TEST: Renault Clio RS. Noul Clio aduce sportivitatea în 2013

Autor: Adrian Mihălţianu acum 8 ani Test in premiera

În oraş, micul Clio RS este în mediul lui. Ai o direcţie foarte uşoară, cu care virezi repede şi precis, iar cutia automată răspunde destul de repede pentru a trece într-o clipită dintr-un stil de condus relaxat şi liniştit într-o trombă însoţită de zgomotele belicoase ale evacuării. Cu o condiţie însă: să fi apăsat pe butonul R.S. Drive. Căci acesta este cheia de boltă a întregii maşini – fără el, ai avea sub tine doar un Renault cu un motor de 200 de CP gestionat de o cutie automată orientată mai degrabă spre economia de carburant decât spre amuzament.

Renault Clio 4 RS - 2013

Pe viraje, noul RS se ţine bine, deşi ai vrea ceva mai mult feedback de la direcţie

Mai precis, cutia face parte din noua filosofie Renault cu privire la gama RS – râdem, glumim, dar în incintă! Adică – îţi dăm o maşină cu care te poţi distra nespus, dar şi cu care te poţi duce liniştit la piaţă fără a consuma 20 de litri / 100 km sau a-ţi scula vecinii din somn. Avem aşadar două personalităţi – una fără buton R.S. Drive apăsat, în care cutia urcă repede spre treapta 6 şi reacţionează cam forţat atunci când apeşi brusc pedala de acceleraţie, dar care îţi permite totodată să consumi puţin (consum mediu anunţat – 6.3 litri/100 km; chiar şi pe circuit, el nu a urcat la peste 14 litri / 100 km!!), şi una cu buton R.S. Drive apăsat.

Renault Clio 4 RS

Pe liniile drepte, acceleraţiile nu te dau pe spate, dar zgomotul aferent e distractiv!

Imediat cum îl apeşi, se întâmplă mai multe lucruri. În primul rând, cutia automată ţine motorul turat, într-o treaptă mai joasă, ceea ce îţi permite acceleraţii mai rapide şi mai plăcute, mai intuitive. În al doilea rând, schimbările manuale efectuate din padelele de pe volan se fac şi ele mai rapid, ceea ce te propulsează înainte semnificativ mai violent. Aceste schimbări au loc datorită unei modificări a mapării transmisiei (programarea schimbărilor treptelor de viteză şi a timpilor acestora) şi a motorului (răspunsul la poziţia pedalei de acceleraţie şi urcarea în trepte). Dar sunt modificate şi răspunsurile ESC-ului şi ale ASR-ului, precum şi al servodirecţiei, pentru a-ţi oferi senzaţii cu adevărat sport.

Renault Clio 4 RS vedere spate

Cum vi se pare că arată din spate? Mie unul, îmi place teribil!

Ca să vă faceţi o idee, dacă în modul Normal, ralentiul este la 750 rpm, în Sport şi Race el urcă la 1005 rpm; dacă schimbarea vitezelor în Normal se face în stil Eco şi Comfort, în modul Sport cutia anticipează retrogradările în funcţie de frânare şi intervine mai rapid, iar în modul Race schimbările treptelor se fac exclusiv manual. Scad dramatic şi timpii de schimbare a treptelor de viteză, ajungând la sub 150 milisecunde în modul Race. În fine, modul Sport permite drifturi limitate, în timp ce modul Race dezactivează complet ESC-ul şi ASR-ul.

Renault Clio 4 RS pe circuit

Pe circuit, parcă ai vrea ca transmisia să reacţioneze mai repede în modul manual

Ca sentiment la volan, pe şosea şi în modul R.S. Drive Sport, ai în permanenţă turată maşina exact atât cât trebuie. Acceleraţiile se fac rapid, iar padelele de pe volan te ajută să schimbi la timp şi intuitiv. Pe viraje, se simte ceva ruliu faţă de generaţia precedentă, iar direcţia şi suspensiile gândite să nu-ţi mai rupă spatele nu transmit suficiente informaţii pentru a şti exact unde îţi sunt limitele. De aceea, la început vei aborda virajele cu precauţie, până vei începe să ghiceşti din ce în ce mai bine care e trasa maşinii.

Renault Clio RS 4 pe circuit

Pe viraje ai ceva ruliu, din cauza şasiului gândit să fie mai confortabil decât la precedenta generaţie

Pe circuit, lucrurile se schimbă şi mai mult în bine – maşina are resurse foarte mari pe care ţi le pune la dispoziţie, astfel încât chiar şi un şofer experimentat va simţi că învaţă ceva. Eu am ales să rulez ultimele două ture în R.S. Drive Sport, nu Race, lăsând cutia să gestioneze schimbările de trepte şi retrogradând din padele doar când era absolut necesar. Drept urmare, timpii au fost mai lenţi, dar am apreciat echilibrul pe care îl reuşeşte noul RS între sportivitatea extremă cu care ne obişnuise şi plasa de siguranţă pe care ţi-o oferă prin sistemele de securitate. În Race, în schimb, buburuza franceză rupe aderenţa deseori şi îţi cere concentrare, iar rapiditatea cu care reacţionează motorul la acceleraţie parcă ia prin surprindere cutia, căci vei simţi o întârziere între apăsarea pe clapetele din spatele volanului şi schimbarea efectivă.

Renault Clio 4 RS Cronometru

Poţi examina imediat cât de bine sau cât de prost ai mers, pe ecranul central al maşinii

Odată ce te obişnuieşti însă, lucrurile iau o turnură absolut distractivă. Sentimentul general de electric domină, deci nu mai avem o maşină mecanică, una în care să simţi pista de parcă ai fi îmbrăcat doar un costum sport subţire, ci una care îţi permite nebunii, dar fără a te mai zdruncina sau obosi în niciun fel.

Nu sunt un pasionat de hot-hatchuri şi nici de mici sportive, dar îi pot asigura pe aceştia că au în Clio RS suficiente rezerve de distracţie pentru a nu regreta îndepărtarea de rădăcinile mecanice ale Renault Sport. Pot spune însă că această maşină e o bună introducere în domeniul maşinilor sportive pentru aceia care până acum se fereau de ele tocmai din cauza rigidităţii excesive şi a lipsei sistemelor de asistenţă sofisticate. Alături de posibilităţile de personalizare şi mai ales de nenumăratele gadgeturi, noul RS se adresează tot mai mult tinerilor din generaţia 2.0. pasionaţi de virtual, decât celor din generaţia mea, pasionaţi de mecanică. Recunosc însă că maşina este un foarte bun compromis între cele două lumi, unul care va atrage probabil chiar mai multă lume decât precedentele generaţii.

De testat pe îndelete, când apare în România. Preţurile în Franţa încep de la 25.000 de euro cu taxe, iar un RS bine dotat nu sare de 30.640 de euro. Vom actualiza acest articol cu preţurile din România atunci când maşina va deveni disponibilă, în al doilea trimestru din 2013!

Pagini: 1 2 3



Comentarii
Inchide