(P) Românii cumpără ieftin autovehicule diesel second-hand din ţările Europei

Publicat: 13 08. 2018, 11:45

Românii care vor să cumpere maşini rulate, indiferent de ce tip de marcă – Volkswagen, Opel, Fiat, Renault, Peugeot – trebuie să vadă mai multe oferte şi să facă comparaţie între ele. Maşinile nu se cumpără pe încredere, ele trebuie verificate, pentru a fi siguri că nu sunt furate din alte ţări şi nu au probleme grave de funcţionare (datorate unor accidente în trafic). Foarte mulţi români cumpără maşini second-hand din străinătate pentru că a fost scoasă taxa de poluare. Majoritatea maşinilor au între 6 şi 10 ani vechime şi sunt în stare bună de funcţionare.

Deja anumite ţări şi oraşe au interzis circulaţia maşinilor pe motorină. Acest lucru s-a întâmplat în Franţa, Polonia şi Austria, la Hamburg, Dusseldorf în Germania. Capitala industriei auto, Stuttgard, interzice intrarea autovehiculelor cu motoare diesel în oraş dacă nu îndeplinesc standardele stricte de mediu Euro 6. În Stuttgard nu vor intra maşinile cu motoare diesel care poluează şi care sunt o ameninţare pentru climă şi mediu, la nivel mondial. Aceste motoare sunt o ameninţare directă asupra oamenilor pentru că emisiile de dioxid de carbon, particule suspendate şi alte substanţe toxice pătrund în plămânii oamenilor şi distrug sănătatea acestora. Principalele simptome ale îmbolnăvirii sunt tusea şi astmul, dar se poate ajunge şi la cancer, atac de cord şi accident vascular cerebral.

Particulele suspendate care provin din gazele de eşapament produse de automobile sunt foarte periculoase pentru oameni, provoacă mai multe decese decât malaria sau SIDA. Ele pătrund în plămâni şi cresc riscul de emfizem şi alte boli pulmonare, de cancer şi accident vascular cerebral. Cu cât poluarea aerului este mai mare, mortalitatea va creşte de asemenea, iar faptul că populaţia este îmbătrânită arată că este şi mai vulnerabilă la boli cauzate de factorii poluanţi.    

Alte mari oraşe care urmează să aplice o astfel de regulă în următorii ani sunt Madrid, Atena şi Roma. În Roma, autovehiculele diesel vor fi interzise din anul 2024. În Madrid şi Atena se va aplica această lege din 2025. Acest lucru afectează proprietarii de autovehicule din aceste ţări, pentru că ei sunt nevoiţi să renunţe la autoturismele lor şi să cheltuie sume mari de bani pentru maşini noi.

Românii îşi freacă mâinile de încântare că pot cumpăra ieftin maşini folosite, de marcă, care în pofida faptului că sunt second-hand funcţionează foarte bine. Se preconizează că în câţiva ani autovehiculele diesel vor dispărea din cauza emisiilor toxice, de oxid de azot. Specialiştii spun despre acestea că sunt cancerigene şi deci foarte periculoase pentru sănătatea populaţiei. Cele mai toxice substanţe sunt dioxidul de azot, particulele fine sau pulberile PM de 2,5 microni. Statisticile arată că anual, din cauza acestor factori poluanţi, mor în Europa 400 000 de oameni.

Mii de autovehicule pe motorină sunt acceptate în alte ţări europene, printre care desigur se numără şi ţara noastră. Fluxul de maşini diesel a crescut foarte mult în Ucraina, dar şi în Bulgaria şi Slovenia. În Norvegia şi Elveţia a scăzut popularitatea maşinilor germane second-hand, aceste ţări nu sunt interesate de autovehiculele diesel care sunt poluante. Industria auto din Germania crede în perspectivele tehnologiei sale, dar este clar că suferă deja din cauza scăderii cererii. Probabil în curând vor scădea şi preţurile la automobilele diesel fabricate în Germania.

Românii cumpără tot mai mult astfel de maşini second-hand cu motor diesel pentru a înlocui maşinile lor mult prea vechi, mai rele şi mai poluante. Un alt motiv care îi determină pe români să cumpere maşini diesel este consumul redus. Ce vor face românii însă cu noxele care fac aerul din jur irespirabil? Aproape jumătate din autoturismele din România sunt cu motor diesel. Acest lucru arată clar că poluarea va creşte, aceste maşini dăunează foarte mult mediului, distrug sănătatea oamenilor.

Românii cumpără maşini rulate în continuare. Cele mai preferate mărci sunt Audi, BMW, Opel, Volkswagen, Mercedes, Skoda, Ford, Renault. Din totalul de maşini vândute, cele mai multe au fost Volkswagen. Cu siguranţă această marcă este pe primul loc în topul preferinţelor românilor, iar pe locul doi se află Opel. Românii sunt fani ai brandului Volkswagen, ei consideră această maşină perfectă pentru servici, muncă de teren sau călătorii.  Alte modele apreciate de români sunt Lamborghini, Bentley, Cadillac, Ferrari, dar se vând în număr mic pentru că sunt foarte scumpe. Dealerii automobilelor Volkswagen au anunţat despre un nou model Volkswagen Amarok cu motor 3.0 TDI care are un aspect uimitor, un design deosebit şi la interior şi la exterior. Autovehiculul are 258 cai putere, motor diesel, cutie de viteze automată cu 8 rapoarte, sistem de tracţiune integrată 4 Motion. 

Experţii în evaluarea maşinilor rulate spun că în primii ani pierderea valorii este imensă la o maşină, mai ales dacă este una de marcă. O maşină nouă pierde mai mult de 35-40%  din valoarea sa iniţială. Cu cât trec mai mulţi ani, cu atât procentul creşte şi deci maşina se devalorizează. Unele autovehicule care au doar jumătate de an de funcţionare îşi pierd chiar 30% din preţul iniţial.

În general, comercianţii îşi fac o privire de ansamblu asupra preţurilor actuale de pe piaţă ale vehiculelor comparabile, fac propriile cercetări pe Internet pe site-urile de maşini AutoRulate.eu şi colectează date despre o gamă mare şi variată de vehicule, iar apoi evaluează fiecare maşină in funcţie de starea sa tehnică şi de vechimea acesteia. Acestea sunt valabile dacă maşina este în stare tehnică bună şi nu necesită niciun fel de reparaţii (care ar reprezenta alte cheltuieli suplimentare).