Am condus noua Mazda3, versiunea G120. De SENZAŢII

Autor: Adrian Mihălţianu 05 dec. 2013 Test drive

Motorul aspirat de 2,0 litri şi 120 CP la prima vedere îi va face să pufnească în râs pe fanii dieselurilor sau pe amatorii de benzinare turbo. Pe hârtie, pare că Mazda3 G120 e un telefon cu taste într-o epocă a displayurilor tactile.

La ora actuală, poţi scoate o putere similară dintr-un benzinar turbo downsizing cu jumătate din capacitatea cilindrică a motorului de pe această versiune Mazda3, nu? Sau, la o cilindree de 2,0 litri, obţii prin adăugarea unei turbine o putere dublă faţă de ce oferă Mazda3 G120.

”Şi ce dacă?” este răspunsul inginerilor japonezi. ”Noi avem SKYACTIV, n-avem nevoie de turbo”. Iar o asemenea impertinenţă contra trendului trebuie verificată. La sânge. Mai ales că, în versiunea de echipare de top Revolution, indicatorul central are rol de turometru sportiv, cu un efect psihedelic: ”Vrei să vezi acul sărind până în zona roşie, nu-i aşa?”. Cum să nu, mănânci calule ovăz?!

Să vedem mai întâi furcile caudine ale traficului urban. Unde uşurinţa de manevrare şi exactitatea timoneriei cutiei manuale este dezarmantă şi mă fac să dau uitării cutiile automate moderne cu n-şpe trepte şi dublu-ambreiaj. Manuala de pe Mazda3 e perfectă, iar plăcerea de a schimba treptele nu e alterată nici în condiţii draconice de aglomeraţie bucureşteană. Dar asta se datorează şi motorului.

Da, motorul aspirat cu puterea aia mică şi neserioasă… Dar cu o curbă foarte bună a cuplului motor, chiar şi la turaţii de 1.500-2.000 rpm. Elasticitatea e formidabilă, iar propulsorul evită mersul subturat chiar şi aproape de ralanti. Magie SKYACTIV, bag seama… Aşa că Mazda3 G120 se pretează fără probleme traficului aglomerat, mai ales că motorul ajunge la temperatura optimă mai rapid decât un turbo.

Veleităţile de compactă sportivă ale noii Mazda3 sunt clare în zonele virajate. Unde te poţi dezlănţui într-o orgie de senzaţii şi sunete. Peste 3.000 rpm, motorul şi evacuarea te înnebunesc de plăcere prin duetul lor pe medii-înalte, ceea ce te face să creşti tempo-ul permanent, micul diavol de pe umărul stând dominând îndemnurile la calm ale îngeraşului de pe umărul drept…

Între 2.000 şi 4.000 rpm motorul are un răspuns foarte prompt la apăsarea acceleraţiei, iar până pe la 6.500 rpm cei 120 cai putere parcă mănâncă jar. Şi nu eşti ”gratulat” cu sentimentul că motorul se gâtuie, cum se întâmplă cu multe motoare turbo downsizing, doar realizezi când ajungi aproape de limitator că propulsorul îşi atinge limitele, în mod logic.

Dacă tot vorbim de viraje, trebuie remarcată şi precizia foarte bună a direcţiei, dar şi feedback-ul lăudabil, în ciuda servoasistării electronice. Nu vorbim de incisivitatea unui hot-hatch, pentru că, nu-i aşa, Mazda3 G120 se presupune că e o maşină normală de stradă. Dar, dacă o luăm aşa, direcţia e clar superbă pentru o compactă normală.

Suspensia filtrează aproape ca o franţuzoaică denivelările, dar asigură şi o stabilitate excelentă, pe care o vor invidia nemţoaicele. Doar propulsia mai lipseşte din tablou pentru ca Mazda3 să fie un rival hot-hatch pentru bavarezul cu numărul unu la indicativ, chiar şi cu această motorizare nepretenţioasă.

Aşa, fiind o maşină ”totul faţă”, trebuie grijă la subvirare în curbele abordate prea tare, mai ales că sistemul de frânare nu depăşeşte aşteptările, iar ESP-ul nu intră tocmai elegant în funcţiune. Asta ca să nu risc să declar că Mazda3 e compacta perfectă din punct de vedere dinamic… Nu e perfectă, dar e mult peste aşteptări.

Şi, pe lângă că e competentă în ritm alert, te şi simţi foarte bine la volan. Făcând abstracţie de segmentul din care face parte, Mazda3 e uşor de manevrat, dar te şi gratulează cu adrenalină, cam în stilul maşinilor sportive mult mai potente şi mult mai scumpe. Este adevărat, un profesionist îşi dă seama că maşina se mişcă mai lent, dar senzaţiile pe care ţi le conferă cred că sunt cele mai pure pentru un hatchback compact nepretenţios.

Dar oare cât de pretenţioasă e Mazda3 când vine vorba de buget? VEDEM PE ULTIMA PAGINĂ

 

Pagini: 1 2 3 4

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide