SPECIAL: Cu capul în nori, dar cu picioarele pe pământ

Autor: Adrian Mihălţianu acum 7 ani Dosar & Analize

Spyker

Compania olandeză Spyker a revenit industria auto în anul 2000, când a prezentat modelul C8 Spyder la Salonul Auto Birmingham. Apoi, în 2010, Spyker a avut parte o mediatizare importantă, după ce a cumpărat compania auto Saab. Olandezii au avut planuri mari cu marca suedeză, însă din cauza fondurilor limitate, nu au putut salva Saab de la faliment.

Istoria Spyker începe, însă, mult mai devreme, în anul 1880. Atunci, Hendrik Jan Spijker şi Jacobus Spijker – doi fraţi care erau fierari de meserie – au fondat compania Spyker. În primii ani, cei doi fraţi s-au concentrat pe construcţia şi întreţinerea caleştilor.

În 1898, însă, Spyker construieşte prima maşină cu motor Benz şi are parte de recunoaşterea familiei regale olandeze pentru construirea caleştii regale, care a fost livrată Reginei Wilhelmina şi care este folosită şi în prezent pentru ocazii speciale.

Caleaşca regală creată de Spyker

Începutul secolului al XX-lea aduce pentru Spyker noi motive de mândrie, cum ar fi primul vehicul din istorie echipat cu un motor cu şase cilindri, tracţiune integrală permanentă şi frâne pentru fiecare dintre cele patru roţi. Denumit 60 HP, acest vehicul revoluţionar a fost construit de Spyker în anul 1903.

În 1914, legătura dintre Spyker şi industria aeronautică devine evidentă, după fuziunea cu Compania Olandeză de Avioane N.V. (Dutch Aircraft Factory N.V.). În timpul Primului Război Mondial, nou-formata companie a construit 100 de avioane de vânătoare Spyker şi 200 de motoare pentru avioane.

Unul dintre avioanele construite de Spyker

În 1919, după încheierea războiului, Spyker prezintă un nou model de automobil cu două locuri, denumit C1 Aerocoque, care avea un design inspirat din lumea avioanelor şi care a fost construit în doar câteva exemplare.

La 45 de ani de la înfiinţare, în 1925, compania Spyker a dispărut din cauza lipsei de bani, dar a fost reînviată în anul 2000, când firma Spyker Cars NV a prezentat modelul C8 Spyder, o decapotabilă cu un interior superb.

Spyker C8 Spyder, maşina care a reînviat numele Spyker

După câţiva ani în care a stat în umbră, compania olandeză a dezvăluit un nou concept la Salonul Auto Geneva 2013, denumit B6 Venator, care anunţă o nouă revenire pe scena maşinilor sport exotice.

Povestea continuă în pagina următoare.

Pagini: 1 2 3 4 5



Comentarii
Inchide