TEST în România cu Land Rover Discovery 4 (2012). Subapreciatul

Autor: Iulian Dnistran acum 7 ani Test drive

Performanţe, ţinută de drum

În momentul scrierii acestui text, Land Rover Discovery 4 e disponibil în România cu o selecţie de trei motoare, dintre care două diesel de 3,0 litri şi un benzinar V8 de 5,0 litri. Maşina de test era echipată cu motorul de bază TDV6 diesel de 3,0 litri cu 211 CP şi 520 Nm.

Odată ce porneşti la drum, SUV-ul britanic te răsfaţă cu o ţinută de drum exemplară. Propulsorul diesel reuşeşte să tragă fără efort mamutul de 2,5 tone, astfel că nu am avut niciodată nevoia de mai multă putere. Apoi, minunata cutie automată ZF cu opt trepte schimbă vitezele fără cusur. Este o combinaţie excelentă, care face o maşină destul de veche să se simtă nou-nouţă.

Suspensia absoarbe cu stoicism toate dâmburile şi gropile de pe drumurile asfaltate, dar şi de pe drumurile acoperite cu pietriş sau pământ. Şi o face atât de bine încât te trezeşti că mergi cu 100 km/h pe drumuri pe care nu ai depăşi, de obicei, 50 km/h. Mai mult, pentru o maşină care are o înălţime de aproape 1,9 metri, ruliul e ţinut în frâu surprinzător de bine.

Lucrurile devin şi mai interesante atunci când ajungi pe drumuri desfundate. Aici, dacă ai anvelope potrivite, poţi să fii sigur că nu o să te împotmoleşti niciodată. Terrain Response, sistemul electronic care are grijă să mergi mai departe indiferent de condiţii, e un fel de vrăjitor care reuşeşte să spună vorbele potrivite atunci când situaţia se înrăutăţeşte.

Pentru Discovery, acasă e oriunde

În plus, suspensia pneumatică poate ridica garda la sol a maşinii pentru ca tu să poţi ataca până şi cele mai dificile trasee. Iar totul e controlat cu butoanele de pe consola centrală. De aici poţi să activezi sistemul de asistenţă la coborârea în pantă şi să selectezi înălţimea suspensiei şi tipul de teren pe care rulează maşina.

Astfel, deşi nu sunt un fan al maşinilor de teren care au apelat la soluţii electronice în detrimentul metodelor mecanice clasice, pot să spun cu mâna pe inimă că Land Rover Discovery 4 este noul meu SUV preferat. Am ajuns să iubesc maşina asta şi cred cu tărie că poate să treacă prin aceleaşi locuri prin care trece şi un Land Cruiser de la Toyota. Doar că britanicul te va duce în confort suprem, în vreme ce japonezul o să te cam zdruncine puţin.

Dacă aş fi pus să aleg, aş spune Discovery 4 fără să stau pe gânduri

Iar acum trebuie să vorbesc puţin şi despre elefantul din cameră: fiabilitatea. Pe vremuri, modelele Land Rover şi Range Rover erau cunoscute pentru două lucruri – capabilităţi excelente în off-road şi fiabilitatea foarte proastă. Iar lucrurile nu s-au schimbat foarte mult până la sfârşitul anilor 2000, când indienii de la Tata Motors au cumpărat Jaguar şi Land Rover şi au investit o grămadă de bani în cei doi producători auto.

Astfel, am ajuns să cred că poveştile de groază despre Landy-urile din trecut vor rămâne în trecut, fiindcă majoritatea celor care au acum un Land Rover Discovery 3 sau 4 spun că nu au avut niciodată probleme majore la maşină.

Cu toate acestea, călcâiul lui Ahile rămâne, în cazul lui Discovery 4, compresorul sistemului de suspensie pneumatică (care poate să cedeze şi să pună maşina „pe burtă”), precum şi întregul sistem electronic, care mai poate da uneori rateuri, deşi în realitate nu există nici o problemă.

Consum

După 500 de kilometri parcurşi prin Bucureşti, pe autostradă, pe drumuri de pământ şi pe câteva dealuri, consumul mediu afişat de computerul de bord a fost de 8,2 l/100 km. Altfel spus, după o zi în care am trecut prin toate situaţiile posibile, consumul mixt real a fost mai mic decât cel din fişa tehnică (9,2 l/100 km).

Un rezultat excelent, care va deveni şi mai bun odată cu punerea în vânzare a ultimului facelift, care vine la pachet cu un sistem start/stop de oprire automată a motorului la semafor.

Cu toate că este, totuşi, o cutie pe roţi, un Discovery 4 TDV6 consumă doar 5 l/100 km la o viteză constantă de 100 km/h. Odată ce ajungi la 130 km/h, consumul instantaneu se învârte în jurul valorii de 9 l/100 km, iar într-un Bucureşti aglomerat ajunge şi la 14 l/100 km.

Concluzii

Am spus dintotdeauna că nu există nici o maşină care să joace mai multe roluri deodată, însă Discovery 4 mi-a schimbat această părere. Este o combinaţie reuşită între un monovolum de familie, o berlină premium şi un off-roader veritabil.

Şi totuşi, de ce nu există mai multe pe drum? Păi e destul de simplu – cei care vor un SUV se îndreaptă, de obicei, către maşini care sunt confortabile pe şosea şi reuşesc să întoarcă privirile trecătorilor. Aşa că aleg un Range Rover, un BMW X5, un Audi Q7 sau un Mercedes-Benz M-Class.

Aşa arată o maşină care nu vrea să epateze

Cu toate că nu arată rău deloc, Land Rover Discovery 4 nu intră în categoria SUV-urilor de şosea făcute pentru a atrage priviri, ci e într-o categorie proprie, care şterge cu buretele orice diferenţă de clasă socială. Altfel spus, un Discovery se potriveşte în orice context, fără să iasă în evidenţă ca fratele său Range Rover. Este, după cum ar spune britanicii, „classless”.

Preţurile pornesc de la 46.488 de euro cu TVA inclus pentru varianta de bază şi ajung până la 70.048 de euro cu TVA inclus pentru varianta de top cu motor V8 de 5,0 litri pe benzină. Iar asta înseamnă că se află în aceeaşi categorie de preţ ca Toyota Land Cruiser facelift.

Datele tehnice ale modelului testat, în pagina următoare.

Pagini: 1 2 3



Comentarii
Inchide