă a lui ARO 10, un SUV de criză

––––––––––––––––––––––

Personal, consider că Dacia Duster este o
maşină reuşită, dar la limită
. Este o maşină dedicată
celor care pun pe primul plan preţul. Raportat la acesta,
într-adevăr, performanţele în teren accidentat sunt mai mult decât
onorabile, spaţiul interior foarte bun, iar comportamentul per
ansamblu nu dezamăgeşte.

Calitatea interiorului, culmea, nu m-a
deranjat într-o măsură aşa de mare precum unele minusuri
enervante la capitolul ergonomie
– în schimb, a ieşit clar
în evidenţă, în mod negativ, atunci când am făcut comparaţia cu
celelalte modele din acest comparativ.

Pe de altă parte, Duster, tocmai
pentru că e o maşină ieftină şi te „gratulează” cu acest interior,
nu te va face să îţi pese prea mult de cum arată, cât de curată e
sau cât de mult scârţâie plasticele.

Îi înţeleg pe vesticii care au dat
iama să cumpere Duster: ca a doua, a treia sau chiar a patra maşină
în familie este excelentă. O maşină numai bună de „frecat”,
care îşi face treaba de cărăuş cu brio
şi care e nouă – la
ei, contează foarte mult pentru taxe, iar garanţia înseamnă lipsa
unor bătăi de cap costisitoare în caz de defecţiuni. Oricum, vorbim
de o tehnologie deja uzată, deci probleme mari de fiabilitate nu
cred că vor apărea, la fel cum se întâmplă şi cu Loganul.

Sunt vesticii mai pragmatici decât
noi? Cu siguranţă. Şi asta deoarece în România 10.000 de euro sunt
deja o barieră psihologică, iar 15.000 euro reprezintă o
sumă serioasă
. Cine îşi permite o maşină cu un asemenea
preţ, mai ales în condiţiile de criză, înseamnă că are o situaţie
financiară de la bună în sus, deci şi pretenţii mai mari în ce
priveşte aspectul maşinii şi al habitaclului.

Nu voi comenta limitele pe care ar
trebui să ni le impunem în ce priveşte pretenţiile noastre, însă e
clar că Duster e un SUV prea ieftin pentru majoritatea
clienţilor atât de exigenţi din România
. Care încă mai
consideră SUV-ul un simbol al statutului.

Ei bine, Dacia Duster e un
simbol al pragmatismului
. Păcat că primeşte lecţii atât de
dure în ce priveşte calitatea de la concurenţi Dar tot răul spre
bine: sunt sigur că versiunea din 2011 sau 2012 va aduce
îmbunătăţiri în punctele esenţiale, criticate atât în acest
comparativ, cât şi de alţii.

Dacă nu se va întâmpla acest lucru,
atunci pot spune că Dacia va avea o problemă serioasă: prea
ieftin poate deveni prea scump
. Iar scăderea vânzărilor
din acest motiv ar fi o lecţie extrem de scumă, nu-i aşa?

În testele comparative de până acum, din cauza
motorizărilor diferite, nu a avut sens să realizăm o paralelă între
performanţele dinamice sau consumuri. Asta nu înseamnă că nu ne-a
interesat cum stă Dacia Duster 1.5 dCi la capitolul
consum.

Atenţie, valorile pe care le vom prezenta acum au doar
un rol orientativ
, nefiind vorba de măsurări cu
instrumente precise, ci doar de indicaţiile computerului de bord.
Aşadar, iată situaţiile în care a fost pus modelul de test

Dacia Duster
şi datele computerului de bord:.

Cazul
1

  • Trafic: urban, foarte liber (Bucureştiul
    duminica dimineaţa…)
  • număr pasageri: 1 (doar şoferul în
    maşină)
  • bagaje: fără bagaje
  • aer condiţionat: oprit, geamurile închise
    (nerecomandabil când e soare afară)
  • tracţiune: doar faţă (selectorul pe 2WD)
  • stil de condus: foarte încet, acceleraţii şi
    deceleraţii line, nedepăşirea limitelor de viteză (un stil de
    pensionar, care, în realitate, nu este adoptat de şoferi în
    Bucureşti într-o zi normală)
  • kilometri parcurşi: 16 km
  • consum mediu computer
    bord:
    5,5 litri/100 km

Aşadar, în condiţii ideale, în traficul urban este posibil să
scoţi chiar şi sub 6 litri/100 km. Însă este o valoare
corespunzătoare doar condiţiilor ideale. Sau o valoare pe care o
vor obţine cei care fac zilnic un concurs de consum cât mai redus
cu Duster-ul în Bucureşti…

Cazul
2

  • Trafic: urban, uşor aglomerat (Bucureştiul
    seara, după ora 22:00)
  • număr pasageri: 2
  • bagaje: fără bagaje
  • aer condiţionat: pornit, geamurile
    închise
  • tracţiune: selectorul pe AUTO
  • stil de condus: încet spre alert, în limitele
    de viteză impuse de lege
  • kilometri parcurşi: 13 km
  • consum mediu computer
    bord:
    6,2 litri/100 km

Consumul mediu teoretic în trafic urban pentru Duster 1.5 dCi
4×4 este de 6,5 litri/100 km. În condiţii de condus normal, dar
într-un trafic extrem de puţin aglomerat, am obţinut mai puţin,
fără a face eforturi în acest sens (de reţinut că şi aerul
condiţionat era în funcţiune). Din nou, vorbim de o situaţie pe
care utilizatorii de Duster o vor întâlni foarte rar, cel puţin în
Bucureşti.

Cazul
3

  • Trafic: urban + interurban (80% + 20%), mediu
    aglomerat
  • număr pasageri: 4
  • bagaje: bagaje la jumătate din capacitatea
    portbagajului
  • aer condiţionat: pornit, geamurile
    închise
  • tracţiune: selectorul pe AUTO
  • stil de condus: relativ alert
  • kilometri parcurşi: 80 km
  • consum mediu computer
    bord:
    7,2 litri/100 km

Pot spune că acest caz se apropie cel mai mult de modul în care
Dacia Duster va fi utilizată în cea mai mare parte a timpului de
majoritatea clienţilor. Consumul mediu din realitate se dovedeşte
mai mare cu mai puţin de 1 litru/100 km faţă de cifrele oficiale,
ceea ce reprezintă o notă bună pentru modelul testat.

Cazul
4

  • Trafic: urban + interurban (70% + 30%), extrem
    de aglomerat în oraş, mediu aglomerat pe şosele
  • număr pasageri: 1
  • bagaje: fără bagaje
  • aer condiţionat: pornit doar în jumătate din
    timp
  • tracţiune: selectorul pe AUTO în 90% din timp
    (în rest, s-a încercat mai mult pe 4WD, dar şi pe 2WD)
  • stil de condus: foarte alert (condiţii de
    test), viteză mare pe şosele
  • kilometri parcurşi: 158 km
  • consum mediu computer
    bord:
    8,6 litri/100 km

Condiţiile în care a fost obţinut acest consum (mai mare decât
cel teoretic cu aproximativ 2 litri/100 km) au fost clar foarte
„stresante” pentru maşină, doar în puţine cazuri un utilizator de
Duster fiind pus în situaţia de a abuza de maşină cum am făcut-o
noi în aceşti 150 km. Am putea spune că, pentru un stil la limită,
diferenţa faţă de consumul teoretic se dovedeşte chiar decentă,
fără a avea intenţia să lăudăm maşina.

Cazul
5

  • Trafic: interurban (drum naţional), liber,
    multe localităţi (deci limitări la maximum 60 km/h)
  • număr pasageri: 1
  • bagaje: fără bagaje
  • aer condiţionat: oprit, geamurile deschise
    doar în unele locuri (unde se circula cu viteză foarte mică)
  • tracţiune: doar faţă (selectorul pe 2WD)
  • stil de condus: normal, maximum 100-110 km/h
    în afara localităţilor, maximum 60 km/h în localităţi (deci un stil
    foarte cuminte)
  • kilometri parcurşi: 106 km
  • consum mediu computer
    bord:
    5,8 litri/100 km

În cazul în care respectaţi cu stricteţe limitele de viteză pe
şoselele patriei şi aveţi destulă răbdare cu aceia care merg mai
încet, este posibil să scoateţi, în condiţiile mai sus menţionate,
un consum apropiat de cel teoretic – adică mai mare cu numai 0,5
litri/100 km. Atenţie, vorbim de condiţii pe care şoferii de Dacia
Duster le vor îndeplini în extrem de puţine situaţii, deci o
valoare minimă mai apropiată de utilizarea reală va fi în jurul a 6
litri/100 km, în regim extraurban, pe drumuri naţionale.

Cazul
6

  • Trafic: interurban (drum naţional), relativ
    liber, multe localităţi (deci limitări la maximum 60 km/h)
  • număr pasageri: 3
  • bagaje: bagaje la jumătate din capacitatea
    portbagajului
  • aer condiţionat: pornit, geamurile
    închise
  • tracţiune: selectorul pe AUTO, drum uscat
  • stil de condus: mediu spre alert, accelerări
    şi frânări normale, 90-100 km/h în afara localităţilor, maximum 60
    km/h în localităţi
  • kilometri parcurşi: 70 km
  • consum mediu computer
    bord:
    5,9 litri/100 km

Comparativ cu situaţia din cazul 5, când am încercat un stil cât
mai apropiat de economic, de această dată, chiar încărcat cu încă
doi pasageri şi bagaje, cu aerul condiţionat pornit şi fără a mai
pune accent pe economicitate, am obţinut un consum mediu cu numai
0,1 litri/100 km mai mare.

Explicaţia este dată de motorul relativ mic şi de coeficientul
aerodinamic destul de mare, depăşirea unor viteze de 90-100 km/h
punându-şi clar amprenta pe consum. Prin urmare, rămâne valabilă
concluzia de la punctul 5: la drumuri lungi pe şoselele naţionale,
împreună cu familia, este bine să abordaţi un stil foarte puţin
alert şi cu viteze maxime moderate, pentru a vă situa în zona unui
consum mediu de 6 litri/100 km.

Cazul
7

  • Trafic: interurban (drum naţional), relativ
    liber, multe localităţi (deci limitări la maximum 60 km/h)
  • număr pasageri: 4
  • bagaje: bagaje la jumătate din capacitatea
    portbagajului
  • aer condiţionat: pornit, geamurile
    închise
  • tracţiune: selectorul pe AUTO, vreme ploioasă,
    drum umed pe 80% din traseu
  • stil de condus: relativ alert, accelerări şi
    frânări normale, maximum 120 km/h în afara localităţilor, maximum
    60 km/h în localităţi, viteză medie finală: sub 100 km/h
  • kilometri parcurşi: 106 km
  • consum mediu computer
    bord:
    7,0 litri/100 km

Acest caz vine să confirme recomandarea de la punctul 6,
„grăbeşte-te încet”. În condiţiile cele mai apropiate de situaţia
„cu familia în concediu prin ţară”, consumul lui Duster este destul
de decent, dacă ne gândim că vorbim de o diferenţă mai mică de 2
litri/100 km faţă de valoarea teoretică.

De menţionat că, deşi Dacia Duster are o ţinută de drum
perfectibilă, maşina s-a comportat de la bine în sus, chiar şi în
condiţii de drum umed şi foarte denivelat. Lucru pe care maşina îl
datorează mai mult suspensiei şi sistemului de tracţiune integrală
controlat electronic decât sistemului de control al stabilităţii
ESP.

Cazul
8

  • Trafic: interurban (drum naţional), liber,
    multe localităţi (deci limitări la maximum 60 km/h)
  • număr pasageri: 2
  • bagaje: fără bagaje
  • aer condiţionat: pornit, geamurile
    închise
  • tracţiune: selectorul pe AUTO (drum uşor
    umed)
  • stil de condus: alert, accelerări şi reprize
    agresive, maximum 120-130 km/h în afara localităţilor, maximum 60
    km/h în localităţi, viteză medie finală peste 100 km/h
  • kilometri parcurşi: 100 km
  • consum mediu computer
    bord:
    7,5 litri/100 km

Am încercat şi un stil spre „foarte alert” pe şoselele naţionale
şi iată că Duster începe să îşi arate limitele în ce priveşte
economicitatea: în primul rând este dezavantajat de coeficientul
aerodinamic, în al doilea rând de raportul între masa maşinii şi
performanţele motorului.

Dacă la un mers cât mai constant, relativ alert, computerul de
bord arată valori sub 7 litri/100 km (chiar apropiate de 6,5
litri/100 km), atunci când vorbim de depăşiri rapide sau un stil cu
retrogradări sau acceleraţii agresive, consumul creşte foarte mult,
mai ales pe fondul depăşirii vitezelor de ordinul a 90-100 km/h. Se
simt clar limitele pe care motorul le are în cazul unei mase de
aproape 1,4 tone şi care nu se poate lăuda cu o aerodinamică
bună.

Aşadar, cei care, în mod normal, au un stil alert cu familia pe
şoselele patriei, trebuie să se aştepte la un consum mediu de peste
7 litri/100 km, ceea ce e destul de pesimist faţă de valoarea
teoretică de numai 5,3 litri/100 km. Dacă puneţi accentul pe
bugetul dedicat consumului în vacanţe, este de preferat să vă
„grăbiţi încet”, chiar dacă vorbim de un diesel.

Cazul
9

  • Trafic: autostradă, foarte liber
  • număr pasageri: 1
  • bagaje: fără bagaje
  • aer condiţionat: oprit, geamurile închise
  • tracţiune: doar faţă, selectorul pe 2WD, drum
    uscat
  • stil de condus: normal, cuminte, în limitele
    legale (viteză de maximum 140 km/h)
  • kilometri parcurşi: 61 km
  • consum mediu computer
    bord:
    9,0 litri/100 km

Autostrada nu este nicidecum terenul predilect al modelului
Dacia Duster, echipat cu motorul 1.5 dCi de 110 CP. Din nou, am
încercat să mă situez cât mai aproape de situaţia optimistă: singur
în maşină, fără bagaje, cu aerul condiţionat oprit şi cu tracţiune
doar pe puntea faţă. Accelerările şi decelerările cât mai line,
viteza maximă în zona celor 130 km/h admişi.

Despre valoarea de 9,0 litri/100 km nu pot spune că mi se pare
rezonabilă, dar, în condiţiile date (şi după ce am văzut limitările
la viteză mare pe şosea), o consider normală pentru motorul mic şi
coeficientul aerodinamic slab (nivelul de zgomot la 140 km/h este
foarte mare – de exemplu, volumul instalaţiei audio trebuie dat de
la 15, la viteze de până la 100 km/h, la peste 25).

Cazul
10

  • Trafic: autostradă, foarte liber
  • număr pasageri: 2
  • bagaje: fără bagaje
  • aer condiţionat: pornit, geamurile
    închise
  • tracţiune: selectorul pe AUTO, drum uscat
  • stil de condus: alert, în limitele legale
    (foarte rar viteza a ajuns la 150 km/h pe vitezometru)
  • kilometri parcurşi: 90 km
  • consum mediu computer
    bord:
    9,1 litri/100 km

Chiar dacă avem aerul condiţionat pornit şi nu ne interesează
prea mult economia de combustibil, consumul pe autostradă rămâne
ridicat, dar nu creşte aşa de mult faţă de situaţia precedentă,
maşina rămânând foarte aproape de masa de 1,4 tone.

Se demonstrează, practic, limitele pe care aerodinamica şi
motorul mic i le impun lui Duster la viteze mari. De menţionat că,
în ce priveşte manevrabilitatea şi stabilitatea, Duster nu are de
suferit, comportându-se normal şi conferindu-ţi un sentiment
suficient de bun de siguranţă şi control.

Cazul
11

  • Trafic: autostradă, relativ liber
  • număr pasageri: 4
  • bagaje: bagaje la jumătate din capacitatea
    portbagajului
  • aer condiţionat: pornit, geamurile
    închise
  • tracţiune: selectorul pe AUTO, drum umed,
    vreme ploioasă
  • stil de condus: foarte alert, în general
    viteza maximă de 140-150 km/h, decelerări şi accelerări
    hotărâte
  • kilometri parcurşi: 105 km
  • consum mediu computer
    bord:
    9,4 litri/100 km

În acest caz putem spune că ne-am apropiat destul de mult de
situaţia cea mai pesimistă: maşina foarte încărcată şi un stil de
condus fără menajamente şi cu viteze mari. Din nou putem vorbi de
un consum mare, dar surprinde diferenţa mică faţă de cazurile
precedente, mai optimiste.

De asemenea, chiar dacă pe parcurs computerul de bord a arătat
şi valori foarte apropiate de 10 litri/100 km, în final vorbim de o
valoare de aproape 9,5 litri/100 km. Ceea ce, sincer, este chiar o
bilă albă pentru Duster, date fiind limitările acestui SUV în ce
priveşte utilizarea la viteze mari şi într-un regim alert.

Un drum pe autostrada Bucureşti – Constanţa, cu maşina plină şi
portbagajul umplut până la refuz, ar trebui să îl facă pe
proprietarul acestei versiuni Dacia Duster să se aştepte la un
consum de 10 litri/100 km, în condiţiile unui ritm alert, având
aerul condiţionat pornit şi selectorul pe AUTO.

–––––––––––––––––––––––––

Prin urmare, Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP 4×4 se
dovedeşte un SUV limitat atunci când vine vorba de drumuri lungi cu
viteze mari
. Este, totuşi, o maşină foarte ok dacă se
adoptă un stil moderat de conducere, consumurile sale, în condiţii
de oraş, parcurs interurban sau de autostradă, fiind
rezonabile.

Faptul că motorul este mic nu înseamnă neapărat că maşina va
consuma foarte puţin. Dar pot spune că, pentru ce oferă pachetul
Duster la aceşti bani, din punct de vedere al consumului
maşina este satisfăcătoare
. Urmează să aflăm în curând mai
multe detalii de la proprietarii maşinii, care pot să ne
împărtăşească impresiile lor de până acum, prin prisma drumurilor
făcute cu maşina.

AI DACIA
DUSTER?

Încă un amănunt: maşina pe care am avut-o la dispoziţie
contoriza în jur de 5.500 km în momentul în care ProMotor a luat-o
pentru aceste teste. Prin urmare, valorile pe care le-am obţinut
pot fi uşor mai mici după o perioadă de rodaj de 10-15.000 km.

Un lucru rămâne clar, în ce priveşte consumul: Dacia
Duster este un SUV ieftin, dar nu unul foarte economic
.
Din fericire, nu putem spune că este unul gurmand.

În pagina următoare puteţi
vedea care sunt principalele plusuri şi, mai ales,
minusuri
ale modelului Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP 4×4
„full option”, precum şi răspunsul la întrebarea pe care am
pus-o la începutul comparativului
: are loc Dacia Duster în
clubul SUV-urilor compacte?


CITEŞTE PAGINA
URMĂTOARE

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide