Porsche Cayman S PDK

Autor: Dragoş Băltăţeanu acum 11 ani Test drive

Mai
mult, Porsche a decis să păstreze pe volan acelaşi tip de butoane
ca şi cele folosite de vechiul sistem Tiptronic. Două butoane
identice, pe care apeşi când vrei o treaptă superioară şi tragi
spre tine când vrei să retrogradezi.

Din nou, invers şi împotriva firii. Un sistem clasic cu clapete
stânga-dreapta ar fi fost mult mai indicat. Să sperăm că Porsche va
modifica în viitor sau măcar va oferi o opţiune diferită. Este
singurul defect major al unei maşini cvasiperfecte.

Cheia de contact e tot acolo unde trebuie să fie la un Porsche: în
partea stângă a volanului.Există şi o latură practică a modelului
Cayman. Oferă două portbagaje, unul dintre avantajele motorului
amplasat central. Poţi surprinde multă lume, care se va întreba
dacă această maşină are motor. Are, da, şi acesta este amplasat
între scaune şi portbagajul spate, aproape complet invizibil.


Cele două portbagaje oferă un volum combinat de 410 litri, cifră
impresionantă pentru o maşină sport. Două persoane plus bagaje pot
călători confortabil pe distanţe lungi. Porsche spune că noul motor
cu injecţie directă DFI are un consum de carburant mult mai redus,
cel mediu fiind de 9,4 litri/100 km pentru modelul Cayman S cu
PDK.

În traficul românesc, modelul nostru de test a înregistrat în medie
14 litri/100 km. Absolut decent pentru nivelul de performanţă şi
rafinament pe care îl oferă un Cayman S.

Ultimul capitol este cel financiar. Un Porsche nu este ieftin.
Preţurile pentru gama Cayman pornesc în România de la 53.461 euro
(TVA inclus). Modelul Cayman S cu cutie de viteze PDK costă 65.186
euro (TVA inclus).

Modelul testat de noi mai avea o listă de opţionale care duceau
preţul de vânzare la 80.144 euro (TVA inclus). Scump, mai ales
pentru aceste vremuri. Dar este mai ieftin decât un 911 Carrera 3.6
în versiune de bază. Iar pentru acest preţ, Cayman S oferă un nivel
de performanţă incredibil. Ba chiar putem spune că păstrează
spiritul Porsche nealterat.

Hmm!
E roşu! Şi de ce plouă atât de tare? Acestea au fost primele mele
gânduri când am dat nas în nas cu animalul din imagini. Cu noul
Porsche Cayman. De fapt, nu nou, ci revizuit. În primul rând,
modelul a suferit câteva intervenţii cosmetice la exterior.
Blocurile optice au acum o formă uşor modificată, iar stopurile
seamănă cu o lacrimă şi folosesc LED-uri.

Mai important, Cayman a primit două motoare noi. Modelul standard
renunţă la propulsorul boxer cu şase cilindri de 2,7 litri şi 245
CP în favoarea unui boxer de 2,9 litri ce dezvoltă 265 CP. Cayman S
foloseşte tot un boxer cu şase cilindri cu aceeaşi cilindree, de
3,4 litri, însă avem de a face cu un motor nou, cu injecţie directă
de benzină.

Puterea a crescut de la 295 la 320 CP. Au existat schimbări şi în
privinţa cutiilor de viteze. S-a renunţat la cutia manuală cu cinci
trepte, ca şi la cutia automată Tiptronic. Toate modelele Cayman
primesc acum o cutie manuală cu şase trepte sau, opţional, o cutie
PDK cu dublu ambreiaj şi şapte trepte. În plus, acum se poate opta
şi pentru un diferenţial autoblocant.


Cutia PDK este cea mai interesantă dotare. PDK înseamnă
Porsche-Doppelkupplungsgetriebe. Nu mă întrebaţi cum se pronunţă.
Este versiunea Porsche a cutiilor automate cu dublu ambreiaj
cunoscute în grupul VAG sub denumirea de DSG. Acest tip de cutie
permite schimbarea foarte eficientă a treptelor de viteză atât în
modul automat, cât şi în cel manual.

Ca dovadă, un Cayman S dotat cu PDK accelerează de la 0 la 100 km/h
în 5,1 secunde, în timp ce un Cayman S manual atinge suta în 5,2
secunde. Şi mai importat este că această cutie face din Cayman un
automobil care poate fi folosit fără nici o problemă în oraş
zilnic.

Aveam să constat asta pe pielea mea, într-un Bucureşti scufundat
sub o ploaie violentă. Nu mai condusesem niciodată un Porsche în
condiţii de asfalt ud. De fapt, mai mult decât ud. Însă nu e nimic
de speriat. Cutia PDK transformă Cayman-ul într-un instrument
docil, foarte bun pentru navigat printre autobuze, şoferi speriaţi
şi Dacii aburite.

Mai experimentasem în trecut acest model. Cu Cayman 2.7 cu 245 CP
mă întâlnisem în Germania şi mă impresionase prin stabilitate şi
prin echilibru. Apoi, în România, făcusem cunoştinţă cu Cayman S
3.4 295, pe virajele de la Râşnov. Mai puternic, mai agil şi
incredibil de ascultător. M-am îndrăgostit atunci de sunetul de
frigider al motorului la relanti şi de lătrătura metalică a
boxerului cu şase cilindri în zona roşie a turometrului.


Mi-a plăcut noul look atunci când au apărut pozele cu versiunea
faceliftată, însă nu credeam ca noul motor să aibă un caracter
diferit. Ei bine, îl are! Cayman S cu PDK este acum o maşină cu
două personalităţi. Poate fi condusă calm şi relaxat cu levierul cu
cutie în poziţia D.

Cutia PDK schimbă eficient, fără să simţi, şi te trezeşti în
treapta a şaptea tot fără să îţi dai seama. Culmea, are o repriză
decentă chiar şi în ultima treaptă din cutie. Dar dacă vrei să
depăşeşti, o simplă apăsare pe pedala de acceleraţie şi cutia
schimbă aproape instant două trepte în jos.

Motorul se trezeşte la viaţă în spatele tău cu acelaşi lătrat
metalic, dar care sună acum mai bine ca oricând şi accelerează
maşina fără urmă de efort. Apoi, doar dacă te uiţi în turometru
afli că acul a căzut de două ori şi că indicatorul de treaptă
semnalizează din nou cifra 7.

Pagini: 1 2



Comentarii
Inchide