Test în România cu noul Volkswagen Passat B8. Generaţia 2015

Vechiul Volkswagen Passat (B7) se vindea încă foarte bine, dar era deja trecut din multe puncte de vedere - concurenţii săi îl depăşiseră atât din punct de vedere tehnologic, cât şi ca design. Noul VW Passat B8 vine să rezolve problema. Iar testul nostru ne-a arătat că Volkswagen n-are chef de glume când e vorba de a zdrobi concurenţa

Test în România cu noul Volkswagen Passat B8. Generaţia 2015 Test în România cu noul Volkswagen Passat B8. Generaţia 2015

Mai întâi de toate, o mărturisire: nu sunt fan Volkswagen, nu am fost niciodată fan Volkswagen şi, dacă e să vorbim în termeni de fotbal, eu sunt stelist iar VW a fost dintotdeauna dinamovist pentru mine. Din acest motiv, sunt predispus la o cantitate apreciabilă de cârcoteală atunci când vine vorba de maşinile grupului VAG, pe care deseori le critic pentru că sunt prea sobre, prea clasice, prea lipsite de emoţii.

Nici actuala generaţie nu te emoţionează, dar arată foarte modern

Acum, că am reglat conturile, să vorbim puţin de noul Volkswagen Passat. Dacă vechiul (deja) Passat avea destule minusuri care să mi-l facă aproape antipatic, fie şi pentru că s-a vândut extraordinar de bine în ciuda acestor neajunsuri, noul Passat, la prima vedere, părea că va aplica aceeaşi reţetă: mici îmbunătăţiri pe ici, pe colo, un design care arăta mai degrabă a facelift decât a maşină nouă şi, mai ales, o persistenţă în a crea un interior tern şi lipsit de orice emoţie, totul fiind supus logicii germane şi spiritului practic.

Dar imaginile de presă nu spun întotdeauna toată povestea, ba dimpotrivă. Pentru că, după primul contact cu noul VW Passat, cale de aproape 300 de kilometri, am câteva concluzii pe care, dacă eşti interesat de o maşină din clasa medie, le vei găsi utile. Varianta scurtă, în clipul video. Varianta lungă, mai jos.

1. Noul VW Passat B8 este gândit pentru oamenii de afaceri

Da, şi familiştii vor aprecia maşina, mai ales dacă-şi cumpără, la fel cum fac vesticii, varianta break (Variant). Aceasta nu doar că asigură aceeaşi ţinută de drum ca sedanul, nu doar că este la fel de uşor de parcat ca sedanul (are aceeaşi lungime), dar oferă un spaţiu de bagaje absolut uriaş: 650 de litri standard, 1.780 litri cu bancheta din spate rabatată!

Interior sobru, dar perfect asamblat, cu materiale de calitate permium (versiunea Highline)

Spuneam însă că maşina este pregătită mai ales cu oamenii de afaceri în minte, tocmai de aceea i se spune, în campania de promovare, „clasa business”. Da, domnii directori sunt invitaţi să comande noul Passat pentru că oferă tot ce are mai bun marca VW: consum mic, siguranţă, confort deosebit, tehnologie avansată, design clasic dar durabil, valoare mare de revânzare. Atât materialele de calitate superioară folosite, cât şi soluţiile tehnologice  de la interior par a fi subsumate aceluiaşi deziderat: de a face din noul Passat maşina preferată a flotelor de business. Dacă alte sedanuri de clasă medie sunt mai blânde la interior, noul Passat îţi retează scurt pornirile familiale: 90% din timpul tău petrecut în această maşină va fi dedicat mersului spre şi dinspre serviciu.

2. Cuvântul de ordine la noul Passat este confortul

Îmi vei arăta cu degetul motorizările de 190-240 de CP, dar eu îţi voi întoarce degetul spre interiorul acestei maşini şi te voi pofti să iei loc pe scaunul şoferului. Da, maşina poate fi condusă sportiv, fără îndoială, dar nu ăsta e scopul ei. Atât suspensiile, cât şi direcţia colaborează de minune pentru a-ţi asigura confortul suprem pe care l-ai putea întâlni în clasa medie non-premium. Aş zice că trenul de rulare de la Passat e chiar mai reuşit decât la berlinele premium cu care va concura în mod sigur, mai ales în echipările superioare.

Post de conducere demn de o maşină premium

Suspensiile amortizează foarte bine denivelările, gropile, trecerile peste liniile de tramvai - dar fără ca maşina să fie excesiv de moale pe şosea. Din acest punct de vedere, Passat devine un etalon în clasa sa. În plus, spaţiul interior a crescut datorită măririi ampatamentului cu 7.9 cm, astfel încât acum ai la dispoziţie spaţii generoase atât în faţă, cât şi în spate. Climatizarea se face pe trei zone, cu reglaje separate pentru pasagerii din spate, iar faptul că designerii au ales să întindă gurile de ventilaţie pe toată lungimea bordului reduce la maximum efectul neplăcut de curent care apare la alte maşini atunci când vrei să încălzeşti sau să răceşti rapid habitaclul. În fine, insonorizarea este foarte bună, astfel încât zgomotul motorului nu se mai aude în maşină decât atunci când o calci destul de serios pe coadă.

3. Ţinută de drum business: exactă, comodă, sobră

Pe aceeaşi idee a unei berline business, răspunsul motorului este mai degrabă orientat spre economisirea carburantului şi păstrarea confortului, iar nu pentru a te da cu capul de tetieră. Cel puţin în versiunea testată, 2.0 TDI 150 CP, sprintul de la 0-100 de km se face în 8.7 secunde, ne spune producătorul, dar senzaţiile la interior sunt mult domolite, aşa că nu-ţi dai seama când ai ajuns deja la viteze la care rămâi fără carnet.

Am apreciat elasticitatea motorului în toate treptele de viteză, cuplul maxim de 340 Nm se obţine de la 1750 rpm, iar faptul că transmisia automată DSG îşi face treaba cu brio te ajută pe tine, ca şofer, să te relaxezi şi să te concentrezi asupra drumului. Dacă ţii morţiş, ai acum padele în spatele volanului, din care poţi schimba mai des decât ar face-o transmisia, în special pe serpentine şi pentru a pune frână de motor.

În viraje, ruliul este ca şi inexistent, dar direcţia mi se pare în continuare un pic cam... indirectă, astfel încât nu te îmbie să faci nebunii la volan. Nici n-ar trebui... În fine, la drum drept, stabilitatea maşinii este de invidiat, chiar şi când treci prin zone cu denivelări complexe, aşa cum am prins pe Autostrada Soarelui - gropi, bălţi, mâzgă, umflături în asfalt, rosturile lipsă dintre plăcile de beton - nimic n-a deranjat cumva direcţia maşinii.

4. Ce motor recomanzi?

Exact acest motor, pentru că ai la îndemână tot ce e mai bun de la Volkswagen, ai o cilindree decentă, suficient de mulţi cai-putere, un cuplu generos (340 Nm/1750 rpm), performanţe dinamice bune şi consum destul de mic (7.7 l/100 km în oraş, 6.5 l/100 km mixt, reuşiţi în trei zile pline de ploaie, frig şi aglomeraţie).

Doritorii de sportivitate pot opta fie pentru motorul biturbo de 2.0 litri 240 CP, care vine cu tracţiune integrală şi tot ce poate mai bun maşina să facă, fie pentru TSI-ul de 220 CP. Indecişii pot opta pentru oricare dintre motoarele intermediare: 1.8 TSI 180 CP, 2.0 TDI 190 CP, sau pentru motorizări mai lente: 1.4 TSI 125, respectiv 150 CP. 

Consum mic de carburant, putere mare. Reţeta care-mi place!

Comparativ însă cu motorul care va fi calul de povară al acestei maşini, aceste motoare sunt fie prea puţin puternice (uitaţi de orice e sub 150 CP, suntem în clasa medie în 2015, da?), fie prea puternice pentru caracterul acestei maşini. Saltul de la 150 CP la 180-190 de CP e destul de mare.

Despre cum stăm cu siguranţa, cu tehnologia, dar şi care sunt atuurile şi slăbiciunile principale ale acestui model, în pagina următoare.

Citeşte mai departe în pagina următoare »