Globalizarea auto şi maşinile chinezeşti

Autor: Oraan Mărculescu 31 mart. 2008 Opinii

Globalizarea auto şi maşinile chinezeştiRezumând, industria auto din China are dimensiuni foarte mari, iar implicaţiile se măsoară în miliarde de euro. Totuşi, există o problemă în calea marilor investitori: cultura chineză. Faţă de alte ţări, chinezii nu sunt dispuşi să vândă sau să cedeze prea mult. De aceea, marii constructori din afară nu deţin propriile fabrici în China, ci au parte doar de joint-venture.

În plus, guvernul are încă un mare control asupra industriei auto, investitorii fiind forţaţi să accepte reguli destul de costisitoare – însă mirajul profiturilor ulterioare îi face să pompeze sume foarte mari în aceste parteneriate. Parteneriate care, ulterior, ar putea să li se întoarcă împotrivă, datorită dorinţei chinezilor de expansiune pe pieţele exterioare.

Ne aflăm, practic, în faţa unui mic-mare şantaj: dacă europenii sau americanii nu îi vor lăsa pe chinezi să îşi vândă produsele pe pieţele din Europa şi America de Nord, chinezii vor renunţa la parteneriate, iar investiţiile uriaşe ale marilor concerne vor dispărea în fum.

Practic, chinezii i-au primit cu rezerve pe constructorii de afară, au făcut parteneriate cu aceştia şi au învăţat tot ce se putea de la ei. Iar acum, sunt în măsură să folosească aceste tehnologii singuri, devenind concurenţi puternici chiar pentru cei care le-au fost profesori.

Globalizarea auto şi maşinile chinezeştiCu mare scepticism şi chiar duşmănie au fost priviţi şi japonezii în anii ’70 sau coreenii în anii ’90. De ce nu ar fi rândul chinezilor să devină importanţi, începând cu 2010? Mai ales că au vecini foarte tentanţi, ca pieţe de desfacere: India şi Rusia, ţări destul de reticente la relaţiile foarte deschise cu vesticii sau americanii. În plus, acestea sunt ţări cu mulţi bani, mult orgoliu şi multă ambiţie (vezi recenta achiziţie a indienilor de la Tata Motors). Şi să nu uităm de alte pieţe emergente: ţările arabe sau chiar Africa.

Cu alte cuvinte, dacă vă temeţi de invazia chinezilor, va trebui să îi arătaţi cu degetul chiar pe marii producători europeni, japonezi şi americani. Deoarece aceştia au contribuit din plin la evoluţia industriei auto chineze – de fapt, am putea spune că şi-au săpat singuri groapa, deoarece chinezii nu au fost fraieri. Sau, dacă nu vă convine să acuzaţi VW, GM sau Toyota, puteţi da vina pe globalizare.

Pagini: 1 2 3 4

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide