TEST cu Ford C-Max şi Grand C-Max facelift

Am fost în însorita insulă spaniolă Mallorca pentru a conduce variantele reîmprospătate ale monovolumelor compacte Ford C-Max şi Grand C-Max. Îţi povestesc mai jos ce s-a schimbat şi cum se conduc.

TEST cu Ford C-Max şi Grand C-Max facelift TEST cu Ford C-Max şi Grand C-Max facelift

Ford se află în plin proces de reîmprospătare a gamei de modele. După Fiesta facelift, Focus facelift şi noul Mondeo (care, sigur, avea deja doi ani de carieră în Statele Unite când a ajuns pe Bătrânul Continent), a venit vremea ca monovolumele compacte C-Max şi Grand C-Max (adică varianta mai lungă şi mai înaltă, care poate fi comandată în versiune cu şapte locuri) să treacă puţin pe la cabina de machiaj.

Noutăţile sunt similare cu cele aplicate pe hatchbackul compact Focus, pe care se şi bazează, de altfel, cele două modele familiste – o faţă nouă, un interior regândit (cu un bord nou), sisteme noi de siguranţă şi câteva modificări sub caroserie.

Toate aceste retuşuri au dus la un aspect exterior mai serios, ceea ce poate fi atât bine (pentru cei care caută o maşină serioasă), cât şi rău (pentru familiile tinere care vor, poate, un monovolum ceva mai simpatic).

Interior

Înăuntru, cele două modele arată aproape la fel, cea mai mare diferenţă fiind prezenţa celui de-al treilea rând de scaune în portbagaj pentru Grand C-Max, ceea ce duce numărul total de locuri la şapte.

Tratamentul aplicat bordului este acelaşi ca la Focus, în sensul că au dispărut milioanele de butoane de pe consola centrală, fiind înlocuite în mare parte de un sistem de infotainment mult mai bun (Sync 2, opţional, în funcţie de varianta de echipare), dar nu perfect.

Calitatea materialelor folosite este bună în partea din faţă, cu plastice moi, texturate plăcut, şi cu porţiuni mai tari în spate şi în zonele inferioare ale habitaclului.

Poziţia la volan este relativ înaltă, asemănătoare cu cea dintr-un SUV subcompact sau compact, ceea ce ajută destul de mult la vizibilitate.

Scaunele din faţă sunt destul de plăcute, nici prea tari şi nici prea moi, şi oferă o susţinere laterală care se încadrează în media segmentului.

În spate, C-Max oferă trei locuri profilate individual, iar spaţiul pentru cap şi picioare este foarte bun. În Grand C-Max, locul din mijloc nu prea poate fi folosit de un adult, fiindcă e prea îngust. În schimb, partea aceasta poate fi împachetată inteligent în şezutul scaunului din dreapta pentru a crea mai mult spaţiu de mişcare. Tot în Grand C-Max există două scaune individuale ascunse în podeaua portbagajului, care pot fi ridicate printr-o singură mişcare şi care oferă spaţiu decent pentru doi copii. Pentru adulţi e prea înghesuit, atât la cap, cât şi la picioare, chiar şi dacă se culisează bancheta în faţă.

Aşa arată portbagajul unui Grand C-Max cu toate cele şapte locuri puse la treabă

La capitolul spaţii de depozitare, ambele modele stau relativ bine, cu locuri generoase în uşile din faţă, pe canalul median şi în cotieră, în vreme ce pasagerii din spate trebuie să se mulţumească cu spaţiile pentru mărunţişuri din uşi (la C-Max) sau cu cele două locuri pentru pahare (Grand C-Max).

Portbagajul are o capacitate de 432 de litri la C-Max, 520 de litri la Grand C-Max cu cinci locuri, 448 de litri la Grand C-Max cu şapte locuri (al treilea rând de scaune nefolosit) şi doar 65 de litri la Grand C-Max atunci când sunt folosite toate cele şapte locuri.

Siguranţă şi infotainment

A doua generaţie Ford C-Max a fost testată de Euro NCAP înainte de acest facelift, în 2010, când a primit cinci stele din cinci, cu un scor de 92% pentru protecţia pasagerilor adulţi, 83% pentru protecţia copiilor, 50% pentru pietoni şi 71% pentru sistemele electronice de siguranţă.

Cele două monovolume ale mărcii americane pot fi echipate cu sistemul de infotainment Sync 2, care nu e încă perfect, dar reprezintă o îmbunătăţire uriaşă faţă de sistemul precedent. Ecranul e mare şi lizibil, iar recunoaşterea comenzilor vocale funcţionează mai bine de cât te-ai aştepta. În schimb, sensibilitatea la atingeri nu e cea mai bună, iar navigarea prin meniuri nu e cea mai simplă, fiind nevoie de mai multe comenzi pentru a face lucruri simple ca apelarea unei persoane din lista de contacte.

M-a surprins decizia celor de la Ford de a nu umple maşina cu mufe USB sau prize de 12 V, ceea ce nu e ideal pentru familiile cu copii care au gadgeturi, fiindcă la un moment dat acestea se vor descărca, iar opţiunile de încărcare sunt limitate – o mufă USB şi o priză de 12 V în faţă, o priză casnică de 230 V pentru ocupanţii banchetei şi o priză de 12 V în portbagaj.

Performanţe şi ţinută de drum

În cadrul testului desfăşurat pe insula spaniolă Mallorca, am condus un C-Max cu motor pe benzină de 1,5 litri cu 150 CP şi un Grand C-Max pus în mişcare de un diesel de 2,0 litri cu 150 CP. Ambele modele erau echipate cu cutii de viteze manuale cu şase trepte, dar există şi două tipuri de transmisie automată disponibile.

C-Max e mai dinamic decât Grand C-Max. E şi normal, de altfel, fiindcă e mai scurt şi mai scund

C-Max se descurcă exemplar pe orice tip de drum. Ruliul este foarte slab pentru o maşină din acest segment, stabilitatea e foarte bună, iar suspensia reuşeşte să ofere călătorii confortabile. Totodată, feedbackul oferit de direcţie în volan există, dar nu e ceva extraordinar.

Silenţiozitatea este foarte bună, atât la viteze de oraş, cât şi pe autostradă – zgomotele produse de anvelope şi vânt sunt aproape inexistente în habitaclu.

La Grand C-Max, ruliul e ceva mai pronunţat, dar nu e o surpriză, fiindcă are o caroserie mai lungă şi mai înaltă.

Motorul de 1,5 litri pe benzină e foarte vioi şi răspunde aproape instantaneu la apăsările pedalei de acceleraţie, însă e destul de însetat după combustibil la viteze de autostradă (computerul de bord arăta un consum instantaneu de peste 8 l/100 km).

Dieselul de 2,0 litri pare ceva mai leneş, dar cifrele pentru acceleraţia de la zero până la 100 km/h spun că ambele propulsoare sunt capabile să sprinteze până la valoarea magică între nouă şi zece secunde. Totodată, consumul e mai mic - atât prin oraş, cât şi pe autostradă, iar zgomotele produse sunt mai mult decât acceptabile.

În oferta celor de la Ford mai există şase variante de motorizare, pe lângă cele două descrise mai sus: 1,0 litri pe benzină (cu 100 sau 125 CP), 1,5 litri pe benzină cu 182 CP, 1,5 litri diesel (cu 95 sau 120 CP) şi 2,0 litri diesel cu 170 CP.

Concluziile şi datele tehnice ale modelelor testate, în pagina următoare.

Citeşte mai departe în pagina următoare »

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.