Pui cutia automată în Park sau Neutral la semafor? Ce trebuie să știi în funcție de tipul cutiei de viteze

Publicat: 06 07. 2021, 11:17
Actualizat: 06 07. 2021, 11:17

Pentru cei mai mulți șoferi, cutia automată este automată și atât, dar diferitele tipuri constructive impun stiluri diferite de conducere. În cazul unora dintre acestea, trebuie să pui cutia automată în Park sau Neutral la semafor, pentru a o proteja. Iată ce trebuie să știi, în funcție de tipul cutiei de viteze automate.

Intră în Galeria FOTO

Nu toate cutiile automate sunt… ei bine, automate, chiar dacă schimbarea treptelor se face în toate cazurile fără intervenția șoferului. Există cutii automate cu convertizor de cuplu (primele și cele mai răspândite tipuri în urmă cu numai câțiva ani), care sunt robuste și nu au nevoie de pregătire specială pentru a fi conduse. Sunt însă scumpe și cresc semnificativ consumul unei mașini, din cauza complexității mari.

În ultimii ani au proliferat cutiile de viteze cu dublu ambreiaj (DSG la grupul Volkswagen, EDC la grupul Renault, inclusiv Dacia Duster), care sunt de fapt două cutii de viteze manuale operate automatizat, ca un tot unitar. Acestea au, ca și cutiile manuale, ambreiaje, care pot fi uscate sau în baie de ulei, pentru cele care operează în condiții grele.

În aceeași categorie intră și cutiile manuale robotizate, care identice cu cele manuale, cu excepția faptului că ambreiajul și selectorul treptelor sunt operate mecanizat și comandate de un computer. În sfârșit, există cutii cu variație continuă (CVT), care nu au pinioane, ci două angrenaje cu circumferințe variabile. Pornirea de pe loc se face în continuare folosind un ambreiaj, dar acesta este diferit, de tip centrifugal.

Pui cutia automată în Park sau Neutral la semafor? Cum prelungești viața acesteia

Principii de funcționare atât de diferite conduc la stiluri de operare diferite. În special, în timpul opririlor la semafor, obiceiurile șoferului trebuie adaptate pentru a obține maximum de fiabilitate pentru fiecare tip constructiv.

Mașinile care au cutii automate cu convertizor de cuplu sunt cel mai simplu de operat – la semafor putem pur și simplu să stăm cu piciorul pe frână fără nicio grijă. În acest caz, presiunea se pune pe discurile și plăcuțele de frână, fără urmări pentru cutie. Dacă vrem să evităm o uzură mai rapidă a plăcuțelor de frână, este recomandat și în acest caz să folosim Neutral pentru opririle mai lungi.

În cazul cutiilor cu variație continuă (CVT), presiunea la semafor este pe plăcile cutiei (cele două angrenaje cu diametru variabil), ceea ce poate duce la supraîncălzirea cutiei de viteze și scurtarea duratei de viață. Dacia Logan este un exemplu de mașină cu cutie CVT. O recunoști după faptul că motorul tinde să se tureze mai tare decât ai dori la accelerările bruște – efectul de „praștie”. Și în cazul cutiei CVT se recomandă trecerea acesteia în Park de câte ori așteptarea este mai mare de 30 de secunde.

Ce se întâmplă în cazul cutiilor cu ambreiaje

Dacă mașina ta este dotată cu o cutie robotizată, trebuie să știi că din punct de vedere mecanic aceasta este identică cu o cutie manuală – are angrenaje cu toți dințate și un ambreiaj clasic. O recunoști după schimbările smucite de trepte – mașina pare că „frânează” când se schimbă treptele.

Dacă ai recunoscut acest comportament la mașina ta, trebuie să știi că nu e bine să păstrezi cutia în Drive la semafor. Este ca și când ai sta cu piciorul pe ambreiaj la o manuală – uzura rulmentului de presiune va fi mare. Comportamentul corect este mutarea selectorului în Neutral sau în Park – în acest fel ambreiajul și cutia sunt cel mai bine protejate.

În cazul cutiilor cu dublu ambreiaj, cele mai multe au ambreiaje uscate, care presupune aceeași grijă ca în cazul cutiilor manuale. Schimbările rapide de trepte sunt posibile deoarece această cutie are întotdeauna preselectată treapta următoare (să nu uităm că sunt, practic, două cutii de viteză), iar trecerea dintre ele se face prin intermediul celor două ambreiaje. Perioada de tranziție este foarte scurtă, ceea ce duce la o fiabilitate ridicată, dar în cazul opririlor lungi la semafor, ambreiajul corespunzător primei trepte de viteză se poate uza dacă rămânem în Drive cu piciorul pe frână.

O operare eficientă se face în cazul motoarelor dotate cu sisteme start&stop – oprirea motorului elimină presiunea pe ambreiaje. dacă însă confortul termic trebuie menținut (iarna pe ger sau vara pe caniculă), oprirea motorului nu va fi întotdeauna posibilă. Este recomandat ca șoferul să folosească, și în acest caz, modul Neutral (N) al cutiei de viteze.