Ce bornă trebuie conectată prima atunci când schimbi bateria mașinii

Autor: Cristian Agatie acum o lună Utile

Se apropie sezonul rece și, odată cu acesta, momentul în care cele mai multe baterii aflate la finalul ciclului de viață vor necesita înlocuire. Mulți șoferi se întreabă ce bornă trebuie conectată prima atunci când schimbi bateria mașinii.

Intră în Galeria FOTO

Schimbarea bateriei pare o chestiune simplă, desfaci bornele bateriei vechi, montezi bateria nouă, strângi bornele la loc și motorul va porni la sfert de cheie. Ei bine, nu este chiar așa, iar mulți șoferi au dificultăți în a înțelege de ce procedura corectă trebuie urmată întocmai. Pe scurt, pentru că procedura incorectă se poate solda cu un incendiu.

Bateria unei mașini înmagazinează o cantitate imensă de energie, putând elibera instantaneu curenți de ordinul sutelor de amperi. Această energie este necesară pentru a acționa demarorul și pornirea motorului mașinii. Cu cât motorul este mai mare, cu atât capacitatea bateriei este mai mare, iar curentul pe care aceasta îl poate furniza este mai mare – prin urmare pericolul unei greșeli se multiplică. Practic, orice scurtcircuit eliberează o cantitate uriașă de energie, suficientă pentru declanșarea unui incendiu sau, în cazurile fericite, ale unor arsuri periculoase.

Citește și…

Ce bornă trebuie conectată prima atunci când schimbi bateria mașinii. Pericol de incendiu

La toate mașinile moderne, polul negativ al bateriei este conectat la caroseria mașinii. Au existat în istorie și mașini cu polul pozitiv conectat la masă, dar acestea au fost rare. Prin urmare ordinea în care demontăm și montăm bornele bateriei este importantă. În caz contrar, orice atingere între sculele cu care demontezi borna pozitivă (de regulă o cheie fixă de 10) și caroserie va genera un scurtcircuit. Acesta se poate produce atât la demontare, cât și la montare, cu toate că la montare efectul va fi mai periculos, presupunând că vom monta o baterie încărcată.

Prin urmare, borna negativă a bateriei (cea conectată la caroserie) este prima care se deconectează la demontarea bateriei. După acest pas, poți atinge caroseria cu cheia fără pericol – caroseria mașinii nu mai este conectată la baterie. În același timp, la montarea bateriei noi vei începe cu borna pozitivă, în acest fel o atingere accidentală a caroserie va rămâne fără urmări. O atenție mare trebuie acordată situației în care mașina dispune de două baterii. Și în acest caz, conexiunea spre caroseria mașinii trebuie să fie ultima conectată.

Desigur, o baterie modernă ar trebui să funcționeze fără probleme timp de mulți ani. În multe situații, poți prelungi viața bateriei folosind metode brevetate. În cazul în care ai rămas totuși fără baterie, am pregătit un ghid de pornire sigură a motorului.

Citește și…



Comentarii
Inchide