TEST: Renault Clio RS. Noul Clio aduce sportivitatea în 2013

Autor: Adrian Mihălţianu acum 8 ani Test in premiera

Noul Clio RS arată semnificativ mai bine decât generaţia trecută, deşi în continuare eu nu pot pricepe de ce insistă Renault pe farurile mari, căscate în mod tradiţional prea mult peste capotă – imaginaţi-vă maşina cu pleoape, cum ar fi? Mă rog, chestie de gusturi, cert e că Van den Acker a făcut o treabă bună cu designul. Numai că, cel puţin în acest segment, designul contează mai puţin.

Renault Clio RS 4

O iubiţi sau o urâţi: partea frontală nu lasă pe nimeni indiferent.

La interior, avem o explozie de culori sport, aruncate pe materiale de bună calitate. Este o îmbunătăţire vizibilă faţă de precedenta generaţie, maşina arătând foarte modern. Asamblarea este foarte bună, ai tot timpul impresia de maşină bine legată, solidă, în care poţi avea încredere. Poziţia la volan este excelentă, dar nici pasagerii din spate nu vor fi prea înghesuiţi, ţinând cont totuşi de specificul maşinii. Vizibilitatea laterală putea fi însă mai bună, retrovizoarele laterale fiind în continuare un punct slab al lui Renault. Insonorizarea e ciudat de bună pentru o astfel de maşină, deşi sunetul motorului va intra totuşi în habitaclu exact atât cât trebuie ca să nu te obosească. Sistemul audio profită de pe urma ei…

Renault Clio RS 4 interior

Un interior excelent asamblat, cu materiale de calitate. Bravo, Renault!

Trebuie să subliniez faptul că Renault insistă să transforme Clio RS într-o maşină-gadget, astfel încât o mare parte din şarmul acestei noi generaţii vine din aplicaţiile prezente la bord. Sistemul multimedia R-Link îţi permite chiar descărcarea şi instalarea de aplicaţii în stilul unui smartphone, iar ecranul color tactil îţi va afişa o sumedenie de informaţii – de la sistemul Coyote, care te avertizează în timp real cu privire la radarele fixe sau mobile (în funcţie de alertele generate de ceilalţi utilizatori ai sistemului), până la aplicaţii care îţi arată preţurile de la benzinăriile de pe drum sau te ghidează pentru a conduce mai economic. Sunt inovaţii foarte utile, care însă cer o perioadă mai lungă de adaptare şi mută accentul pus pe sportivitate în generaţiile precedente, pe gadgeturi. O fi bine, o fi rău?

Renault Clio RS 4 - RS Monitor 2.0

Doar o mică parte din informaţiile prezentate de RS Monitor 2.0.

Specific pentru RS, este R.S. Monitor 2.0, un program care furnizează date extinse de telemetrie şi le asociază inclusiv circuitelor pe care te dai. Odată instalat, sistemul îţi permite să ai acces la informaţii despre forţele G longitudinale şi laterale, turaţii, putere, temperatura lichidelor tehnice, presiunea turbinei, a frânelor şi a altor nenumărate elemente tehnice. O nebunie pentru maniacii datelor tehnice!

Practic, condusul lui Clio RS merge mână în mână cu această aplicaţie de măsurare a performanţelor proprii, ceea ce, în teorie, îţi va permite să îţi îmbunătăţeşti stilul de condus. În practică, ar fi bine să nu arunci prea des un ochi pe ecranul central şi nici să cauţi să-ţi depăşeşti limitele pe drumurile publice, pentru că vei ieşi în decor…

Renault Clio 4 RS indicatoare de bord

Greu de găsit indicatoare de bord mai sexy!

Pe lângă gadgeturile afişate, noul Clio RS mai are, în asociere cu tableta R-Link, o aplicaţie foarte mişto: R-Sound Effect. În mod standard, evacuarea maşinii sună plăcut, în special odată apăsat butonul R.S. Drive – ai şi rateuri atunci când trebuie, ai şi o urcare guturală în turaţii pe care o auzi pregnant în habitaclu datorită unui tub care trage sunetul dinspre motor, pe sub capotă, înspre bord. Dar nu poţi spune că eşti chiar în Paradis – sună bine, dar nu senzaţional – o problemă mai veche a maşinilor sport din grupul Renault-Nissan. În schimb, dacă foloseşti R-Sound Effect, vei fi ajutat şi de difuzoare, căci vei auzi în ele de-alde Alpine, Gordini… toate sunetele fiind coordonate cu apăsarea pe pedala de acceleraţie. Greu să te plictiseşti în această maşină, chiar şi la drum drept!

Clio 4 RS - R-Sound Effect RS

Alegerea corectă pe R-Sound Effect RS. Cam virtual sunetul, dar e fun!

Însă locul testului a fost Spania, zona Granada. Un peisaj plin de dealuri, drumuri virajate, dar mai ales casa circuitului Guadix, lung de circa 3 kilometri, un circuit tehnic şi alambicat, numai bun pentru a testa o mică sportivă. Puţine linii drepte, aşadar. Să vedem cum s-a comportat maşina în aceste condiţii…

Pagini: 1 2 3



Comentarii
Inchide