2008 – an de criză la maşini noi

Autor: Cosmin Iordache acum 13 ani Dosar & Analize

După cum vedem din statisticile APIA, a doua jumătate a anului automobilistic 2008 nu a mai fost lapte şi miere, aşa cum ne-a obişnuit trendul ultimilor ani. Vânzările s-au plafonat brutal, mai ales finalul de an însemnând o scădere drastică a ciferelor comerciale. Totuşi, chiar şi în situaţii de criză există supravieţuitori. Să vedem, deci, ce modele şi ce segmente au reuşit să fie vedetele comerciale în context de criză.

Dacia Logan rămâne cel mai vândut automobil din România, cu 66.324 unităţi, şi, probabil, lucrurile nu se vor schimba în următorii cinci ani.  Dar 2008 a însemnat un duş rece pentru constructorul de la Mioveni şi pentru modelul fanion, însemnând o scădere de 32%, în ambele versiuni de caroserie, sedan sau MCV. De asemnea, Dacia Sandero, model în care constructorul îşi punea mari speranţe, nu a avut succesul scontat, fiind comercializate pe piaţa auto românească doar 8.917 unităţi.

Pentru Dacia, acest an poate fi considerat unul sub aşteptări, mai ales că producătorul argeşean a scos din mânecă un facelift la Dacia Logan şi un model nou, Dacia Sandero, rezultatele fiind, în schimb, foarte slabe.

Vanzari masini de oras

Poate Dacia ar trebui să se orienteze spre clasa modelelor de oraş, acest segment fiind cel care a înregistrat cea mai importantă creştere. Destui români s-au orientat spre maşinile mici şi foarte economice. Cel mai comercializat model de clasă mică a fost un nou venit, Hyundai i10, citadină ce s-a vândut în 3.034 de unităţi. Statistic vorbind, 1 din 3 modele de clasă mică pe care românii le-au cumpărat au fost Hyundai i10, ceea ce nu este deloc rău.

Învinşii au fost Chevrolet Spark, în scădere cu 11% şi Fiat Panda, cu un minus de 28,3%. Un alt model cu o dinamică a vânzărilor foarte bună a fost Toyota Aygo, în creştere cu 140%.

Vanzari clasa micaOrientarea românilor spre cele mai mici modele de pe piaţa auto a generat şi o scădere amplă la nivelul segmentului B, acesta contractându-se în acest an cu 21,4%.

Cel mai vândut automobil din această clasă rămâne Renault Clio, însă, în afară de Opel Corsa şi Fiat Grande Punto, toate modelele din Top 10 au înregistrat scăderi. Cel mai afectat model a fost Chevrolet Aveo, înregistrând o scădere a vânzărilor de 34%.

Vanzari clasa compacta

Cele mai populare automobile în România, cât şi în Europa, în ultimul deceniu, sunt cele din clasa compactă. Şi acest lucru se vede pentru că, în ciuda crizei economice, acest segment a rămas la acelaşi nivel.

Revelaţia acestui segment şi chiar a anului 2008 a fost Kia Cee’d. Vânzările acestui model au crescut în 2008 de aproape 2,5 ori faţă de 2007, stimulate de ofertele avantajoase practicate. Cu toate acestea, cea mai vândută maşină nouă este Skoda Octavia, urmată de Ford Focus şi, de-abia pe locul al treilea, performerul Kia Cee’d.

Vanzari clasa medieUrcând pe scara ierarhică şi ajungând în zona maşinilor de clasă medie, constatăm că aici criza are efecte contradictorii. Adică produsele premium au înregsitrat creşteri importante, vezi Audi A4, în timp ce automobilele favorite ale românilor s-au plafonat.

De asemenea, este probabil ca noua taxă de la 1 iulie să fi avut repercursiuni directe asupra anumitor modele, alegeri tradiţionale ale românilor, dar mult mai avantajoase pe piaţa second hand, vezi cazurile Volkswagen Passat şi BMW Seria 3. În ciuda declinului de 16,1%, Volkswagen Passat rămâne alegerea numărul unu din Clasa D.

O scădere importantă s-a înregistrat în clasa mare şi a monovolumelor, în timp ce SUV-urile şi modele de lux au rămas pe poziţii, dar haideţi să vedem situaţia detaliată pe pagina a doua.

 

 

 

Pagini: 1 2



Comentarii
Inchide