Cum schimbi rapid bateria mașinii atunci când te lasă în drum

Autor: Cristian Agatie 30 sept. 2020 Utile

Sezonul rece aduce cu sine mai multe probleme pentru automobiliști. Printre cele mai frecvente sunt cele ale bateriei mașinii, care cedează frecvent în această perioadă. Am pregătit un ghid care îți arată cum schimbi bateria mașinii atunci când te lasă în drum.

Intră în Galeria FOTO

Răcirea vremii înseamnă că bateriile auto își vor arăta în curând slăbiciunile, mai ales dacă mașina nu a fost rulată prea mult. Este un scenariu destul de frecvent întâlnit în perioada epidemiei de coronavirus, în care mulți lucrează de acasă și nu au nevoie să se deplaseze cu mașina. Prin urmare, mai devreme sau mai târziu, pentru mulți va veni timpul să schimbe bateria.

Operațiunea în sine nu este complicată, dar o atenție deosebită trebuie acordată manipulării cablurilor electrice. Asta deoarece curenții în circuitul de putere al mașinii au valori mari, iar un scurtcircuit se poate solda cu un incendiu.

Când trebuie să schimbi bateria mașinii?

Chiar dacă bateriile moderne au o durată de viață îndelungată, acestea rămân componente consumabile. Cantitatea de energie electrică folosită la bordul mașinii a crescut semnificativ odată cu adoptarea tehnologiilor moderne, cu sisteme de asistență și sistem start&stop. Numeroase computere sunt astăzi responsabile pentru buna funcționare a mașinii, așa că atunci când bateria dă semne de slăbiciune, acest lucru va deveni vizibil destul de rapid. Nu e de mirare, așadar, că bateriile sunt principala cauză pentru care automobiliștii apelează la asistență rutieră în timpul sezonului rece.

Din fericire, o baterie suferindă va da semne de slăbiciune înainte de a muri complet, astfel că șoferii au timp să ia măsurile necesare – încărcarea bateriei, regenerarea bateriei sau, în ultimă instanță, înlocuirea. Printre semnele care trădează o baterie aflată în stare terminală se numără luminile de interior care iluminează mai slab la oprirea motorului, sau dificultăți la pornirea motorului, când demarorul învârte mai greu motorul.

În acest caz recomandăm efectuarea unui test la un atelier specializat. Nu doar că acest test va identifica rapid o baterie cu probleme, dar va putea releva eventuale probleme ale sistemului electric care ar putea dăuna bateriei, chiar și după înlocuire. În plus, dacă știi că urmează să schimbi bateria vei căuta o ofertă potrivită la un preț avantajos, în loc să cumperi de urgență orice găsești în momentul în care ai rămas fără baterie.

Cum se schimbă corect bateria mașinii?

Înainte de a demonta bateria veche, trebuie să ții cont de faptul că aceasta alimentează diferite componente ale mașinii tale. În lipsa curentului, acestea vor pierde setările din memorie. Dacă ai un radio codat, acesta este momentul să ai la îndemână codul. În caz contrar, nu-l vei mai putea folosi după schimbarea bateriei.

Cele mai multe baterii se află sub capota motorului, dar în unele cazuri aceasta poate fi montată în portbagaj sau sub scaunul șoferului. Odată identificată bateria și polii acesteia, este important să știi că demontarea corectă începe prin deconectarea cablului de la polul negativ al bateriei (marcat cu semnul „-”), apoi a celui de la polul pozitiv (marcat cu „+”). În acest fel, dacă atingi din greșeală cu cheia una din părțile metalice ale mașinii, nu vei produce un scurtcircuit.

După demontarea cablurilor se poate demonta suportul bateriei și extrage bateria din compartimentul dedicat. Atenție, o baterie poate fi grea, deci este necesară forța pentru a o scoate de pe mașină. Bateriile auto conțin substanțe periculoase, deci atenție să nu o răstorni sau lovești. După demontare, bateria trebuie predată la un centru de colectare a deșeurilor periculoase. La montarea bateriei noi se aplică aceleași sfaturi, dar operația se desfășoară în ordine inversă. Mai exact, întâi fixezi bateria în suport, apoi conectezi polul pozitiv și în final pe cel negativ.

După montarea bateriei noi, vor trebui reinițializate unele echipamente ale mașinii. Spre exemplu, geamurile cu acționare automată ar putea să nu funcționeze în modul automat fără recalibrare. Dacă mașina are sistem start&stop, lucrurile sunt suficient de complicate ca să nu recomandăm schimbarea bateriei în regie proprie. Asta deoarece noua baterie va trebui configurată în computerul de bord, o operațiune rezervată profesioniștilor.

Urmărește Promotor.ro pe Google News


Cristian Agatie
După o experiență scurtă în presa generalistă și radio, a intrat în presa auto „din oportunism” în 1994, la revista Autoturism a Automobil Clubului Român, și a rămas „din convingere” din 2008, la Auto Bild, un nou proiect demarat în România de Axel Springer în colaborare cu Edipresse. Absolvent ... citește mai mult

Comentarii
Inchide