TEST: Jeep Grand Cherokee facelift 2013. Boss-ul se întoarce!

Autor: Adrian Mihălţianu acum 7 ani Test in premiera

Motorul testat pe versiunea Overland era V6-le de 3 litri şi 250CP, un propulsor cât se poate de potent, care îi permite acestui SUV greu de 2.4 tone să accelereze de la 0 la 100 km/h în doar 8.2 secunde. Nici nu-i de mirare, căci vorbim de un cuplu motor de 570 Nm la 1.800 rpm şi de o cutie de viteze automată în 8 trepte, proaspăt pusă pe Jeep, care nu doar că schimbă foarte rapid, dar ştie să retrogradeze atât cât trebuie în teren înclinat – am rămas chiar surprins de saltul enorm făcut de Jeep datorită acesteia.

Chiar şi la manevrele din scurt pe şosea maşina rămâne stabilă

Deşi maşina este foarte grea (prea grea) şi are tendinţa să se încline în viraje (normală la o astfel de categorie), faptul că poţi regla foarte rapid răspunsul motorului în funcţie de necesităţi îţi permite să controlezi destul de precis comportamentul lui Grand Cherokee în viraje. Deşi nu vorbim de un SUV cu valenţe sport, cel puţin în această variantă de motorizare ai la dispoziţie suficientă putere pentru a depăşi rapid şi în siguranţă, precum şi suficientă tracţiune pentru a te bucura de succesiunile de viraje. Apropo, nici consumul nu e prea mare, noi am reuşit să ne menţinem la sub 9 litri/100km de la Predeal la Bucureşti, fără a menaja maşina. Jeep mai are însă de învăţat în această privinţă de la concurenţii germani.

Din apă direct pe zăpadă, nicio problemă…

Deşi e orientat spre confort şi nu poate ridica niciun fel de pretenţie în faţa SUV-urilor sportive din gama premium, Grand Cherokee reuşeşte să surprindă plăcut pe asfalt chiar şi atunci când eşti mai „rău” cu el. Dacă ţii cutia de viteze în Sport, vei avea chiar parte de mai multă fermitate decât ai fi putut spera de la o maşină gândită în principal pentru offorad. Evident, diferenţele în bine apar mai ales atunci când dai de gropi, denivelări sau chiar lipsa asfaltului.

Aici, vei avea un tren de rulare care îţi permite să pluteşti imperial deasupra tuturor mizeriilor pe care ţi le aruncă în faţă drumurile româneşti. Balansul există, dar e păstrat la minimum, în schimb controlul asupra volanului se păstrează chiar şi la abordarea gropilor la viteze mari, specifice vehiculelor de intervenţie.

Drumurile de ţară şi forestiere nu prezintă vreo problemă pentru Grand Cherokee

Când dai de teren şi mai accidentat, te calmezi şi abordezi una dintre multiplele setări puse la dispoziţie, căci pe echiparea Overland ai o mulţime de sisteme menite să te asiste. În primul rând, ai sistemul de tracţiune integrală Quadra-Drive II, cu diferenţial spate electronic autoblocabil cu alunecare limitată. Acest sistem este capabil să mute instantaneu cuplul spre puntea, dar şi spre roata care trage cel mai bine, în funcţie de condiţiile de drum. Când dai realmente de greu, poţi comuta sistemul şi în 4WD Low, pentru a putea să te caţeri fără a nenoroci transmisia.

Apoi intervine şi sistemul Selec-Terrain, care îţi permite să alegi un mod de rulare adaptat terenului: Sand (nisip), Mud (noroi), Auto, Snow (zăpadă), Rock (stânci). Fără bătăi de cap, acesta setează răspunsul motorului, transmisiei, suspensiilor şi trenului de rulare conform tipului de teren selectat.

Mersul prin râu este o joacă de copii, cu anvelopele potrivite

În fine, mai ai la dispoziţie şi suspensia pneumatică Quadra-Lift, a cărei întrebuinţare o vei găsi minunată atunci când denivelările devin din ce în ce mai mari, pentru că îţi permite să ridici garda la sol până la un maximum de 28 de cm!

Cu aceste trei sisteme, cu anvelopele potrivite şi cu un şofer cât de cât priceput în ale off-roadului, balena de 2.4 tone se simte în teren accidentat ca peştele în apă – se strecoară pe oriunde vrea şoferul, păstrând anumite limite care ţin de gabarit. Mai presus de toate, face asta păstrând confortul pasagerilor la cote maxime.

Urcatul până la Susai e doar o plimbărică în meniul marelui Jeep

Greu de găsit vreun cusur, aşadar, ţinutei de drum a noului Grand Cherokee. Comparat cu SUV-urile premium, nu e la fel de bun pe şosea, dar ştie destule pentru a nu-i fi câtuşi de puţin ruşine să le înfrunte direct. Atunci când iese de pe asfalt însă, le dă clasă. Despre asta e vorba la „cel mai premiat SUV” de pe piaţă.

Concluzia, aşadar, este că americanii – cu ajutorul europenilor, desigur – au reuşit să urce marele Cherokee la un nivel de la care devine din nou atractiv pentru cei care caută SUV-uri mari, cu performanţe bune pe asfalt şi foarte bune offroad. Preţul standard rămâne mare, dar discounturile oferite de importator îl readuc în zona sigură: 52.223 de euro cu TVA inclus costa versiunea testată, bine burduşită cu dotări. Discountul de peste 5.200 de euro ajută, asta-i clar.

Vom reveni cu un test complet şi complex cu cel mai mare Jeep, până atunci putem spune simplu: the Boss is back!

Pagini: 1 2 3



Comentarii
Inchide