TEST: Mazda CX-3. Concentrat de KODO la preţ de Duster

Autor: Adrian Mihălţianu 29 mai 2015 Test in premiera

Mazda CX-3: ţinuta de drum axată pe siguranţă şi confort

Din nou apare termenul confort, iar eu voi insista pe el, pentru că mi se pare că aceasta este cea mai importantă valoare a noului CX-3. Cu alte cuvinte, în ciuda motorizărilor de 120 şi 150 CP (benzină) sau 105 CP (diesel), nu va trebui să aştepţi sportivitate din partea acestui mic SUV, ci mai degrabă siguranţă şi o călătorie relaxată.

E un oarecare contrast între designul foarte sportiv şi fluid al maşinii şi ţinuta de drum mai degrabă moale şi aşezată, însă până la urmă nu vorbim aici de un public care caută performanţe dinamice demne de un MPS, ci de familii tinere sau chiar celibatari care vor să aibă un crossover bun la toate, cu o dinamică decentă şi consum pe măsură.

Ruliul se simte destul de puternic în viraje, fapt care te îndeamnă la o abordare relaxată, nu în forţă

Printre lucrurile plăcute menţionez, aşadar, în primul rând faptul că suspensiile acestei maşini îşi fac treaba excelent, fără zgomot şi fără să arunce maşina pe sinusoide deranjante, indiferent că vorbim de denivelări mari sau mici. Mă rog, e cam greu să găseşti aşa ceva pe şoselele perfecte din această zonă a Spaniei, dar atât pe autostradă cât şi în utilizarea urbană, CX-3 este unul dintre cele mai confortabile crossovere din segment, dacă nu chiar cel mai confortabil.

Evident, reversul medaliei îl constituie comportamentul pe drumurile virajate, acolo unde ruliul este destul de mare, iar moliciunea suspensiilor te împiedică să-ţi faci de cap, dacă te-ai îmbolnăvit cumva de schumacherită acută. N-aş zice că acesta este însă un minus mare, pentru că repet, scopul maşinii este altul. Am dus maşina la limită de mai multe ori de drumurile de munte senzaţionale din munţii Montserrat (eu mai rar, colegul meu de test mai des), dar atunci când noi eram ceream prea mult de la legile fizicii, sistemele de siguranţă ale maşinii au intervenit prompt, astfel că rezultatul final a fost unul plăcut – chiar şi la limită, chiar şi cu anvelope ecologice (mai tari, mai alunecoase), CX-3 este o maşină formidabil de sigură.

Accentul este pus pe siguranţă şi confort, nu pe sportivitate

Din nou pe partea plăcută a lucrurilor stă sunetul motorului de 2 litri 150 CP atunci când îl duci la peste 4.000 de ture (şi în special la peste 5.000) – vorbim de un motor aspirat care nu face de ruşine calea aleasă de Mazda, de a nu face downsizing şi de a nu umple de turbine motoarele sale. De asemenea, consumul motorului diesel de 1.5 litri este foarte bun, iar cuplul suficient de mare te ajută bine de tot în depăşiri.

Cam aici se termină lucrurile bune care ţin de dinamica maşinii, pentru că turbodieselul are totuşi doar 105 CP, ceea ce-ţi limitează opţiunile destul de tare atunci când maşina este încărcată, iar benzinarul de 150 CP testat se comportă mai degrabă ca unul de 120 de CP, fiind necesar să-l ţii foarte sus în ture pentru a livra ceea ce promite. Din acest motiv, reprizele de depăşiri sunt nepermis de lungi pentru un motor de 150 CP, necesită retrogradare în viteza a II-a, ducerea turometrului spre zona celor 6.000 de ture şi programare din timp pentru a simţi într-adevăr că ai dat banii pe 150 de cai-putere. Altminteri, e suficient de competent pentru clasa lui, dar prea leşinat la turaţii mici.

Pe liniile drepte, motorul de top pe benzină are totuşi probleme în a efectua depăşirile la nivelul celor 150 de CP ai săi

Nu am testat motorul de 120 de CP, dar deocamdată, din acest motiv, pot recomanda călduros doar motorul turbodiesel celor care vor să simtă cuplu din plin. Pe de altă parte, consumul motorului pe benzină este, la rândul său, surprinzător de mic – în ciuda abordării în forţă (a se citi: forjă) a serpentinelor care urcă la peste 1.000 de metri altitudine, consumul nu a depăşit 9l/100 km şi a scăzut, la capătul celor 180 de km care au inclus 60 de km de drumuri de munte, 40 de km de drumuri expres, 10 km de oraş şi 70 de km de autostradă, la un foarte interesant 7.5 l/100 km. În cazul în care te comporţi civilizat, nu cum am făcut noi, te vei bucura ca un copil văzând că nu e necesar să iei o ascuţitoare turbo de 1 litru cu fiabilitate incertă pentru a avea un consum mic – poţi avea aşa ceva şi dintr-un motor de 2 litri Euro 6.

Per total, aşadar, o ţinută de drum sigură şi plăcută, orientată spre confort, care îţi permite să-ţi faci de cap dacă vrei, dar nu te îmbie la aşa ceva. Poate că aş fi vrut o dinamică mai bună de la un SUV atât de mic, dar asta e, nu le poţi avea pe toate.

Pagini: 1 2 3 4

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide