Există un avantaj în utilizarea azotului în anvelope? Mitul roților umflate cu azot

Autor: Radu Țuțulan 10 aug. 2023 Știri auto

Titi Aur, expert în conducere defensivă și Constantin Puiu Rusu, multiplu campion național de raliu, au explicat în exclusivitate pentru ProMotor, de ce umflarea roților cu azot e un mit de care românii ar trebui să uite.

Mulți mecanici și la fel de multe service-uri auto încearcă să convingă șoferii să renunțe la anvelopele umflate cu aer, pentru că au o soluție mai bună: azotul! Ei susțin că anvelopele umflate cu azot pierd mai greu presiunea și oferă mașinii au un consum mai mic de combustibil. De asemenea, ar oferi și o durată de viață mai mare a cauciucurilor. În plus, variația de presiune cauzată de schimbarea temperaturii este mai mică.

Titi Aur demontează mitul roților umflate cu azot

Expert în conducere defensivă și multiplu campion național de raliu, Titi Aur spune despre teoria aceasta a umflării roților cu azot că este inutilă.

Lumea spune că e bine să le umfli cu azot ca să nu-și modifice presiunea. Complet Fals! Singurul avantaj e că molecula de azot e mai mare decât molecula de aer și atunci se strecoară mai greu prin posibilele orificii, deci probabil nu ar mai trebuie verificată presiunea din roți atât de des. Dar, cu cât anvelopa e mai de calitate și montată corect, deci umflarea cu azot e inutilă”, a declarat pentru ProMotor Titi Aur.

Expertul în conducere defensivă a mai precizat că singurul lucru care schimbă, cu adevărat, comportamentul mașinii și asigură o eficiență mai bună la frânare, un consum mai bun și o uzură mai mică a cauciucurilor este nivelul presiunii din roți.

Toate mașinile au ori pe stâlp, ori la capacul de la rezervor un afiș pe care scrie ce presiune trebuie să ai în anvelope. Acolo ai ce dimensiuni trebuie să aibă roata, în funcție de numărul de ocupanți și greutatea transportată. Asta e tot ce contează! Cu presiunea corectă, mașina se conduce bine, frânează bine, consumă bine. Asta cu azotul nu are nicio influență”, a mai precizat Titi Aur.

Constantin Puiu Rusu: Uitați de treaba cu azotul în roți!

Toți producătorii de anvelope iau în calcul variațiile de presiune, de temperatură, deci cauciucurile sunt toate construite avându-se în vedere toate aceste aspecte. Așa că nu are niciun sens să umfli roata cu azot, când toate testele sunt făcute pe cauciucuri umflate cu aer. Contează să ai în roți presiunea indicată de producătorul mașinii, atât”, a declarat pentru ProMotor Constantin „Puiu” Rusu, multiplu campion național de raliu și șeful echipei de mecanici a lui Mihai Leu.

Acesta a mai explicat că singura variantă prin care o mașină va atinge viteza, consumul și distanța de frânare optime este respectarea indicațiilor nivelului de presiune date de producătorul vehiculului. Si degeaba zice un mecanic sau altul că umfla roata la 200 de bari sau 250 de bari. Pentru că atunci anvelopa ori va fi prea moale și va crește consumul și se va uza mai repede, ori prea rigidă și va crea disconfort și aderență mai mică.

La toate mașinile scrie ce presiune trebuie sa ai în cauciucuri și dimensiunile anvelopelor. La asta trebuie să fim atenți. Uitați de treaba asta cu azotul. E doar o scorneală ca să câștige unii mai mulți bani. Gândiți-vă că noi, la curse, umflăm cu aer și niciodată nu aș băga azot”, a conchis Puiu Rusu.

Cât costă să umfli roțile cu azot

Prețul pe care îl percep service-urile și vulcanizările, în general, nu este unul mare pentru acest serviciu. În București de exemplu, se percepe între 5 și 10 lei pentru fiecare anvelopă umflată cu azot.

În schimb, umflarea roților cu aer este gratuită și se poate face la majoritatea benzinăriilor mari.

Singurul aspect de care trebuie ținut seama este presiunea din anvelope, după cum au spus și cei doi specialiști, astfel încât ea să corespundă cu specificațiile producătorului.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: elements.envato.com


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide