Studiu: kitul ”mâini libere” este la fel de periculos ca telefoanele mobile?

Studii recente, atât americane, cât şi europene, aduc din ce în ce mai multe dovezi că folosirea kitului mâini libere în timp ce conduci este la fel de periculoasă ca utilizarea telefonului mobil în timp ce eşti la volan. Totuşi, legile încă nu iau în seamă aceste semnale de alarmă.

Studiu: kitul ”mâini libere” este la fel de periculos ca telefoanele mobile? Studiu: kitul ”mâini libere” este la fel de periculos ca telefoanele mobile?

Dacă în Statele Unite ale Americii a început de ceva vreme o campanie serioasă împotriva utilizării telefonului la volan, în Europa de-abia acum apar studii relevante în acest domeniu. Cel mai recent trage un serios semnal de alarmă asupra legislaţiei care pedepseşte utilizarea telefoanelor mobile în timp ce şoferul conduce, dar permite folosirea sistemelor de tip "mâini libere".

Conform institului francez INSERM (institutul naţional francez de sănătate şi cercetare medicală), 10% din numărul accidentelor din Franţa sunt cauzate de folosirea telefonului la volan, în timpul mersului. Ceea ce nu ar fi o noutate, însă specialiştii au descoperit un lucru nou: folosirea unui kit "mâini libere" nu reduce, de fapt, riscul unui accident rutier.

Principala cauză o reprezintă funcţionarea creierului, care acordă prioritate convorbirii telefonice în detrimentul atenţiei vizuale şi a reflexelor la volan. Astfel, o persoană care vorbeşte la telefon, fie utilizând în mod direct aparatul, fie un kit "mâini libere", are de 3 ori mai multe şanse să producă un accident decât un şofer care este pur şi simplu atent la drum.

În paralel, cercetătorii americani au descoperit că, în funcţie de nivelul la care subiecţii sunt implicaţi în convorbire, atenţia la condus scade progresiv, până într-acolo unde creierul nu mai are capacitatea de a procesa informaţiile primite pe cale vizuală, iar şoferul pur şi simplu ajunge să nu mai observe indicatoare banale sau situaţiile periculoase din trafic.

Cercetătorii francezi au mai descoperit un lucru destul de grav: 3,9% dintre şoferii de camioane grele folosesc telefonul mobil în timp ce conduc, faţă de 2,1% şoferii maşinilor mici - raportat la aceeaşi perioadă de timp. Per total, cel puţin în Franţa, mai mult de jumătate dintre şoferi folosesc frecvent telefonul mobil la volan, ceea ce, numai în 2009, a însemnat peste 7.000 de accidente mortale din această cauză.

Analiştii avertizează că situaţia riscă să se înrăutăţească rapid, o dată cu evoluţia spectaculoasă a smartphone-urilor, care permit accesul la internet, deci o distragere a atenţiei de la condus mult mai mare. În acelaşi timp, au apărut acuzaţii la adresa răspunsului foarte lent al ministerelor de resort din fiecare ţară, pe motiv că modificarea legislaţiei ar lovi destul de dur industria telefoniei mobile şi a echipamentelor.

În SUA, de exemplu, este în curs de realizare un studiu privind impactul economic al unei legislaţii care să interzică total comunicarea la volan când şoferul conduce. Asta în timp ce producătorii auto şi de echipamente de telecomunicaţie încearcă să standardizeze echipamentele de comunicare la bordul maşinilor. Interesante poziţiile diferite ale statelor europene: dacă în Spania este pedepsită chiar şi utilizarea căştilor bluetooth, în Suedia se consideră că este de datoria şoferului să aplice regulile generale în condus.

Rămâne o concluzie destul de clară: fie că folosim telefonul cu o mână sau vorbim prin intermediul unui sistem tip "mâini libere" când conducem, atenţia este foarte mult afectată de convorbirea telefonică. Practic, aceste studii se vor concretiza, în curând, cu noi legi de circulaţie, care, cel mai probabil, vor limita drastic comunicarea la bordul maşinii. În ciuda faptului că tot mai mulţi producători auto şi fabricanţi de echipamente de telecomunicaţie investesc masiv în noile produse.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.