Invenţia care ne poate scăpa de taxele la motorină: catalizatorul fără platină

Motoarele diesel sunt pe lista neagră în ce priveşte poluarea, care este combătută prin catalizatoare extrem de scumpe. Iată că o universitate americană ar putea da peste cap această situaţie - vedeţi în continuare despre ce este vorba.

Invenţia care ne poate scăpa de taxele la motorină: catalizatorul fără platină Invenţia care ne poate scăpa de taxele la motorină: catalizatorul fără platină

Motoarele diesel sunt preferate de mai mult de jumătate dintre europeni în primul rând datorită avantajelor aduse de consumul mai redus - avantaje pe care încep să le înţeleagă şi americanii, unde vânzările de maşini diesel cresc vertiginos în ultimii ani.

Pe de altă parte, chiar dacă un motor diesel se laudă cu emisii CO2 mai reduse decât un motor pe benzină cu putere similară, propulsorul alimentat cu motorină are probleme mai mari în ce priveşte noxele de tipul NOx (NO - oxidul de azot, respectiv NO2 - dioxidul de azot), foarte periculoase pentru sănătatea umană, mai ales în aglomerările urbane.

De altfel, acesta este principalul motiv pentru care Organizaţia Mondială a Sănătăţii a inclus, potrivit unor stiri motoarele diesel pe ”lista neagră” a lucrurilor cancerigene, alături de fumat alcool şi radiaţiile ultraviolete. Prin urmare, UE s-a gândit că o creştere a taxelor la motorină ar fi pe deplin justificată, deci în viitorul apropiat ne ameninţă creşterea preţului la motorină.

Nu doar atât: producătorii sunt obligaţi să folosească tehnologii scumpe pentru a se încadra în limitele draconice de poluare impuse de organismele internaţionale, aşa încât catalizatoarele motoarelor diesel se dovedesc foarte scumpe, deoarece utilizează un metal foarte rar şi foarte scump: platina, cotată la aproape 40.000 euro pe kilogram!

Iată că profesorul Kyeongjae Cho, de la compania californiană Nano Stellar, ne anunţă că a găsit soluţia anti-platină: este vorba de un nou material denumit Noxicat, din familia oxizilor denumiţi generic Mullite, transformat sintetic şi care, în urma studiilor, a demonstrat că e mai eficient cu până la 45% în catalizatoare decât platina ca reducere a polării.

Pe lângă asta, noul material este mult mai ieftin de obţinut şi poate fi produs în cantităţi mai mari decât platina, care, pe lângă faptul că e prezentă în cantităţi care nu pot satisface producţia de catalizatoare pentru toate maşinile diesel din lume, e ineficient de exploatat - ca să obţii 1 uncie (circa 20 de grame) de platină trebuie extrase 10 tone de minereu!

Pentru moment, însă, specialiştii care au pus la punct acest nou material Noxicat nu au dat detalii despre eventualele colaborări cu marii constructori auto. Însă invenţia lor ar putea însemna o schimbare radicală a raportului între maşinile pe benzină şi cele diesel, ultimele căpătând astfel un avantaj considerabil la capitolul tehnologie abordabilă.

Voi ce părere aveţi:

ARE ŞANSE NOXICAT SĂ AJUNGĂ ÎN PRODUCŢIA DE SERIE MARE A MAŞINILOR DIESEL?

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.