Premiera  Primul comparativ cu maşini electrice din România!

Am scos la plimbare trei maşini electrice pe străzile din Bucureşti: una de serie - Citroen C-ZERO; una de preserie - smart fortwo electric drive; un prototip - Mini E. Iată concluziile noastre.

Primul comparativ cu maşini electrice din România! Primul comparativ cu maşini electrice din România!

Citroen C-ZERO are, la prima vedere, un interior normal pentru o maşinuţă de oraş: volan simplist, instalaţie audio, butoane rotative pentru aerul condiţionat, aeratoare circulare, frână de mână, etc. Levierul cutiei de viteze este specific unei cutii automate, având cele patru poziţii "P", "R", "N" şi "D" (totuşi, din punct de vedere tehnic nu este o cutie de viteze...).

C-ZERO mai plusează cu o suprafaţa vitrată foarte generoasă, ceea ce asigură o bună vizibilitate, dar şi iluminare interioară. Cele patru locuri pe care le oferă maşina sunt chiar foarte spaţioase dacă ne gândim la lungimea de numai 3,5 metri. Un mare avantaj este ampatamentul de 2,55 metri (mai mare decât al lui Citroen C3!), spaţiul pentru genunchi în spate fiind mai mult decât suficient.

Nici portbagajul nu dezamăgeşte cu cei 166 de litri disponibili, mai ales că, prin rabatarea banchetei, spaţiul de depozitare ajunge la 860 de litri. Deloc rău pentru o citadină aşa de mică, C-ZERO demonstrând un foarte bun caracter practic.

Practic, doar podeaua foarte înălţată a portbagajului şi ceasurile de bord sunt indicii clare pentru faptul că nu vorbim de o maşină convenţională. Sub portbagaj se află plasat motorul electric, iar în spatele volanului avem nişte indicatoare neobişnuite.

Viteza este afişată digital pe un mic display, iar discul central ne indică modul de funcţionare al motorului: când acul este în zona albastră, bateriile sunt încărcate de sistemul de recuperare a energiei la frânare/încetinire; când acul este în zona verde, înseamnă că şoferul conduce ecologic, consumul de curent fiind optim; când acul trece de jumătate, în zona albă, înseamnă că motorul consumă energie, mai multă când acul este foarte în dreapta.

Indicaţii extrem de intuitive şi foarte uşor de urmărit. În stânga avem un mic "litrometru" pentru nivelul de încărcare al bateriei, iar în dreapta un mic display pentru diverse informaţii ale computerului de bord, cea mai importantă fiind, evident, autonomia. Poate doar micul indicator "READY" ar fi trebuit plasat mai vizibil, pentru că numai acesta îţi arată că motorul este pornit.

smart fortwo electric drive nu vine cu nici o surpriză faţă de un smart normal. Acelaşi design al planşei de bord, acelaşi layout pentru comenzi şi displayuri, aceleaşi materiale şi, practic, aceleaşi dotări. Îţi trebuie atenţie mai mare pentru a observa cele două indicatoare din partea superioară a consolei: unul pentru încărcarea bateriei, celălalt pentru modul de lucru al motorului (din nou, indicaţii mari, clare şi coduri de culori intuitive - verde pentru modul recuperării energiei la frânare, roşu pentru consumul de energie electrică).

De asemenea, levierul cutiei de viteze nu este la fel cu al unui smart normal, apărând în plus grila de poziţii "P", "R", "N" şi "D" (deşi, la fel ca în cazul lui C-ZERO, nu vorbim de o cutie de viteze automată convenţională). În rest, tot două locuri şi un portbagaj de numai 200 de litri.

În cazul lui Mini E, primul lucru care sare în ochi este lipsa locurilor din spate. Acestea au fost sacrificate pentru a primi pachetul de baterii, care, din păcate, ocupă mult spaţiu până la limita geamurilor, pentru bagaje rămânând foarte puţin loc.

În rest, însă, planşa de bord este aceeaşi dintr-un Mini normal, cu multe detalii circulare, un vitezometru imens în centrul consolei şi aeratoarele rotunde. Se remarcă puţin mai greu că în spatele volanului nu mai avem un turometru, ci un indicator pentru gradul de încărcare al bateriei. Şi în cadrul vitezometrului este un mic indicator cu leduri, pentru modul de funcţionare al motorului, dar e mult mai puţin intuitiv decât ceea ce oferă C-ZERO şi smart electric drive.

Per total, cele trei maşini electrice nu se diferenţiază mult de maşinile obişnuite: C-ZERO este simplist şi foarte spaţios pentru clasa mini, smartul rămâne acelaşi gândăcel pentru două persoane, iar Mini E plăteşte tribut tehnologiei, devenind o maşină cu doar două locuri. Eventual se poate observa că modelul francezilor este mai avantajat, din punct de vedere al ergonomiei, de arhitectura specifică de maşină electrică.

Ce efecte are tehnologia maşinilor electrice în condus?

Citeşte mai departe în pagina următoare »

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.