Test drive cu BMW iX, o mașină electrică emblematică

Autor: Marius Vișan acum 3 luni Test drive

Noul BMW iX este un pionier în lumea electromobilității. SUV-ul impunător al producătorului bavarez este construit pe o platformă dedicată exclusiv pentru propulsia electrică ce extinde familia de vehicule cu emisii zero.

Modelul introduce cele mai noi tehnologii, are un design inovator, fiind conceput în întregime pentru a asigura un confort maxim la bord. iX utilizează soluții inovatoare pentru a reduce emisiile de CO2 pe tot parcursul ciclului de viață al produsului, de la asamblare, până la reciclarea bateriei.

Întreaga mașină este construită, asamblată și proiectată în Germania, cu excepția bateriei. Materialele, cum ar fi cobaltul și litiul, provin din surse controlate din Australia și Maroc. Motoarele electrice ale lui BMW iX sunt realizate cu ajutorul unei tehnologii speciale care permite evitarea folosirii elementelor chimice rare. Chiar și bateria va putea fi reciclată în proporție de 80%. La interior există multe componente ce provin din surse reciclate: plasele de pescuit sunt folosite pentru a produce unele dintre materialele plastice din habitaclu, precum și pentru tapițerie. O mare parte din aluminiul prezent pe mașină este, și el, reciclat.

Design revoluționar și un coeficient aerodinamic care doboară recordurile

În ceea ce privește dimensiunile, iX are aproximativ aceeași lungime și lățime ca un BMW X5, dar este puțin mai jos, similar cu X6. Pentru mulți s-ar putea să nu fie atrăgător la prima vedere, dar este, fără îndoială, o mașină care merită atenție. Se află la jumătatea distanței dintre un crossover mare (cu o lungime impresionantă de 4,95 metri și o lățime de 2 metri) și un SUV cu o înălțime redusă. O mare atenție este acordată aerodinamicii. iX se mândrește cu coeficient aerodinamic de 0,25, un record pentru acest segment, chiar mai mic decât cel al multor sedanuri coupe.

În partea frontală se află farurile LED Laser, precum și o grilă închisă realizată din poliuretan. Această suprafață are mai multe straturi, ceea ce o face capabilă să se auto-repare de zgârieturi. În spatele grilei se află toate radarele și o parte din senzori. Din lateral, liniile mașinii sunt surprinzător de fluide, cu mânere care dispar în caroserie, geamuri fără ramă și o parte din spate deosebit de rotunjită pentru a permite circularea aerului.

Interior sofisticat, luxos și ”verde”

Designerii au acordat o mare atenție interiorului. Aici există elemente din lemn, catifea, piele și sticlă de înaltă calitate. La cerere, clienții pot avea comenzi electrice de reglare a scaunelor, un controler rotativ pentru sistemul de infotainment și un buton de selecție a treptelor de viteză confecționate din sticlă de înaltă calitate.

Un nou design al scaunelor din față, cu o tetieră integrată, își face debutul pe iX. Controlerul rotativ este punctul de atracție principal de pe consola centrală. Sub aceste se află o porțiune acoperită cu lemn de nuc pe care există butoane tactile. Chiar în fața acestuia se află o fantă concepută pentru a ține un smartphone în poziție verticală, în timp ce ușa pasagerului din față primește o zonă asemănătoare alta. Există, de asemenea, un acoperiș panoramic care devine opac, automat, cu ajutorul unei comenzi dedicate.

Manopera și materialele sunt de cea mai bună calitate

Senzația de spațiu de la bord este, de asemenea, surprinzătoare, și nu numai datorită ampatamentului generos. Dimensiunile favorizate de platforma dedicată exclusiv modelelor electrice au fost exploatate la maximum. Planșa de bord oferă și ea o senzație de spațiu, în timp ce pe bancheta din spate nu există niciun fel de impediment pentru cel de-al cincilea pasager (central), care se bucură de mult spațiu pentru picioare. Trei adulți pot încăpea confortabil pe banchetă datorită podelei complet plate. Portbagajul are o capacitate de 500 de litri, o capacitate medie vizavi de dimensiunile mașinii. Despre interior mai merită să amintim că printre dotările exclusiviste se numără cotierele încălzite ale portierelor și ale consolei centrale față, scaunele cu masaj și un impresionant sistem audio Bowers & Wilkins cu 32 de difuzoare (multe dintre ele în tetiere) și tehnologia Surround 4D.

Cotiera centrală ascunde mai multe spații de depozitare, în timp ce sub nivelul superior al consolei centrale se află o altă zonă ce adăpostește o placă de încărcare wireless, suporturi pentru pahare, priză de 12 volți și porturi USB-C.

În fața șoferului se află un volan cu un design nou, hexagonal și ușor rotunjit. Se simte excelent în mână și permite o vizibilitate optimă a instrumentarului de bord. O revoluție majoră pentru producătorul bavarez este și sistem de operare pentru sistemul de infotainment. Acesta vine cu un display curbat cu diagonala de 14,9 inci. Este cu ani lumină înaintea celorlalte modele BMW: este conectat, inteligent și învață din obiceiurile șoferului. Există și un head-up display cu un afișaj foarte generos ce include viteza maşinii, semnele de circulație, avertismentele de la sistemele de asistare a condusului, ghidarea detaliată pe traseu şi instrucţiunile de virare.

iX are acoperiș panoramic din sticlă cu umbrire electrocromatică

BMW iX este disponibil cu opţiunea unui acoperiş panoramic care devine opac prin apăsarea unui buton pentru a proteja interiorul de lumina directă a soarelui.

În loc să aibă o tapiţerie interioară, acoperişul este singurul de acest gen din industria auto care foloseşte tehnologia PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal/cristal lichid dispersat în polimer) pentru umbrirea interiorului. Transparenţa acoperişului din sticlă panoramică este modificată prin aplicarea unei tensiuni pe stratul median al filmului.

Autonomie și timpi de încărcare

Modelul din testul nostru, un BMW iX xDrive40, utilizează un pachet de baterii litiu-ion cu o capacitate de 76,7 kWh, din care pot fi utilizați 71 kWh. Bateria este poziționată sub podeaua mașinii, făcând parte integrantă din aceasta, și dispune de un sistem autonom de gestionare termică pentru a crește eficiența.

Autonomia declarată de BMW pentru iX xDrive40 cu pachetul de baterii de 76,7 kWh este de aproximativ 400 de km în ciclul WLTP, cifre ce pot fi atinse în condiții optime. Cu toate acestea, în testul nostru, având în vedere temperaturile scăzute și anvelopele de iarnă (toate condiții nepotrivite pentru o mașină electrică) am pornit la drum cu 97% din baterie, ceea ce înseamnă 236 de km. Consumul înregistrat în timpul testului a fost de 26 kWh / suta de km.

Timpii de încărcare ai lui iX variază în funcție de capacitatea stației. La o priză de 11 kW iX are nevoie de aproximativ opt ore pentru a se încărca complet. La o stație de încărcare cu o capacitate de 50 kW durează puțin peste o oră pentru a ajunge la o capacitate de 80%. Cu toate acestea, bateria poate fi reîncărcată și în timpul condusului, BMW iX oferind trei niveluri de frânare regenerativă. Asta înseamnă că șoferul poate folosi doar o singură pedală, cea de accelerație, pe toată durata călătoriei.

Impresii despre cum se conduce noul BMW ix

Este nevoie doar de câțiva metri pentru a aprecia confortul enorm pe care noul BMW iX îl poate oferi la bord. Nu doar în ceea ce privește excelenta suspensie pneumatică adaptivă, geamurile duble sau materialele ample de absorbție a sunetului, ci și prin soliditatea extremă asigurată de noul șasiu. Acesta este realizat din materiale speciale precum carbon, oțel și aliaje ușoare pentru a asigura o rigiditate structurală maximă și o greutate cât mai mică. De asemenea, pachetul de pachetul de baterii este ancorat de șasiu în partea inferioară, coborând astfel centrul de greutate.

Acest lucru aduce greutatea totală a noului BMW iX la 2,5 tone, dar mașina se simte mai agilă și manevrabilă pe șosea. Folosirea modului superior (SPORT) de conducere oferă o senzație de mașină sport. Și să nu uităm de puntea spate care, la viteze mici, se rotește în contravirare pentru a facilita manevrele, în timp ce la viteze mari se rotește în paralel pentru a facilita schimbările de direcție. În modul Sport, suspensia devine mai rigidă, iar mașina devine aproape sportivă la abordarea curbelor.

iX are două motoare ce produc, în total, 326 de CP și un cuplu motor de 630 Nm

Tot în raport cu greutatea, impulsul oferit de cele două motoare electrice cu 326 CP și cuplului de 630 Nm este foarte energic. Mașina sprintează de la 0-100 km/h în doar 6,1 secunde și atinge o viteză maximă de 200 km/h. Pe iX este disponibilă tracțiunea integrală, cu câte un motor pentru fiecare axă. Ceea ce ne-a impresionat cel mai mult la grupul motopropulsor a fost dinamica sa, care este, pur și simplu, brutală. Nu am apucat să o testăm pe suprafețe alunecoase, zăpadă sau noroi, dar pe asfalt a reușit să convingă cu distribuția rapidă a cuplului, recompensând întotdeauna siguranța mai degrabă decât sportivitatea.

Sistemul de tracțiune integrală electrică funcționează perfect. Acesta transmite exact atâta putere de tracțiune către roțile din față și din spate cât este necesar într-o anumită situație de conducere. Direcția este ușoară, dar receptivă, iar manevrabilitatea mașinii în spații înguste este remarcabilă.

Pe de altă parte, la o plimbare liniștită, noul SUV electric este literalmente o oază de calm și pace. Cabina este atât de bine izolată fonic încât aproape că îți poți auzi propriile bătăi ale inimii. Nu există niciun zgomot aerodinamic, niciun zgomot de la roți, niciun zgomot de la șasiu și niciun fluierat de la motoarele electrice. iX oferă moduri de condus care ajustează nu numai sensibilitatea pedalei, acuitatea direcției și rigiditatea amortizoarelor, ci și sunetul produs în al condusului. În modul sport, prin difuzoare iese un sunet care amintește de ceva asemănător cu o navă spațială din filmele SF.

Pe denivelări, iX oferă senzația că muncitorii de la drumuri circulă în fața mașinii și repară fiecare groapă. În interior se creează sentimentul că mașina circulă pe un asfalt perfect plat. BMW iX are sistem de conducere autonomă de ultimă generație, care a ajuns deocamdată la nivelul 2. Cinci camere de luat vederi, cinci senzori radar și doisprezece senzori cu ultrasunete monitorizează traficul din jur și adaptează viteza autovehiculului în funcție de condiții.

Preț

Noul BMW iX este, evident, o mașină foarte dotată, cu opțiuni și accesorii pentru toate gusturile, chiar și pentru cele mai pretențioase. Prețul este, evident, piperat. Fiind vorba de o mașină electrică emblematică prețul pornește de la 78.838 de euro (TVA inclus) pentru versiunea xDrive 40. În testul nostru am avut o versiune foarte echipată, așa că eticheta de preț arăta suma de 110.264 de euro (TVA inclus).

 

 

 


Sursa foto: ProMotor


Marius Vișan
Marius Vișan
Marius Vișan a poposit în lumea auto în anul 2015, însă cu jurnalismul online este familiarizat încă din anul 2006, când a început cursurile Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării. Contactul cu mașinile l-a luat la vârsta de 18 ani, odată cu obținerea permisului auto. Pasiunea ... citește mai mult

Comentarii
Inchide