Maşini cu 7 locuri: utilitare familiale

Cine vrea o maşină de familie cât mai ieftină, se poate oriente către "dubele" familiste - de fapt, utilitare transformate în autoturisme. Noul Fiat Doblo, de exemplu, oferă opţional încă două locuri în portbagaj.

Modelul Fiat Doblo a ajuns deja la a doua generaţie, având deja o bună notorietate printre familiştii care doresc un vehicul spaţios, dar şi ieftin. Noua generaţie plusează cu opţiunea a două scaune suplimentare în portbagaj, pentru toate versiunile de motorizare.

Preţul pentru al treilea rând de scaune, cu 2 locuri reglabile, rabatabile şi cu posibilitatea de scoatere din portbagaj, se cifrează la 556 euro cu TVA. Ceea ce înseamnă că preţul de pornire pentru cea mai ieftină versiune Fiat Doblo cu 7 locuri este de 15.126 euro (valabil pentru versiunea Doblo 1.4 16V 95 CP Active).

În România, concurenţii lui Fiat Doblo (Citroen Berlingo, Renault Kangoo şi Peugeot Partner) nu oferă nici măcar opţional cele două locuri suplimentare, iar Volkswagen Caddy facelift nu a apărut încă la noi, aşa încât putem spune despre Fiat Doblo Panorama cu 7 locuri că e un unicat în segmentul său în România.

Fiat Doblo - utilitare familiale de pe tare.ro

Fiat Doblo PanoramaDimensional, Fiat Doblo este o maşină foarte compactă, având o lungime de numai 4,4 metri, la nivelul maşinilor de genul lui Volkswagen Golf sau Renault Megane. Doblo este şi foarte înalt (1,79 metri), iar suprafaţa vitrată este foarte generoasă - prin urmare, vizibilitatea şi manevrabilitatea în oraş sunt foarte bune.

Maşina este evident că nu a fost gândită de la început pentru a primi două locuri suplimentare, acestea ocupând, practic, aproape tot portbagajul (cu scaunele montate, rămâne foarte puţin spaţiu pentru bagaje). Reversul medaliei este că, prin scoaterea lor, se eliberează extrem de mult spaţiu, cu 5 locuri Doblo oferind 790 de litri, iar cu 2 locuri ajungând la o capacitate de 3,2 metri cubi.

Optiune de 556 euroRevenind la scaunele spate, acestea au dezavantajul unui sistem nu prea comod de folosit, atunci când vrei să le scoţi de tot din maşină sau să le montezi în podea. În plus, sunt suficient de grele, deci le recomandăm mămicilor să îi lase pe tătici să se ocupe de scosul lor. Pot spune, din experienţa proprie, că poţi risca să îţi juleşti degetele în timpul operaţiunilor, aşa că mai bine nu vă grăbiţi.

Un lucru bun la Doblo, comparativ cu multe alte maşini de familie, este faptul că uşile din spate sun culisante, ceea ce reprezintă un avantaj în locurile aglomerate (ăia micii nu mai julesc uşa, dar nici nu lovesc maşina altuia). Un mic revers al medaliei ar fi lăţimea nu tocmai generoasă de acces în interior, dar persoanele de statură medie, ca mine, nu vor fi deranjate de acest aspect.

Acces destul de facilAccesul la locurile din spate este destul de bun, deşi piciorul cam trebuie ridicat. Bancheta de pe rândul al doilea este fracţionabilă 1/3 - 2/3, iar spătarul porţiunii mai înguste, din partea dreaptă, se rabate simplu, prin acţionarea unei mici manete din partea superioară. Mai puţin vizibilă, însă, este maneta pentru rabatarea cu totul, a şezutului şi spătarului, plasată în partea inferioară.

Per total, procesul de rabatare a banchetei este unul foarte simplu, iar spaţiul degajat pentru accesul în şi din maşină este suficient chiar şi pentru persoanele mai corpolente. Din păcate, nu se poate spune acelaşi lucru despre spaţiul pentru genunchi pe locurile de pe al treilea rând.

De fapt, bancheta nefiind culisabilă, iar scaunele din spate având o poziţie fixă, devine clar că pe locurile suplimentare nu este indicat să ia călătorească persoanele adulte - pur şi simplu, genunchii acestora vor fi presaţi nemilos de spătarul din faţă. Loc este suficient doar pentru genunchii copiilor sau persoanelor mici şi subţirele.

Ciudat, deoarece scaunele din spate au o conformaţie destul de comodă pentru adulţi, fiind atât moi, cât şi destul de late. Dacă Fiat va scoate şi o versiune cu ampatament alungit a lui Doblo Panorama, cele două scaune suplimentare vor putea fi uzilizate cu brio şi de către adulţi. Deocamdată, recomandăm să fie folosite doar pentru copii.

Scaunele ocupa tot portbagajulDoblo este, după cum am spus-o la început, o utilitară la bază. Ceea ce presupune soluţii tehnice mai puţin evoluate - cum ar fi puntea spate semirigidă. În mers, zgomotele la trecerea peste denivelările mici este pregnant, însă nivelul de confort rămâne la cote mai mult decât mulţumitoare. Avantajul este clar datorat şezutului şi spătarului foarte moi.

Un alt avantaj al locurilor din spate este posibilitatea de întredeschidere a geamurilor laterale, ceea ce înseamnă o sursă suplimentară de aerisire, binevenită pe timp de vară. De asemenea, geamurile au o suprafaţă vitrată mare, iar spaţiul la cap şi pentru coate este foarte bun (ceea ce nu e neapărat o surpriză, dată fiind configuraţia paralelipipedică a lui Doblo).

Doblo - 2 locuri bune pentru copiiCONCLUZIE:

Deloc surprinzător, date fiind şi dimensiunile destul de compacte ale lui Fiat Doblo, cele două scaune suplimentare se pretează mai mult pentru transportul copiilor. Totuşi, rămâne surprinzător nivelul ridicat de confort pe care acestea îl oferă, aşa încât nu este nevoie de pauze prea dese la un drum lung.

Caracterul practic al maşinii se reflectă şi în accesul facil la locurile din spate, pe lângă care se remarcă portierele culisante. Păcat doar că spaţiul pentru bagaje este aproape total sacrificat, deci sunte excluse vacanţele lungi cu 7 persoane la bord.

Rămâne întrebarea dacă merită plătiţi peste 500 euro pentru cele două scaune suplimentare. Părerea noastră este că da, acestea dovedindu-se mult mai mult decât nişte simple strapontine pentru cazuri de urgenţă. E adevărat, sunt destinate preponderent copiilor sau persoanelor de o constituţie cât mai mică, iar montarea/demontarea lor necesită atenţie şi îndemânare, dar surplusul de preţ este perfect justificat.

VEZI TOATE EPISOADELE DOSARULUI "MAŞINI CU 7 LOCURI"

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.