La ce viteză sar airbag-urile? Te protejează acestea dacă nu ai și centura de siguranță pusă?

Autor: Radu Țuțulan 23 apr. 2024 Știri auto
La ce viteză sar airbag-urile? Te protejează acestea dacă nu ai și centura de siguranță pusă?

Airbag-urile sunt unul dintre cele mai importante sisteme de siguranță auto, acestea devenind deja obligatorii în majoritatea țărilor. Te protejează, însă acestea dacă nu ai centura de siguranță? Și, foarte important, la ce viteză sar airbag-urile?

Sunt șoferi care cred că airbag-urile se activează doar dacă au o viteză suficient de mare. Iar dacă nu poartă centura de siguranță, atunci aceste perne de aer nu se deschid.

În realitate, sistemul de funcționare și declanșare al airbag-urilor este mult mai complex. Iar funcționarea acestuia nu e corelată cu folosirea centurii de siguranță. Însă, eficacitatea sa, da!

Se declanșează airbag-ul dacă nu ai centura pusă?

Indiferent dacă șoferul sau pasagerii poartă centura de siguranță, airbag-ul se va declanșa în cazul unui impact. În general, viteza de umflare a acestuia e de 300 km/h.

Iar această viteză se însumează cu cea a vehiculului în momentul impactului. Astfel, în cazul unei coliziuni frontale cu un stâlp, de exemplu, la viteza de 80 km/h, viteza cu care fața se va izbi de airbag în lipsa centurii de siguranță va fi de aproximativ 380 km/h.

Situație în care perna de aer i-ar putea face mai mult rău decât bine.

De aceea, toți specialiștii recomandă purtarea centurii de siguranță. Mai ales că legea impune folosirea acesteia atât de către șofer, cât și de pasageri.

Tipuri de airbag-uri auto

Cele mai frecvente tipuri de airbag-uri sunt:

  • frontale;
  • laterale;
  • cortină;
  • pentru genunchi;
  • pentru lunetă;
  • central;
  • pentru centura de siguranță.

Există două astfel de tipuri de airbag frontal, unul pentru șofer montat în volan și unul pentru pasagerul din dreapta, montat în panoul frontal.

Airbag-urile laterale și cele cortină sunt menite să protejeze pasagerii și șoferul în cazul unui impact lateral sau când există pericolul ca mașina să se răstoarne.

Airbag-ul pentru genunchi este montat în partea frontală a autoturismului, unul pentru șofer și unul pentru pasagerul din dreapta.

Similar cu cel „cortină”, airbag-ul pentru lunetă e prevăzut pentru pasagerii aflați pe bancheta din spate a autoturismului. Sistemul de declanșare este similar cu cel al unui airbag cortină.

Airbag-ul central este menit să prevină o posibilă coliziune între pasagerii de pe bancheta din spate. În cazul unui impact lateral, acest airbag se va deschide între cei doi

Pentru a proteja toracele, unele vehicule au și un airbag pentru centura de siguranță.

La ce viteză sar airbag-urile

Sistemul de declanșare al airbag-urilor este unul complex, dar și destul de sensibil.

Au existat de-a lungul timpului situații în care acestea s-au declanșat în momentul în care mașina a dat într-o groapă. Iar alte cazuri în care aceste dispozitive pur și simplu nu s-au deschis deloc.

De aceea, este foarte important cum sunt montate aceste airbag-uri și cât de bine funcționează senzorii de declanșare.

Aceste sisteme de protecție se declanșează, așadar, nu neapărat în funcție de viteza de deplasare, ci de forța impactului. Pentru că acestea se pot declanșa și când mașina stă pe loc, dar e lovită de un alt vehicul.

Te protejează airbag-ul dacă nu ai și centura de siguranță pusă?

Toți specialiștii au ajuns la concluzia că nu e suficient să ai doar un sistem de siguranță. Iar testele au demonstrat că ocupanții unei mașini pot suferi răni foarte grave dacă nu folosesc centura de siguranță. Chiar dacă acel vehicul e dotat cu cele mai performante airbag-uri.

Airbag-ul este conceput să ofere protecție în paralel cu centura de siguranță.

Pentru că acestă pernă de aer asigură protecția capului și a pieptului, iar centura de siguranță protejează trunchiul.

Astfel că un pasager e doar pe jumătate protejat dacă nu are prinsă centura de siguranță.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: ProMotor


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide